peter wijn wrote: |
canon 40D levert echt een hoop meerwaarde voor vogelfotografie, al zijn de 450D en 400D etc al hele mooie starters. Je moet dan denken aan stabiliteit en rekenkracht. Hoe duurder de camera, hoe sneller en zorgvuldiger de autofocus. Dat ga je merken (tenzij je met de hand scherpstelt). Hoe duurder en zwaarder de camera, hoe minder last van doorwerkende trillingen.
Als je vanaf statief of rijstzak werkt, dan de 400, liefst zonder tc, maar met is ook prima, verslaat al het andere op scherpte. mijn idee, als je moet zoomen, dan een zoomlens, anders niet. |
rnbflavour wrote: |
heb je btw zelf ervaring met 1 of meerdere lensen? |
Quote: |
aan hoeveel sneller moet ik bij de 40D denken dan? ... in de specificaties vind ik alleen dat hij 2x zo snel opnames kan maken, maar met mijn panasonic schiet ik ook max 3 per seconde en das snel genoeg voor mij. verder zit er ook een zelfde processor in dus ik kon niet zien dat ie sneller was. |
Quote: |
ik schiet bijna altijd uit de hand. het gaat mij er nu vooral om dat ik een vogel snel en scherp op de foto zet. ik gebruik verder geen schuiltent en heb ook niet het geduld meerdere uren op een mooie foto te moeten w88 dat is eventueel iets voor de toekomst als ik genoeg vogels heb gezien en een aardige soortenlijst heb verder gebruik ik ook bijna nooit de zoomfukntie. wat wel gebeurt is het volgende ik zie een vogel in een dichte struik of 1 overvliegen ik richt er met mijn camera op die in volle zoomstand staat (500mm) en kan de vogel niet terugvinden. dan zoom ik uit om de vogel te vinden en zoom ik weer in. ik ben bang dat ik met een vaste brandpunt veel vogels ga missen op deze manier, maar ik hoop ook dat de optische zoeker mij daar meer bij gaat helpen ![]() |
zelfde processor zou goed nieuws zijn - maar ik verwacht dat de die 250 euro ook iets betekenen. check op het forum welke camera sneller focust, voor jouw manier van werken is dat essentieel! Ik heb hier nog weinig mensen gezien die zo goed kunnen omschrijven wat ze willen, compliment. |
Bart Hofman wrote: |
Klopt maar de 40D is 10 mp en de 450D 12mp. Grotere bestanden zullen bij dezelfde processoren wat langere rekentijd geven.
En ik denk dat de 40D een grotere buffer heeft dus je kan langer achter elkaar fotograferen. Bij de 450D zul je eerder even moeten wachten. |
Wellicht ten overvloede: als ik het hierboven heb gehad over snelheid, gaat het niet om aantallen beelden per seconde, maar of de autofocus je onderwerp bijhoudt. dat is een heel andere snelheid, die eindeloos veel belangrijker is.
Dat de lens belangrijker is dan de camera hangt af van de omstandigheden. De manier van werken die Folkert Jan voorstelt, vraagt volgens mij meer van de autofocus dan van lenskwaliteit. De lenzen die je voorstelt ontlopen elkaar vrijwel niets op het gebied van maximale opening, zo tussen F5,6 en 6,3 (ook een belangrijke voor autofocussnelheid). sowieso succes |
Job Hakbijl wrote: |
Hey,
Ook van mijn kant complimenten voor de moeite die je doet om aan te geven wat je wilt! Ik heb zelf de Canon 400 5.6 op een Canon 400D en heb de autofocussnelheid wel eens vergeleken met iemand die een 50-500 Sigma heeft. Die van Canon was dus een stuk sneller! Zelfs frontaal aanvliegende gierzwaluwen weet deze lens te volgend(deze lens staat ook bekend om z'n snelheid wat erg makkelijk is bij vliegbeelden) ook beschikt deze lens over een focuslimiter. Als je insteld dat hij kan scherpstellen van 8.5 meter tot oneindig is hij het snelst. Als je instelt dat hij vanaf 3.5 meter tot oneindig scherpsteld is hij langzamer, maar nog altijd sneller dan de snelheid van de Sigma 50-500. De Sigma 150-500 heb ik nog nooit mee kunnen vergelijken, maar ik neem aan dat ie ongeveer even snel is als de 50-500. Veel succes met je testen in de winkel! Ik ben benieuwd naar de resultaten! gr Job |
Joep Tomlow wrote: |
Hier alvast je lens voor een nette prijs:
htthttp://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/EF-400-mm-F56-L-USM/Ad103601.html (even de link volledig kopieren naar de adresbalk, komt door de underscore _ dat ie net goed wordt weergegeven) |