Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D3x met 24.4 MP sensor ?!
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Apr 2008, 20:38    Post subject: Nikon D3x met 24.4 MP sensor ?!
In Amerika hebben slimme jongens de nieuwe Nikon D3-firmware ontleed die deze week uitkwam. Daarin zaten verschillende bestanden waaronder één van 24.4 MP. Het lijkt erop dat er binnen een jaar, en mogelijk nog voor de Olympische Spelen, een D3x uitkomt met een 24.4 MP sensor. Zie:

http://www.flickr.com/groups/nikon_d300_users/discuss/72157604568679433/

Sony kondigde al eerder een 24.4 MP sensor aan dus mogelijk wordt dit de nieuwe standaard.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

gustav

PostPosted: Thu 17 Apr 2008, 20:41    Post subject:
dat klopt
want sony levert de 24 MP sensor die ze zelf in de A900 doen
ook aan nikon

groet
gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 6:50    Post subject:
En zo zie je maar . Heb je met wat pech een nieuwe peperdure nikon D3 gekocht , kun je amper een jaar later een d3x kopen met 24,5 mp , Maar eerst moet een nieuwe hype geboren worden . We zullen zien Very Happy .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Sander L

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 7:23    Post subject:
De sensor van de `gewone` D3 komt ook van Sony, dus die mogelijkheid zal er zeker zijn. Ongetwijfeld een zeer geduchte tegenstander voor de 1Ds-MKIII, en ongetwijfeld voor normale stervelingen niet te betalen Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 8:17    Post subject:
Er wordt in Amerika gesproken over een prijs van rond de 9000 Dollar, sommigen hopen dat ze met 7000-8000 Dollar klaar zijn. Bij de huidige Dollarkoers is dat bijna de Europrijs die je nu voor de D3 in Nederland betaalt. meer info:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=27581087

Zoals eerder gezegd, Nikon verrast zijn trouwe gebruikers graag...

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 10:32    Post subject:
Ik ben bang dat dat wishfull thinking is.

De huidige D3 kost in de VS (als ik snel op internet kijk) vanaf circa $4600,- De camera kost bij bijvoorbeeld K-E €4239,-

Ik denk ook niet dat huidige D3 vervangen gaat worden, maar dat de 24MP variant er naast komt, als tegenhanger van de 1Ds-MkIII. Aangezien de meerprijs bij een 1Ds tov 1D puur de sensor is (Canon produkt, hoewel er natuurlijk op verdient wordt hoeft Canon geen marge te betalen aan een externe leverancier), zal dat bij de Nikon (Sony zal de sensor niet voor dezelfde prijs leveren als de 12MP variant verwacht ik zo Wink ) niet veel anders zijn.

Vooralsnog is het allemaal speculatie. Het zou bijvoorbeeld wat zijn als Sony besluit om de sensor uberhaupt niet aan Nikon te leveren, en deze sensor alleen in zijn eigen camera (A900) te gebruiken Shocked

Dat is ook speculatie Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 11:55    Post subject:
Er gaan geruchten dat ie voor de Olympische Spelen bekend gemaakt zal worden, maar 24,4 MP is niet egt snel wegschrijfbaar lijkt me, dus misschien ook een D3H binnenkort?

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 11:57    Post subject:
Een D3H met 12MP sensor lijkt me wel wat.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 12:29    Post subject:
ja en hij heet D300 Very Happy Very Happy .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 12:35    Post subject:
Dat is niet helemaal waar, een D300 heeft een DX sensor, terwijl een D3H hoogst waarschijnlijk wel een FX zal hebben. Een D3H zou ook een snellere camera dan de D3 zijn, D300 heeft 6 fps (zonder grip, 8 fps met) en een D3 haalt nu al 9 fps. Wink

(Ohja, en 11 fps in DX "cropped" met 5,1 MP, was ik bijna vergeten.)

ushpiz

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 12:48    Post subject:
D3X met 24.4 MP en 11FPS weer is canon
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 16:21    Post subject:
Sander L wrote:
....Aangezien de meerprijs bij een 1Ds tov 1D puur de sensor is (Canon produkt, hoewel er natuurlijk op verdient wordt hoeft Canon geen marge te betalen aan een externe leverancier), zal dat bij de Nikon (Sony zal de sensor niet voor dezelfde prijs leveren als de 12MP variant verwacht ik zo Wink ) niet veel anders zijn.

Het vliegtuig JSF wordt mede ontwikkeld met Nederlands geld, omdat nederland ook afnemer wordt. Dat soort allianties bestaan ook in de industrie. Ontwikkelkosten zijn hoog, dus die verhaal je niet alleen bij je klant, je probeert ze ook voor aflevering al bij de klant neer te leggen. Nikon moet trouwens ook die sensoren al hebben, om de fabriekseigen AA-flilter en de uitlezing ook op tijd gereed te hebben. Voor beide partijen kan een deelneming heel interessant zijn.

Quote:
Vooralsnog is het allemaal speculatie. Het zou bijvoorbeeld wat zijn als Sony besluit om de sensor uberhaupt niet aan Nikon te leveren, en deze sensor alleen in zijn eigen camera (A900) te gebruiken Shocked

Dan kopen ze toch een Canon sensor Cool of een samsung, of een mooie fuji of sigma. of een phase one... misschien komt Kodak weer tot leven.

(Waar hebben we het eigenlijk over? het is toch hoop ik niet erg als er iets nieuws moois ontwikkeld wordt.)
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Fri 18 Apr 2008, 19:35    Post subject:
@Peter,

natuurlijk is het goed als er iets moois wordt ontwikkeld. Hoewel ik je voorbeeld van de JSF niet echt sterk vindt Wink

Quote:
Er wordt in Amerika gesproken over een prijs van rond de 9000 Dollar, sommigen hopen dat ze met 7000-8000 Dollar klaar zijn. Bij de huidige Dollarkoers is dat bijna de Europrijs die je nu voor de D3 in Nederland betaalt. meer info:

Waar het om gaat is dat ik denk dat de genoemde prijs wishfull thinking is. De nieuwe super Nikon (die er zeer waarschijnlijk wel zal komen) zal niet hetzelfde gaan kosten als de huidige D3. De genoemde prijs is pure speculatie, mijn opmerking vwb het niet leveren van sensoren natuurlijk ook Exclamation

Ik denk (ook speculatie) dat een nieuwe camera met zo`n aantal megapixels naast de huidige D3 zal worden neergezet. En hoe de relatie Sony/Nikon ook in elkaar zal zitten, de sensor zal zeer waarschijnlijk fiks duurder zijn, en zal ook zijn invloed hebben op de snelheid en waarschijnlijk ook de ruis prestaties van de camera.

Ik verwacht dus eenzelfde strategie als Canon die momenteel heeft met de 1D/1Ds.

Sander
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 10:45    Post subject:
Mooie ontwikkelingen allemaal. Dat terwijl Nikon een aantal jaren terug nog verkondigde nooit met een full frame op de markt te zullen verschijnen. In plaats daarvan kwamen ze met de F6 (of 7?)

Canon heeft al meer dan een jaar een 50MP sensor op de plank liggen. Die zou gebruikt gaan worden voor beveiligingstoepassingen. Met een groothoeklens op 100 meter afstand een kentekenplaat kunnen lezen, ging het om of zoiets.
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 10:58    Post subject:
waar hebben we het allemaal over
Voor een afdruk 80 x 120 heb je aan 9,7 pixels genoeg (80 dpi kijkafstand 240 cmhttp://hobby-en-overige.infonu.nl/fotografie/3537-pixels-wat-kun-je-ermee.html)
De D200 heeft er 1o en de 300 -12 en dan hebben we het over een formaat die de meesten van ons weinig zullen afdrukken
met een goede foto kun je ook nog behoorlijk opblazen.
Fulframe ben ik me extra tele kwijt. 24 mp nog meer opslag en sneller pc nodig en minder beeldjes per seconde Voor de meeste natuurfotografen lijkt me dit onnodig. of je moet levensgroote afdrukken willen gaan maken (2 x 3 meter of groter )dan word het een ander verhaal.

gustav

PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 11:06    Post subject:
natuurlijk is het zo , bijna 25 mp , waar is het goed voor

het is natuurlijk ook gewoon een wedstrijd , als canon een full frame heeft , wil nikon en sony het ook ,
gewoon om niet achter te raken
sinds sony . minolta over heeft genomen , zijn ze een hele goede weg ingeslagen , verschillende camera`s zijn uitgebracht , kijk hoe ze het probleem met LIVE VIEW hebben aangepakt
het schijnt dat de full frame van sony , ook ANTI SHAKE heeft , dat werd als onmogelijk geacht

maar goed ik dwaal af
ik denk dat full frame met 25 mp van wat voor merk camera dan ook ,
voor landschapfotografie , erg goed is

groet gustav
SONY 300MM F2.8 SSM G
SONY 70-400 SSM G
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 12:30    Post subject:
Ben het volledig eens met Tom. We hebben hier een foto van 130 cm bij 80 cm aan de muur hangen, haarscherp, ook van dichtbij, genomen met een 350D...
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 12:56    Post subject:
Maar toch ook hoe meer pixels, hoe scherper een crop kan zijn?

Sander L

PostPosted: Sat 19 Apr 2008, 16:55    Post subject:
Quote:
Fulframe ben ik me extra tele kwijt

Je hebt met een crop geen extra tele. Want je hebt geen extra vergroting (en de megapixels die je op je crop camera hebt zitten zijn niet allemaal bruikbaar vanwege de beperkingen van je lens).

Sander
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 16:22    Post subject:
Even een update op dit topic uit april...

Aangezien ik nogal wat internationale fora op de voet volg, waarbij ik zin en onzin schift, lijkt de nieuwe D3x (of hoe deze geduchte concurrent van de Canon 1 Ds Mark III ook gaat heten) daadwerkelijk in december een feit te gaan worden. De internationale persconferentie e/o - mededeling die Nikon op 20 november belooft te geven, zal waarschijnlijk ergens anders over gaan.

Dat is echter nog niet alles. Er zijn al langer vermoedens - zeker sinds de wat magere Nikon-presentatie op de Photokina 2008 - dat Nikon aan een totaal nieuw en vooral relatief betaalbaar MX-systeem werkt (digitaal middenformaat) dat weleens geduchte concurrentie voor de digitale backs van Hasselblad, Mamiya, Leaf e.d. zou kunnen betekenen, aangezien het de slagvaardigheid van een dslr zou combineren met de (m.i.) ravissante beeldkwaliteit van digitaal middenformaat. Naar verwachting zou Nikon dit laatste weleens wereldkundig (e/o beschikbaar) kunnen maken op/vlak na de WPPI-vakbeurs in februari 2009.

Hoe het ook zij, wie van plan is te investeren in grotere veranderingen binnen zijn of haar systeem, zou er verstandig aan kunnen doen de centjes even de zak te houden om te kat uit de boom te kijken.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 16:35    Post subject:
Als nikon met een middenformaat op de markt komt . dan kun je niet alleen een nieuw rits lenzen gaan kopen . Maar ook nog eens een nieuwe pc . Zo,n systeem switc kosten handen vol geld . En of we daar nu op zitten te wachten . Dat betwijfel ik ten sterkste . Bij komend voordeel is wel dat Canon dan met zijn I mark DS III de onbetwiste marktleider blijft in dit sigment . Want canon is de eenigste die een fullframe digi reflex met 21 mega pukkels heeft .we zullen zien .
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 16:55    Post subject:
Quote:
Bij komend voordeel is wel dat Canon dan met zijn I mark DS III de onbetwiste marktleider blijft in dit sigment

@ Leo: Niet helemaal. Als je mijn bericht goed leest, zie je dat een nieuwe Nikon 24 de Mark III dus naar de kroon zou kunnen steken.

Ik schreef dan ook over 2 zaken: a) een mogelijke geduchte concurrent voor de Mark III (en dus ook intrinsiek de nieuwe 5D Mark II), en b) een nieuw MX-systeem.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Mon 20 Oct 2008, 17:50    Post subject:
Hoe je het ook beziet Ton . een Mx of ander nieuw systeem met een fikse censor kost je gewoon een nieuwe set lenzen met alle financele gevolgen van dien ten minste als je daar dan in mee gaat . Leica heeft daar al een voorzetje van gegeven .
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 19:10    Post subject:
Als ik, net als Ton, zojuist een bestseller had geschreven zou ik ook uitkijken naar een snelle full-frame. Dan kun je tenminste zelf uitmaken wanneer je cropt en heb je een veel universelere camera tot je beschikking. Grote onderwerpen vragen nu eenmaal om meer pixels om detail te behouden. Als je dan ook nog eens 8 MP binnen het aps-c formaat overhoudt na croppen (=21 MP op full-frame), dan heb je alles. Ik kijk ook uit naar het moment dat deze camera's beschikbaar en betaalbaar zijn.
De crop-formaat beeldsensor is ooit geboren uit technische beperkingen. Ik ben erg blij wanneer we daar eens vanaf zijn. Voor kleine vogels misschien ideaal, maar voor de rest eigenlijk nergens echt goed voor. Het veroorzaakt die platte beelden waar we met z'n allen zo aan gewend zijn, dat we het niet eens meer zien.

Met vol formaat groet,

Bas
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 19:55    Post subject:
Als we het niet meer opmerken , dan maakt het toch niet meer uit . dat we met een beeld werken waar van de diepte zo plat is als een dia .
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum