Gender: Male Age: 65 Joined: 25 Nov 2005 Posts: 104 Location: Roeselare (B)
Posted: Thu 30 Oct 2008, 11:49 Post subject: Belang getijden bij zeevogels.
Sinds enige tijd probeer ik mijn actieterrrein wat uit te breiden en ga nu ook geregeld richting zee. Weinig ervaring hier en stel me de vraag in hoerverre de getijden een rol spelen bij een optimale tijdsbepaling.
Gender: Male Age: 78 Joined: 03 Oct 2007 Posts: 393 Location: Oud Gastel / Diever
Posted: Thu 30 Oct 2008, 12:13 Post subject:
Beste Wim,
Je vraag is me nog niet geheel duidelijk. Wat versta je onder zeevogels ?
Ik versta er soorten onder als Zeekoet, Noordse Stormvogel, etc.
Deze soorten leven goeddeels onafhankelijk van getij, maar worden er wel door beinvloed. Onder invloed van het getij veranderen de zeestromen, waardoor bijvoorbeeld fronten verschjnen en verdwijnen.
Veel belangrijker is een dag/nacht ritme. Sommige soorten foerageren vooral nachts, andere misschien wel voortdurend of ze slapen op de oevers. In ieder geval is de verspreiding morgens en middags op zee verschillend, bijvoorbeel meer of minder gegroepeerd.
Door de problemen van het waarnemen op zee is hier nog niet zo veel over bekend.
Als het je meer om kustvogels (steltlopers) te doen is, dan zijn de getijden wel degelijk van belang. Steltlopers fourageren bij laag water op de moddervlakten en zijn dan vaak ver weg en dus lastig te fotograferen. Bij hoog water zitten ze op de zonaamde hoogwater vluchtplaatsen (HVP's). Als je die weet kun je er je schuiltentje (of de mobiele schuilhut = auto) neerzetten en leuke plaatjes maken...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum