Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Fotowedstrijd: Vogels in de stad

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 13:40    Post subject: Fotowedstrijd: Vogels in de stad
Vogelbescherming Nederland en Birdpix organiseren de fotowedstrijd "Vogels in de stad".

Voor sommige vogelsoorten is de stad het belangrijkste leefgebied. Vogelbescherming Nederland zal in 2009 een speciale gids uitbrengen over stadsvogels. Deze uitgave is de eerste in zijn soort. In het boek staan beschrijvingen van allerhande maatregelen die genomen kunnen worden om steden vogelvriendelijk in te richten. Naast voorbeeldprojecten worden natuurlijk ook vogelsoorten beschreven. Hiervoor zijn hele goede foto’s nodig van vogels in een stedelijke omgeving. Daarom heeft Vogelbescherming Nederland samen met Birdpix deze wedstrijd uit geschreven. Uit alle inzendingen worden foto's geselecteerd die worden opgenomen in het boek. Voor deze foto's wordt een vergoeding betaald en bovendien ontvangt de fotograaf een exemplaar van het boek. De winnende foto's zullen in elk geval gebruikt worden in dit boek en bovendien zal de winnaar beloond worden met een vogelboekenpakket ter waarde van € 100,= Voor twee runners-up krijgen een vogelboekenpakket ter waarde van € 50,= De redactie zal bestaan uit een vertegenwoordiger van Vogelbescherming Nederland, Birdpix en Tirion uitgevers.

De foto’s moeten voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die Vogelbescherming Nederland hanteert voor al het beeldmateriaal. De vogel moet uiteraard herkenbaar en scherp in beeld worden gebracht, maar het moet ook duidelijk zijn dat de vogel in een stedelijke omgeving leeft. Bijvoorbeeld: een spreeuw op een fietsstuur is een prima stadsvogelbeeld, maar een foto van een spreeuw die op een fiets een jong voert laat zien dat deze vogels de stad als leefgebied hebben. De stad mag heel duidelijk in beeld zijn, maar mag niet de aandacht afleiden van de vogel tenzij dit functioneel is.

Vogelsoorten die in ieder geval in deze uitgave aan bod komen zijn:

Gierzwaluw
Halsbandparkiet
Huismus
Huiszwaluw
Kauw
Kleine plevier
Kneu
Kuifleeuwerik
Oeverzwaluw
Putter
Scholekster
Slechtvalk
Spreeuw
Stadsduif
Turkse tortel
Visdief
Zwarte roodstaart

Hiernaast zal er aandacht zijn voor alle algemene tuin- en parkvogels [koolmees, merel, ekster, roodborst etc.] en watervogels in de stad [zoals wilde eend, fuut, meerkoet, meeuwen en niet te vergeten de soepgans]

Tot 1 april kun je maximaal 10 foto's uploaden in het wedstrijdalbum. Voorwaarde is dat je een origineel van de geuploade foto achter de hand hebt. Je mag een uitsnede maken, maar er moet minimaal 5 megapixel overblijven van de originele foto, zodat de foto bruikbaar is voor drukwerk.

Enkele voorbeelfoto's ter illustratie:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=134405
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=128928
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=125066

De regels van de fotowedstrijd op een rij:
1. Je mag maximaal 10 foto’s inzenden. De foto moet door de betreffende gebruiker zijn gemaakt.
2. Het onderwerp van de foto is een vogel in de stad, bij voorkeur gemaakt in Nederland. De foto mag eerder op Birdpix hebben gestaan.
3. Van 1 november tot en met 1 maart kunnen foto’s worden geupload in het betreffende album. De uitslag wordt half mei bekend gemaakt.
4. Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Evt. crops moeten worden vermeld, er moet minimaal een resolutie van 5 megapixels overblijven. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.
5. Alleen kleine bewerkingen met een fotobewerkingsprogramma zijn toegestaan (zoals cropping, verscherping, stofjes wegretoucheren, contrast en levels). Clonen, tekst in en kaders om de foto etc. zijn niet toegestaan.
6. Per gebruiker kan er slechts 1 prijs worden gewonnen.
7. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.


Last edited by Daan Schoonhoven on Mon 03 Nov 2008, 10:09; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 13:53    Post subject:
leuk
goede samenwerkingen ga je aan daan.

misschien lees ik niet goed, maar zo te zien is er geen eis dat de foto binnen een bepaalde periode moet zijn gemaakt?
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Oct 2008, 15:34    Post subject:
Dag Peter, er is idd geen beperking aan de datum waarop de foto's zijn gemaakt.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Oct 2008, 16:07    Post subject:
Het is in elk geval een manier om voordelig aan foto's voor de gids te komen. Think
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Oct 2008, 16:11    Post subject:
Han Bouwmeester wrote:
Het is in elk geval een manier om voordelig aan foto's voor de gids te komen. Think


Dan heb je niet goed gelezen Han. Er staat: Uit alle inzendingen worden foto's geselecteerd die worden opgenomen in het boek. Voor deze foto's wordt een vergoeding betaald en bovendien ontvangt de fotograaf een exemplaar van het boek.
De vergoeding die wordt betaald zal een normaal geldende vergoeding zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Oct 2008, 18:48    Post subject:
Oke, daar had ik dus inderdaad (te snel) overheen gelezen.
Lekker meedoen dus maar!
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
castora


Gender: Female
Age: 68
Joined: 19 Oct 2008
Posts: 52
Location: Blokzijl
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Oct 2008, 22:25    Post subject: ik snap niet precies wat je bedoelt
Bijvoorbeeld: een spreeuw op een fietsstuur is een prima stadsvogelbeeld, maar een foto van een spreeuw die op een fiets een jong voert laat zien dat deze vogels de stad als leefgebied hebben. De stad mag heel duidelijk in beeld zijn, maar mag niet de aandacht afleiden van de vogel tenzij dit functioneel is.

Ik heb dit stuk tekst nu al een paar keer gelezen, maar ik snap het niet. Wat bedoel je hier te zeggen? Kun je iets duidelijker zijn?
_________________
Nikon D200 + D300s met VR 18-200, 80-400, 105mm macro,
zie ook www.castora.nl
en http://www.photoshelter.com/c/castora
twitter: jacinthacastora
Back to top
Reply with quote
 
PietB


Gender: Male
Age: 70
Joined: 01 Apr 2006
Posts: 67
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Oct 2008, 22:38    Post subject:
Klopt het dat je de geuploade foto ('s) niet kunt terugzien? Ik heb toevallig (voordat ik deze info las) enkele dagen geleden een foto (succesvol) geupload, maar het album hier op BP blijft leeg.

Piet Blom
_________________
Canon 40D, Canon 350D, EF 75-300mm f/4-5.6 III, EF 100-400mmL IS USM, t.c. 1.4xII
Back to top
Reply with quote
 
PietB


Gender: Male
Age: 70
Joined: 01 Apr 2006
Posts: 67
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 0:26    Post subject:
Ha, ik lees dat de zaak pas vanaf 1 november gaat lopen. Ik was dus te snel met uploaden.
Piet
_________________
Canon 40D, Canon 350D, EF 75-300mm f/4-5.6 III, EF 100-400mmL IS USM, t.c. 1.4xII
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Nov 2008, 10:07    Post subject: Re: ik snap niet precies wat je bedoelt
castora wrote:
Bijvoorbeeld: een spreeuw op een fietsstuur is een prima stadsvogelbeeld, maar een foto van een spreeuw die op een fiets een jong voert laat zien dat deze vogels de stad als leefgebied hebben. De stad mag heel duidelijk in beeld zijn, maar mag niet de aandacht afleiden van de vogel tenzij dit functioneel is.

Ik heb dit stuk tekst nu al een paar keer gelezen, maar ik snap het niet. Wat bedoel je hier te zeggen? Kun je iets duidelijker zijn?


Hieronder de reactie van Vogelbescherming:

Wat ik in het algemeen bedoel te zeggen is het volgende: een goede foto is meer dan een plaatje, een goede foto vertelt een verhaal.

Eigenlijk staan hier twee dingen:
1 In het stedelijk gebied leven veel verschillende soorten vogels, voor sommige soorten is de stad zelfs het belangrijkste leefgebied.

Een foto van een spreeuw op een fiets kan een mooie foto opleveren, maar het beeld is niets meer dan vogel die ergens op zit. Een foto van een spreeuw die op een fiets zijn jongen voert laat zien dat die vogel in de omgeving een nest heeft gehad en voedsel kan vinden. Die fiets is in dat beeld een symbool voor de stad.

2 Bij vogelfoto’s kiezen we vaak voor een rustige achtergrond, om de vogel goed uit te laten komen. In de stad is dat erg moeilijk; er is veel kleur, veel beweging, en veel harde contouren. Het gevaar bestaat dat de achtergrond gaat overheersen, maar als je al die kleur en beweging buiten je foto houdt, is het dan nog wel duidelijk dat de vogel in de stad zit … dat is de uitdaging van een goed stadsvogelbeeld.

Dit zijn slechts twee suggesties om iedereen op weg te helpen. Ik hoop vooral dat iedereen foto’s blijft maken waarvan hij/zij zelf vindt dat ze mooi zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Nov 2008, 10:08    Post subject:
PietB wrote:
Ha, ik lees dat de zaak pas vanaf 1 november gaat lopen. Ik was dus te snel met uploaden.
Piet


Klopt Piet, vanaf heden staat het online.

De sluitingsdatum is trouwens bijgesteld naar 1 maart 2009!
Back to top
Reply with quote
 
castora


Gender: Female
Age: 68
Joined: 19 Oct 2008
Posts: 52
Location: Blokzijl
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Nov 2008, 10:18    Post subject:
Dank je wel voor je antwoord. Ik begreep het echt niet (blond he). Maar ik heb wel een foto ingestuurd, die volgens mij voldoet aan het eerste criterium. De mus zit gewoon te zitten, maar het is natuurlijk wel een culturele mus.

groet,
Jacintha.
_________________
Nikon D200 + D300s met VR 18-200, 80-400, 105mm macro,
zie ook www.castora.nl
en http://www.photoshelter.com/c/castora
twitter: jacinthacastora
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 0:18    Post subject:
"Vogelbescherming Nederland" gaat een boekje uitgeven.
Is het dan gepast om stadsvogels uit buitenland te posten?
Ik kan me voorstellen dat dit Nederlandse steden betreft.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
castora


Gender: Female
Age: 68
Joined: 19 Oct 2008
Posts: 52
Location: Blokzijl
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 11:00    Post subject:
wanneer komt deze gids uit?
_________________
Nikon D200 + D300s met VR 18-200, 80-400, 105mm macro,
zie ook www.castora.nl
en http://www.photoshelter.com/c/castora
twitter: jacinthacastora
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Sep 2009, 10:46    Post subject:
castora wrote:
wanneer komt deze gids uit?


Hoi Castora, ik had je post gemist.
Op 5 november is de stadsvogelconferentie. Dan wordt het boek gepresenteerd en wordt ook de uitslag van de stadsvogelfoto wedstrijd bekend gemaakt.

Voor meer informatie zie: http://www.vogelbescherming.nl/vogels_beschermen/stad_en_dorp/stadsvogelconferentie_
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Sep 2009, 11:54    Post subject:
En het boek is meer dan de moeite waard voor iedereen die stadsvogels een warm hart toedraagt! Ik heb al een eerste versie mogen zien, en dat zag er veelbelovend uit. Veel mooie foto's ook.

Luc
Back to top
Reply with quote
 
eric vd eijk


Gender: Male
Age: 64
Joined: 20 May 2007
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 06 Nov 2009, 20:13    Post subject: uitslag?
het is vandaag 6 november, misschien lees ik er overheen. maar wie o wie kan me vertellen de uitslag van de stadsvogelfoto wedstrijd.
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Nov 2009, 1:00    Post subject:
Door een misverstand zijn de winnaars van de stadsvogelfotowedstrijd nog niet bekend gemaakt. Excuus hiervoor. Hierbij volgt de uitslag van de wedstrijd.

De eerste prijs is gewonnen door Jan Hoppentocht met deze foto.
De tweede prijs is gewonnen door Frans Freijee met deze foto.
De gedeelde derde plaats is gegaan naar Yacintha van Beveren met deze foto en Martijn de Jonge met deze foto.

Alle prijswinnaars: van harte gefeliciteerd! Met jullie wordt persoonlijk contact opgenomen over de prijs.

In het stadsvogelboek zijn nog een tiental andere inzendingen voor de stadsvogelfotowedstrijd opgenomen, ook met hen wordt contact opgenomen en zij ontvangen een boek.
Back to top
Reply with quote
 
castora


Gender: Female
Age: 68
Joined: 19 Oct 2008
Posts: 52
Location: Blokzijl
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 9:01    Post subject: jan, frans en martijn gefeliciteerd
Een complete verrassing in een voor mij zware tijd. Een opsteker. Leuk. Ik vind de foto van Jan erg mooi, terechte eerste prijs.

Jacintha.
_________________
Nikon D200 + D300s met VR 18-200, 80-400, 105mm macro,
zie ook www.castora.nl
en http://www.photoshelter.com/c/castora
twitter: jacinthacastora
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum