Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

beginner
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 16:02    Post subject: beginner
Goeiedag allemaal

Ik heb een canon 40D icm een sigma 150-500 OS lens voor het "vogelwerk" aangeschaft, en vraag me af of jullie veel gebruik maken van de standaard instellingen die het toestel biedt of constant bezig zijn met het veranderen van instellingen?

Weet als beginner nog niet veel af van sluitertijden en diafragma, dus wil graag simpel beginnen.

Wie heeft een paar simpele tips om alvast een paar scherpe foto's te maken?

mvg Viljo kooij
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 16:25    Post subject:
Erg simpel gezegd; zorg voor een (erg) snelle sluitertijd, dan is de kans op een scherpe foto het grootst. Verder is precies scherpstellen belangrijk, hou het scherpstelpunt op de vogel! Zorg verder, ook als je een snelle sluitertijd hebt, voor zo min mogelijk trilling. Gebruik dus een stevig statief of een goede rijst/bonenzak vanuit de auto.

Verder zou ik adviseren goed naar de technische info (exif) te kijken bij de hier geplaatste foto's. Dat geeft je een goed idee welke instellingen het meest gebruikt worden, maar vergeet vooral zelf niet veel te experimenteren. Dan merk je zelf welke instellingen voor jouw het best werken. Suc6 en we zien je foto's hier wel verschijnen!
Reply with quote

Viljo Kooij

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 17:17    Post subject:
Bedankt voor het snelle antwoord en de voor mij bruikbare tip

Als ik de sluitertijd aanpas (Tv-stand?) moet ik dan nog andere instellingen veranderen of gaat dat automatisch?
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 17:28    Post subject:
In de Tv-stand moet dat automatisch gaan (diafragma en ISO-waarde).
Reply with quote

manfred

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 20:06    Post subject: Beginner
Hallo Viljo,

Ik gebruik de zelfde combinatie als wat jij hebt ( ik heb de sigma 150-500 nu een week ) en ben er wel achter nu dat de cominatie vrij zwaar is om foto,s vanuit de hand te schieten ( voor mij dan ) en ik had al een statief maar ga hem nu nog veel meer gebruiken,puur om te voorkomen dat de foto,s bewogen raken,ik gebruik een manfrotto statief en dat bevalt prima,degene die ik heb is niet schrikbarend duur,maar zeker veel beter dan een statief van een paar tientjes, en ik heb sins kort een rijstzak,en dat had ik al veel eerder moeten doen !! je krijgt er ontzettend veel steun door omdat de lens lekker stevig er in ligt. en wat je ook zou kunnen overwegen is een draadontspanner dan is de kans op beweging echt minimaal.

Mvg Manfred

Viljo Kooij

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 20:50    Post subject:
Ok, dacht dat ik aardig ingeslagen had aangezien ik van plan was om vooral uit de hand te schieten. Ik ga daar eerst eens mee oefenen en ontdekken hoe alle functies werken, dan kan ik altijd nog nadenken over een statief.

Leuke hobby trouwens, komt steeds meer bij kijken.......
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 21:17    Post subject:
ik zie dat je een combinatie gebruikt die ik ongeveer ook wil gaan gebruiken en dat er nog iemand is met de sigma 150-500

kunnen jullie vertellen waarom jullie de keus hebben gemaakt voor deze combinatie?
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 21:42    Post subject: beginner
Bij mij was dat heel eenvoudig, ik wilde graag mm maar ben niet zo kapitaal krachtig om een lichtsterkere lens met met vergelijkbare mm aan te kunnen schaffen. En voor dat ik de 150-500 gekocht heb ,heb ik eerst op internet rond geneusd en gezocht naar comentaren en voorbeeld foto,s.
Ik ben mij er ook van bewust dat de kwaliteit van de foto,s het niet haalt bij een canon lens. Maar ik laat me er ook niet meer gek door maken,je moet voor je zelf een afweging maken,en dat heb ik gedaan,ik heb een huis en een gezin en wil en kan niet al het geld inversteren in fotoapp.ik heb een hele lieve vrouw,en ze gaat een heel eind mee,maar als ik bij haar aankom met de mededeling dat ik een canon 500mm F/4L ga halen.......
Dus ik heb de sigma 150-500 en ga daar het beste uit proberen te halen,het is natuurlijk mooi om geweldige scherpe foto,s te hebben,maar ik vind het ook geweldig om lekker buiten rond te struinen of in een observatie hut te zitten en gewoon genieten van wat er allemaal rond loopt en vliegt,en ik heb af en toe het idee dat sommige mensen dat uit het oog verliezen,.......en dan maar iets mindere foto,s...

Vrg Manfred

Viljo Kooij

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 21:51    Post subject:
haha geweldig, bovenstaande tekst had ik ook kunnen typen, voor mij geldt hetzelfde: kwestie van keuzes maken binnen je budget.
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 21:54    Post subject: Re: beginner
manfred wrote:
Bij mij was dat heel eenvoudig, ik wilde graag mm maar ben niet zo kapitaal krachtig om een lichtsterkere lens met met vergelijkbare mm aan te kunnen schaffen. En voor dat ik de 150-500 gekocht heb ,heb ik eerst op internet rond geneusd en gezocht naar comentaren en voorbeeld foto,s.
Ik ben mij er ook van bewust dat de kwaliteit van de foto,s het niet haalt bij een canon lens. Maar ik laat me er ook niet meer gek door maken,je moet voor je zelf een afweging maken,en dat heb ik gedaan,ik heb een huis en een gezin en wil en kan niet al het geld inversteren in fotoapp.ik heb een hele lieve vrouw,en ze gaat een heel eind mee,maar als ik bij haar aankom met de mededeling dat ik een canon 500mm F/4L ga halen.......
Dus ik heb de sigma 150-500 en ga daar het beste uit proberen te halen,het is natuurlijk mooi om geweldige scherpe foto,s te hebben,maar ik vind het ook geweldig om lekker buiten rond te struinen of in een observatie hut te zitten en gewoon genieten van wat er allemaal rond loopt en vliegt,en ik heb af en toe het idee dat sommige mensen dat uit het oog verliezen,.......en dan maar iets mindere foto,s...

Vrg Manfred

voor mij geld precies hetzelfde, maar er zijn nog een aantal opties in ongeveer dezelfde prijsklasse dus daar ging mijn vraag eigenlijk over.
je hebt ook de canon 100-400mm of de canon 400mm ze zijn welliswaar iets duurder, maar heb je misschien ook gelijk een stuk scherper.

maar ben het geheel met je eens dat rondstruinen en in een hut zitten het allermooiste van vogelen is
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Sun 26 Oct 2008, 22:05    Post subject: beginner
Ik weet wel dat er hier op BP heel veel mensen zijn die de 100-400 en de 400 F5.6 gebruiken en ik heb ook gelezen dat de 400 5.6 scherper is dan de 100-400 plus dat deze ook nog goedkoper is.
Val niet mee he om een keuze te maken ? je ziet op een gegeven ogenblik door de bomen het bos niet meer,en je kunt je geld maar 1 X uitgeven, veel sukses met je Quest....Smile

Vrg Manfred

Nagtie

PostPosted: Tue 28 Oct 2008, 0:47    Post subject:
Tip: ga gewoon proberen, ga bij de mc donalds (of ander restaurant met terras) zitten en ga de mussen op de tafel fotograferen. Ik denk dat veel amateurs en semi beginners op AV fotograferen, dan heb je de meeste speling. Kleine vogels doe ik vaak op F7.1 zodat het hele beestje scherp is.
Afhankelijk van het licht gebruik ik iso 100 of 200, en dan kan ik nog een stapje in diafragma omlaag. In uiterste gevallen ga ik naar iso 400.

Verder is de beste tip met mensen meegaan die wat meer ervaren zijn, daar kan geen workshop tegen op!
Reply with quote

reinier smabers

PostPosted: Mon 29 Dec 2008, 20:42    Post subject: Av,Tv modus
Ik heb een canon 20 D aangeschaft en heb de afgelopen tijd veel geoefend op het fotograferen van vooral veel kleine vogels. Ik heb de adviezen hier goed bekeken maar als je een canon hebt, welke modus is nou het ''beste'' om te beginnen. Ik doe nu alles met de Tv modus en pas mn ISO waarde steeds aan het licht aan. Ik zie vaak dat de Av modus wordt gebruikt en dat de F waarde vaak heel laag is, groot diafragma. Wat is beter.

R Smabers
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Dec 2008, 22:56    Post subject:
Quote:
Ik heb een canon 20 D aangeschaft en heb de afgelopen tijd veel geoefend op het fotograferen van vooral veel kleine vogels. Ik heb de adviezen hier goed bekeken maar als je een canon hebt, welke modus is nou het ''beste'' om te beginnen. Ik doe nu alles met de Tv modus en pas mn ISO waarde steeds aan het licht aan. Ik zie vaak dat de Av modus wordt gebruikt en dat de F waarde vaak heel laag is, groot diafragma. Wat is beter.

Beste Reinier, In de eerste plaats weet ik niet welke lichtsterkte jouw lens heeft, maar over het algemeen werk je met de AV stand.
Wanneer je dit instelt op b.v. 5.6, dan zoekt de camera daar de passende sluitertijd bij. Wanneer deze voor jou onacceptabel is, is het mogelijk om je ISO waarde op te schroeven.
Op een meter of 10 heb je met diafragma 5.6 voldoende scherptediepte om de vogel scherp te krijgen.
Daarbij komt dat, wanneer je van statief of bonenzak o.i.d. werkt, je sluiterijden lager kunnen zijn dan zonder hulpmiddelen.

Wellicht heeft iemand nog andere tips.

Groeten, Aad

reinier smabers

PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 10:38    Post subject: lens
Ik weet eerlijk gezegd ook niet welke lichtsterkte mijn lens heeft. Ik heb de canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III USM ,

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Zoom_Lenses/EF_75300mm_f456III_USM/index.asp

Bedankt voor het advies, misschien nog opm naar aanleiding van deze info

R Smabers
Back to top
Reply with quote

Gert van Binsbergen

PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 11:03    Post subject: Re: lens
reinier smabers wrote:
Ik weet eerlijk gezegd ook niet welke lichtsterkte mijn lens heeft. Ik heb de canon EF 75-300 mm f/4-5.6 III USM ,

f/4-5.6 dus Wink
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 11:34    Post subject:
ik heb ook nog wel een wilde suggestie, als de lichtomstandigheden constant zijn, egaal bewolkt of een lekker zonnetje, probeer dan eens alles handmatig in te stellen. dus sluiter en diafr. eerst een paar testshots maken en op het display controleren en de foto's zijn allemaal gelijk belicht. hier leer je het snelst van en de camera heeft een klus minder. dus sneller werken.
probeer het eens een paar dagen je zult zien dat het werkt. succes,
groet, sikko

reinier smabers

PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 12:36    Post subject: lens
Ga ik doen, bedankt
R Smabers
Back to top
Reply with quote

Peter 400D

PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 15:54    Post subject:
Ik gebruik ook de sigma 150-500 os hsm met de Canon 40D.
Over de instellingen kan ik je nog niet veel vertellen, ik begin zelf net. Wink
Maar kijk even naar het serienr. van de lens, als deze lager is dan 1009xxxx dan KAN het zijn de de comunicatie tussen lens en body niet goed is in de AI focus stand.
De lens houd dan de focus niet vast en de burstraid valt terug van 6.5 naar 2 per seconde.
Dit komt alleen voor bij de 40D, en word graties door Sigma geupdate.
Mijn lens had dit probleem en ik kan hem na 3 weken zaterdag weer ophalen.
Misschien hebben jullie er wat aan..

Beste wensen voor 2009 en Gr. Peter.

Canon 40D met kitlens een 70-200 f4.
Tamron 28-75 2.8 macro en een sigma 150-500 os/hsm.
Back to top
Reply with quote

dick123

PostPosted: Fri 02 Jan 2009, 6:38    Post subject: Re: beginner
vlootje wrote:
Goeiedag allemaal

Ik heb een canon 40D icm een sigma 150-500 OS lens voor het "vogelwerk" aangeschaft, en vraag me af of jullie veel gebruik maken van de standaard instellingen die het toestel biedt of constant bezig zijn met het veranderen van instellingen?

Weet als beginner nog niet veel af van sluitertijden en diafragma, dus wil graag simpel beginnen.

Wie heeft een paar simpele tips om alvast een paar scherpe foto's te maken?

mvg Viljo kooij

Wanneer je uit de hand fotografeert kun je de volgende formule hanteren: Sluitertijd = 1/brandpunt in mm. Voorbeeld: Als je met je sigma objectief 150-500 helemaal hebt ingezoomd is de aan te bevelen sluitertijd 1/500 sec
Back to top
Reply with quote

Peter 400D

PostPosted: Fri 02 Jan 2009, 15:05    Post subject:
En dan rekeninghoudend met de cropfactor van 1.6 dan is het 500 x 1.6 = 800.

Gr. Peter

Back to top
Reply with quote

dick123

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 16:53    Post subject:
Peter 400D wrote:
En dan rekeninghoudend met de cropfactor van 1.6 dan is het 500 x 1.6 = 800.

Gr. Peter

De factor 1.6 waar komt die vandaan? Waarschijnlijk haal je een paar dingen door elkaar.
De formule is gewoon: minimale sluitertijd = 1/brandpunt seconde.

Dus brandpunt 125mm (f = 125mm) wordt een min. sluitertijd van 1/125 sec
Back to top
Reply with quote

Peter 400D

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 17:27    Post subject:
Door de cropfactor van de camera gedraagd de lens zich als een 800mm.
Gr. Peter

Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 17:31    Post subject:
Peter het fijne van een uitsnede is dat juist de benodigde sluitertijd niet veranderd. De lens veranderd niet!
Al is de 1/focuslengte regel slechts een vuistregel. Sommigen weten de lens zo stil te houden ze met veel minder genoeg hebben, anderen trillen zoveel dat ze met het dubbele nog niet scherpe beelden hebben....

Michel
Reply with quote

Peter 400D

PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 17:49    Post subject:
Het ging over het bepalen van de minimale sluitertijd.
Dan moet je wel rekening houden met de cropfactor van de camera.
Dus een 500mm lens op een 40D met cropfactor 1.6 word 800mm.
De minimale sluitertijd word dan 800ste.

http://users.skynet.be/bolckmans/fotografie/crop.html#Anchor-Cropfacto-55656

Hier staat het zoals ik het bedoel.

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum