Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

sigma 50-500, sigma 150-500, canon ef 100-400, canon 400

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 7:47    Post subject: sigma 50-500, sigma 150-500, canon ef 100-400, canon 400
zouden jullie als jullie 1 van bovenstaande lensen gebruikt in combinatie met een canon 40D, 400D of 450D gebruikt hier wat foto's neer willen zetten en daarbij vermelden welke combo je gebruikt hebt en/of je een convertor gebruikt heb

zoals al uit een paar andere topics is gebleken wil ik de overstap maken naar spiegelreflex.

mijn keus is gevallen op de canon 450D (heb de canon 40D,400D en 450D naast elkaar gezet en vond de extra's die de 40D op de 450D bood het geld niet waard en de 400D vond ik weer te slecht)

nu moet daar nog een mooi lensje bij.
ik wil graag met veel mm's fotograferen en wil dus minstens een 500mm lens in de prijsklasse van 700-1200 euro

ik heb de volgende dingen op het oog, maar omdat ik totaal geen ervaring heb zou ik niet weten wat ik moet kiezen

Sigma 50-500 F4-6.3 EX APO RF
Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Canon EF 400mm F 5,6 L USM + 1,4x TC
Canon EF 100-400mm F 4.5-5.6 L IS USM + 1,4x TC

Nu hebben de tweede en de vierde IS dus dat is een voordeel
Aan de andere kant heb ik gehoord dat een vaste brandpunt betere resultaten geeft, alleen met de keuze van de 400mm heb ik te weinig mm waardoor ik een 1,4x TC er tussen zou zetten

even alles in een tabel gezet

als ik het zo ziet komt de 150-500 veruit het beste eruit, maar helaas kan ik sommige dingen niet meenemen in deze tabel en daar heb ik jullie ervaring voor nodig

- welke lens is het scherpste?
- hoe is de service van canon t.o.v. sigma mocht de lens door fabrieksfouten kapot gaan?

vriendelijke groet,
Folkert Jan Hoogstra

Last edited by rnbflavour on Fri 24 Oct 2008, 8:44; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 8:28    Post subject:
canon 40D levert echt een hoop meerwaarde voor vogelfotografie, al zijn de 450D en 400D etc al hele mooie starters. Je moet dan denken aan stabiliteit en rekenkracht. Hoe duurder de camera, hoe sneller en zorgvuldiger de autofocus. Dat ga je merken (tenzij je met de hand scherpstelt). Hoe duurder en zwaarder de camera, hoe minder last van doorwerkende trillingen.

Als je vanaf statief of rijstzak werkt, dan de 400, liefst zonder tc, maar met is ook prima, verslaat al het andere op scherpte.

mijn idee, als je moet zoomen, dan een zoomlens, anders niet.
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 8:40    Post subject:
peter wijn wrote:
canon 40D levert echt een hoop meerwaarde voor vogelfotografie, al zijn de 450D en 400D etc al hele mooie starters. Je moet dan denken aan stabiliteit en rekenkracht. Hoe duurder de camera, hoe sneller en zorgvuldiger de autofocus. Dat ga je merken (tenzij je met de hand scherpstelt). Hoe duurder en zwaarder de camera, hoe minder last van doorwerkende trillingen.

Als je vanaf statief of rijstzak werkt, dan de 400, liefst zonder tc, maar met is ook prima, verslaat al het andere op scherpte.

mijn idee, als je moet zoomen, dan een zoomlens, anders niet.

aan hoeveel sneller moet ik bij de 40D denken dan?
hij is wel zon 250 duurder.
in de specificaties vind ik alleen dat hij 2x zo snel opnames kan maken, maar met mijn panasonic schiet ik ook max 3 per seconde en das snel genoeg voor mij.
verder zit er ook een zelfde processor in dus ik kon niet zien dat ie sneller was.

ik schiet bijna altijd uit de hand.
het gaat mij er nu vooral om dat ik een vogel snel en scherp op de foto zet.
ik gebruik verder geen schuiltent en heb ook niet het geduld meerdere uren op een mooie foto te moeten w88
dat is eventueel iets voor de toekomst als ik genoeg vogels heb gezien en een aardige soortenlijst heb
verder gebruik ik ook bijna nooit de zoomfukntie.
wat wel gebeurt is het volgende

ik zie een vogel in een dichte struik of 1 overvliegen
ik richt er met mijn camera op die in volle zoomstand staat (500mm) en kan de vogel niet terugvinden. dan zoom ik uit om de vogel te vinden en zoom ik weer in.
ik ben bang dat ik met een vaste brandpunt veel vogels ga missen op deze manier, maar ik hoop ook dat de optische zoeker mij daar meer bij gaat helpen Smile

heb je btw zelf ervaring met 1 of meerdere lensen?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 9:13    Post subject:
rnbflavour wrote:
heb je btw zelf ervaring met 1 of meerdere lensen?

dat laatste is een hele goede vraag!
ik heb een rechtstreekse vergelijking gedaan van een nikkor 300 F4 met en zonder tc1.4, nikkor 80-400 en sigma 50-500. Verder ga ik af op ervaring van mensen die daar op aansluit, en die ik voldoende vertrouw. De 150-500 weet ik vrijwel niets van.

Quote:
aan hoeveel sneller moet ik bij de 40D denken dan? ... in de specificaties vind ik alleen dat hij 2x zo snel opnames kan maken, maar met mijn panasonic schiet ik ook max 3 per seconde en das snel genoeg voor mij. verder zit er ook een zelfde processor in dus ik kon niet zien dat ie sneller was.

zelfde processor zou goed nieuws zijn - maar ik verwacht dat de die 250 euro ook iets betekenen. check op het forum welke camera sneller focust, voor jouw manier van werken is dat essentieel!
Quote:

ik schiet bijna altijd uit de hand.
het gaat mij er nu vooral om dat ik een vogel snel en scherp op de foto zet.
ik gebruik verder geen schuiltent en heb ook niet het geduld meerdere uren op een mooie foto te moeten w88
dat is eventueel iets voor de toekomst als ik genoeg vogels heb gezien en een aardige soortenlijst heb
verder gebruik ik ook bijna nooit de zoomfukntie.
wat wel gebeurt is het volgende

ik zie een vogel in een dichte struik of 1 overvliegen
ik richt er met mijn camera op die in volle zoomstand staat (500mm) en kan de vogel niet terugvinden. dan zoom ik uit om de vogel te vinden en zoom ik weer in. ik ben bang dat ik met een vaste brandpunt veel vogels ga missen op deze manier, maar ik hoop ook dat de optische zoeker mij daar meer bij gaat helpen Smile
Hiervoor is zoomen dus nodig. Kies voor die die het snelste focust en laat de convertor thuis - kost veel licht, en dus autofocus-snelheid. Als je altijd uit de hand wil werken gaat het tussen 150-500 en 100-400 - beide met image stabiliser. Upgraden naar een specifiekere lens is altijd nog mogelijk. De 100-400 zal meer 2e hands waarde houden.

Ik heb hier nog weinig mensen gezien die zo goed kunnen omschrijven wat ze willen, compliment.
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 10:04    Post subject:
peter wijn wrote:

zelfde processor zou goed nieuws zijn - maar ik verwacht dat de die 250 euro ook iets betekenen. check op het forum welke camera sneller focust, voor jouw manier van werken is dat essentieel!

Ik heb hier nog weinig mensen gezien die zo goed kunnen omschrijven wat ze willen, compliment.

hier heb ik een vergelijking van de 3 genoemde camera's

http://www.canon.nl/for_home/compare_products/loadcomparator.asp?prod=1234T567AA;2758B001AA;1901B006AA;&lang=NL&country=NL&dir=/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/

staat bij beiden een digic 3 processor
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 10:26    Post subject:
Het prijdverschil tussen de 450D en de 40D zit hem voornamelijk in instellingsmogelijkheden en snelheid van de autofocus en opnamesnelheid. Je schrijft hierboven dat 3 opnamen per seconde genoeg zijn voor jou maar er blijkt ook dat je nog geen ervaring hebt met het fotograferen met een spiegelreflex. Volgens mij zal al snel nadat je een nieuwe camera vinden dat 6,5 beelden per seconde in sommige gevallen nog steeds aan de langzame kant is, laat staan dat dit het geval is met 3 bps.

Op een gegeven moment moet je het natuurlijk zelf gaan beslissen dus lees niet al teveel en neem daarna gewoon een beslissing. Hoe meer mensen hun mening geven (die vaak ook nog eens zal verschillen van eerdere meningen van anderen omdat e.e.a. nou eenmaal ook afhangt van persoonlijke voorkeuren) hoe meer het je waarschijnlijk gaat duizelen. In het algemeen kan je stellen dat Sigma lenzen gemiddeld van mindere kwaliteit en scherpte zijn dan Canon lenzen. Een en ander geld ook voor het verschil van vaste brandpuntlenzen ten opzichte van zoomlensen. Daaruit volgt dat in het algemeen vaste brandpunt lenzen van Canon een scherper beeld leveren en sneller zijn (autofocus) dan die van Sigma. De rangorde verloopt vervolgens van vaste brandpuntslenzen van Sigma naar Canon zoomlenzen en uiteindelijk naar Sigma zoomlenzen. Hierbij moet aangetekend worden dat het onderlinge verschil vaak klein maar wel merkbaar is.

Ik denk dat de keuze niet zo moeilijk is: ga je voor de beste beeldkwaliteit neem dan een Canon met vast brandpunt (de 400 is een geweldige lens, ik spreek uit ervaring). Wil je per se een zoom dan levert de Canon 100-400 het betere alternatief.

Wat de camera betreft: als het budget een beperkende factor zou zijn zou ik eerder kiezen voor een goedkopere camera dan een goedkopere lens. De lens heeft namelijk meer invloed op de beeldkwaliteit dan de camera.

Hopelijk wordt het geheel hierdoor wat duidelijker voor je. Succes met je keuze !!

Groeten Michel
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 11:00    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Klopt maar de 40D is 10 mp en de 450D 12mp. Grotere bestanden zullen bij dezelfde processoren wat langere rekentijd geven.
En ik denk dat de 40D een grotere buffer heeft dus je kan langer achter elkaar fotograferen. Bij de 450D zul je eerder even moeten wachten.

dat zijn voor mij dus geen redenen om 250 euro meer te betalen.
ik kan de 450D ook op 10 of minder mp zetten.

en met mijn panasonic schiet ik meestal ook max 5 achter elkaar dus dat zal wel goedkomen

ook is de 450D volgens mij de nieuwste van de 3
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 14:05    Post subject:
Dan kies je de 450D, het is immers een heel mooie camera voor die prijs.

Zelf stap ik binnenkort vanuit mijn trouwe 350D naar een 40D (of misschien 50D...) en niet de 450D. Waarom? Omdat ik voor die 250-300 euro extra de genoemde 6,7 beelden per seconde krijg (zeer handig voor vogels in vlucht) en omdat de 40D een stuk robuuster is gebouwd dan de 450D (plastic).

Dat de 450D de nieuwste camera is maakt niets uit, je koopt ze ten slotte allen nieuw in de verpakking dus de garantie/levensduur zal niet toenemen. De 40D is misschien in dat opzicht beter, want zijn voorloper (de 30D) is getest op 100.000 sluiterwindingen. Mogelijk dat dit voor de 40D dus ook geldt. Bij de 450D weet ik het niet, zou je moeten opzoeken.
Nog een voorbeeld dat de verschijningsdatum niets uitmaakt: de EOS 5D (2005!) is ondanks zijn "leeftijd" nog steeds zeer gewild onder de fotografen vanwege zijn geweldige resolutiekwaliteit (12 megapixel op full frame).

Dus: de specs. zijn in z'n algemeen belangrijker dan de datum van verschijnig.

Maar zoals Michel al aangeeft, op een gegeven moment moet je zelf de keuze maken.

Succes en groet,

Joep

peter wijn

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 19:37    Post subject:
Wellicht ten overvloede: als ik het hierboven heb gehad over snelheid, gaat het niet om aantallen beelden per seconde, maar of de autofocus je onderwerp bijhoudt. dat is een heel andere snelheid, die eindeloos veel belangrijker is.

Dat de lens belangrijker is dan de camera hangt af van de omstandigheden. De manier van werken die Folkert Jan voorstelt, vraagt volgens mij meer van de autofocus dan van lenskwaliteit. De lenzen die je voorstelt ontlopen elkaar vrijwel niets op het gebied van maximale opening, zo tussen F5,6 en 6,3 (ook een belangrijke voor autofocussnelheid).

sowieso succes
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 20:44    Post subject:
peter wijn wrote:
Wellicht ten overvloede: als ik het hierboven heb gehad over snelheid, gaat het niet om aantallen beelden per seconde, maar of de autofocus je onderwerp bijhoudt. dat is een heel andere snelheid, die eindeloos veel belangrijker is.

Dat de lens belangrijker is dan de camera hangt af van de omstandigheden. De manier van werken die Folkert Jan voorstelt, vraagt volgens mij meer van de autofocus dan van lenskwaliteit. De lenzen die je voorstelt ontlopen elkaar vrijwel niets op het gebied van maximale opening, zo tussen F5,6 en 6,3 (ook een belangrijke voor autofocussnelheid).

sowieso succes

bedankt,

autofocus is ook 1 van de redenen waarom ik een andere camera wil
de fz18 die ik nu heb is dermate langzaam dat een vogel soms weer weg is of dat ik een vliegende vogel in vlucht kwijtraak doordat het beeld even onscherp wordt tijdens het focussen.

ik ga denk ik bij foto knijnenberg de 400mm canon en de 50-500mm sigma ga vergelijken qua autofocus. ook wil ik dan persoonlijk het verschil in snelheid tussen de 450D en de 40D zien

wordt dus misschien 4 onstellingen testen

450D + canon 400mm
40D + canon 400mm
450D + sigma 150-500
40D + sigma 150-500

dan de snelheid vergelijken.

want alleen voor de scherpte hoe ik niet de meerprijs voor de canon te betalen en als de focussnelheid nagenoeg evensnel is bij de 450D als de 40D hoef ik voor die andere extra's geen 250 euro neer te leggen voor de 40D

mocht het nu zo zijn dat er significant verschil is dan denk ik dat ik voor de duurdere comba ga.

in ieder geval heel erg bedankt voor jullie tips en meningen
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:02    Post subject:
Hey,

Ook van mijn kant complimenten voor de moeite die je doet om aan te geven wat je wilt!

Ik heb zelf de Canon 400 5.6 op een Canon 400D en heb de autofocussnelheid wel eens vergeleken met iemand die een 50-500 Sigma heeft. Die van Canon was dus een stuk sneller!
Zelfs frontaal aanvliegende gierzwaluwen weet deze lens te volgend(deze lens staat ook bekend om z'n snelheid wat erg makkelijk is bij vliegbeelden)
ook beschikt deze lens over een focuslimiter. Als je insteld dat hij kan scherpstellen van 8.5 meter tot oneindig is hij het snelst.
Als je instelt dat hij vanaf 3.5 meter tot oneindig scherpsteld is hij langzamer, maar nog altijd sneller dan de snelheid van de Sigma 50-500.
De Sigma 150-500 heb ik nog nooit mee kunnen vergelijken, maar ik neem aan dat ie ongeveer even snel is als de 50-500.

Veel succes met je testen in de winkel! Ik ben benieuwd naar de resultaten!

gr
Job
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:26    Post subject:
Job Hakbijl wrote:
Hey,

Ook van mijn kant complimenten voor de moeite die je doet om aan te geven wat je wilt!

Ik heb zelf de Canon 400 5.6 op een Canon 400D en heb de autofocussnelheid wel eens vergeleken met iemand die een 50-500 Sigma heeft. Die van Canon was dus een stuk sneller!
Zelfs frontaal aanvliegende gierzwaluwen weet deze lens te volgend(deze lens staat ook bekend om z'n snelheid wat erg makkelijk is bij vliegbeelden)
ook beschikt deze lens over een focuslimiter. Als je insteld dat hij kan scherpstellen van 8.5 meter tot oneindig is hij het snelst.
Als je instelt dat hij vanaf 3.5 meter tot oneindig scherpsteld is hij langzamer, maar nog altijd sneller dan de snelheid van de Sigma 50-500.
De Sigma 150-500 heb ik nog nooit mee kunnen vergelijken, maar ik neem aan dat ie ongeveer even snel is als de 50-500.

Veel succes met je testen in de winkel! Ik ben benieuwd naar de resultaten!

gr
Job

dat klinkt inderdaar interessant
moet je dat instellen op je camera of op je lens?
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 21:31    Post subject:
Achjaa Job, zo slecht was hij toch ook weer niet... Wink

Folkert Jan. Als je voor snelheid gaat zou ik ook zeker de 400 van Canon nemen. En dan ook maar met een 40D. Vaak kun je aan de prijs de kwaliteit aflezen...

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Fri 24 Oct 2008, 22:16    Post subject:
@ rnbflavour, die focuslimiter zit op je lens omder de AF-MF switch
@ Jaco, Ik doe het niet om jouw lens af te kraken:P Jij hebt weer meer mm en het zoomvoordeel!

gr
Job
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 11:00    Post subject:
mijn beslissing is dus ook gevallen op de 40D met de 400mm vaste brand.

ik ben aan het zoeken voor mooie 2de hands spulletjes Smile
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 15:18    Post subject:
Hier alvast je lens voor een nette prijs:

htthttp://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/EF-400-mm-F56-L-USM/Ad103601.html

(even de link volledig kopieren naar de adresbalk, komt door de underscore _ dat ie net goed wordt weergegeven)

rnbflavour

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 15:35    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Hier alvast je lens voor een nette prijs:

htthttp://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/EF-400-mm-F56-L-USM/Ad103601.html

(even de link volledig kopieren naar de adresbalk, komt door de underscore _ dat ie net goed wordt weergegeven)

bedankt ik heb hem gelijk een email gestuurd Very Happy
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 15:41    Post subject:
Graag gedaan Cool
(gelukkig heb je zelf het typefoutje van de htthttp ontdekt Embarassed )

rnbflavour

PostPosted: Sat 01 Nov 2008, 15:45    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Graag gedaan Cool
(gelukkig heb je zelf het typefoutje van de htthttp ontdekt Embarassed )

heb nog wel enige kennis van ict Wink

heb ook al een 40D besteld via usedproducts.nl
zou vanmiddag worden opgestuurd dus ben benieuwd Smile
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 06 Nov 2008, 12:51    Post subject:
zo de 40D is binnen Very Happy

nu alleen nog wachten op de acculader en snoertjes die hij vergeten was mee te sturen haha

440 euro Very Happy Very Happy

nu nog een mooie lens Smile
hopelijk voor zaterdag om te proberen de giervalk er op te zetten Very Happy
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum