Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Bialowieza NP in Polen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 11:20    Post subject:
Dit zijn wel aardige gidsen, staan ook wat achtergronden bij:
http://www.crossbillguides.org/index.php?view=guides

Menno van Duijn

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 12:18    Post subject:
Djen Dobre Bart, ik ben zelf meerdere malen naar Polen geweest en drie maal naar de Bialowieza. Voor zoogdieren is het einde van de winter de beste periode. Febr-mrt maar verwacht niet dat soorten zult zien die je noemt. Zelf heb ik een paar ontmoetingen met Wisent, Wild Zwijn, Edelhert, Ree, Boommarter, Steenmarter, Amerikaanse Nerts gehad. Voor Bruine Beer en Wolf heb je meer kans in het zuiden van Polen maar die is ook laag. Heb zelf alleen sporen van ze gevonden en ook van Lynx.

Er komen enkele Laplanduilen voor in het Bialowieza NP maar in het Wit-Russische gedeelte, een verdwaalde enkeling in het Poolse deel. Dwerguil en Ruigpootuil komt er ook voor maar daar heb je een lokale gids voor nodig.

Dus voor zoogdieren februari en vogels mei.
In het dorp van Bialowieza zijn genoeg hotels. Het is met de auto minimaal 18 uur rijden en na Warschau worden de wegen er niet beter op. Het is aansluiten in de rij van vrachtauto´s en 70km rijden.

Ik kan je in contact brengen met lokale gidsen, mail mij daar voor. Een impressie van Wild Polen kan je op m´n site vinden in de portfolios.

Last edited by Menno van Duijn on Wed 12 Nov 2008, 12:20; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 12:20    Post subject: Kort bezoekje mogelijk...
Lees onderstaande en bedenk je dan nog maar een keer:

Quote:
Bezoek aan het oerbos

Het oerbos mag alleen betreden worden onder leiding van een gids. Je loopt langs een voetpad van 4 km lengte. Het is niet toegestaan om van dit pad af te wijken . Alles is hier beschermd en mag niet door mensenvoeten vertrapt worden.

Vanaf mei is het aan te bevelen zich tegen de muggenzwermen in het bos te beschermen. Op warme dagen komen zij in groten getale uit de vele plassen in het bos te voorschijn.

Bron: http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpages/oerbos-bialowieza.htm

En toch..... Lees deze pagina ook eens:

http://www.travellingbirder.com/tripreports/view_birding_tripreport.php?id=27

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Laurens Gomes

PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 14:58    Post subject: Bialowieza NP in Polen
Ook ik heb ervaring met vogelen in dit gebied. Echt de moeite waard, voor vogels vooral in mei inderdaad. Volgens mij is Ron van Elst een goede bron voor informatie, eventueel heb ik ook contacten voor je. Kijk ook eens op de website van stichting Wolka: http://www.wolka.org/ Hier kun je ideëen opdoen en zelfs acoomodaties e.d. regelen. Beren en Laplanduil zou ik vergeten. Wolven heel soms met veel ervarig en Wisenten moeten wel lukken met veel geduld. Ik zou ook zeker overwegen om ook naar het Biebzra moeras te gaan mocht je hier tijd voor hebben. Zeer veel vogels rond migratieseizoen en ook goed te fotograferen. Bialowiesa is welliswaar alleen met gids te betreden, maar ook rond het park is veel te zien, inclusief zoogdieren. Stuur voor meer info even een pb-tje.

Laurens
Manfrotto 468 hydrostat balhoofd
Back to top
Reply with quote

Arjan Esschendal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 16:21    Post subject:
!!!! Als ik de site "birdguide.pl" beschreven bij travelbirder.com aanklik gaat mijn antivirus programma tekeer. Weet niet of die site wel helemaal zuiver is.

Yves Decneudt

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 17:40    Post subject:
Ben er in 2001 geweest...
Een verslag en info vindt je hier:

http://www.zwvlkoepel.be/vwg/archief/Polen2001.pdf

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 12 Nov 2008, 20:55    Post subject:
Quote:
Het oerbos mag alleen betreden worden onder leiding van een gids. Je loopt langs een voetpad van 4 km lengte. Het is niet toegestaan om van dit pad af te wijken . Alles is hier beschermd en mag niet door mensenvoeten vertrapt worden.

Klopt, maar er is een mogelijkheid om verder het oerbos in te komen dan dat pad van 4 kilometer. Kost wel wat meer en vraagt wat geregel, maar ik heb van de gidsen gehoord dat je afspraken kunt maken om met de fiets het gebied in te gaan. Dan kom je verder dan de aangetrapte route, die jaarlijks door ca. 80.000 toeristen wordt belopen en heb je ook wat meer kans op ontmoetingen met bv. Drieteenspecht en Witrugspecht (hoewel ik die laatste ook wel nestelend langs de route van 4 km heb aangetroffen). De laatste keer vertelde een gids me dat ze tijdens haar laatste fietstocht met vogelaars voor het eerst oog in oog had gestaan met een Lynx (maar ja, ze was al 20 jaar gids, dus echt veel kans geeft dat niet).
Als je die richting uitgaat, moet je eigenlijk ook wel een paar dagen Biebrza doen, want dat is toch wel heel speciaal.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Thu 13 Nov 2008, 22:07    Post subject:
leo snellink wrote:
Quote:
Dit geldt alleen voor het "strikte reservaat" gedeelte van het oerbos wat nog geen 10% uitmaakt van het hele bosgebied. Alle soorten kun je ook buiten het strikte reservaat vinden en soms zelfs makkelijker!
Overnachten kan van voorjaar t/m herfst ook prima op de campings, maar als je iets meer "luxe" wil is Pension Gawra ook een aanrader (ligt vlak achter het gruwelijk lelijke en ook in andere opzichten gruwzame "Best Western **** Hotel").
De muggen vallen wel mee muv een korte periode in april/mei, maar dat is dan relatief tov de Biebrza waar het soms wel heftig tekeer kan gaan met muggen; allemaal voedsel voor de Withalsvliegenvangers moet je maar denken.
Met de auto erheen is echt twee dagen rijden en bepaald niet een relaxed tochtje. Wanneer je 's avonds een trein neemt vanuit Arnhem ben je rond 12:00 uur de volgende dag in Bialystok. Afhankelijk van de tijd van het jaar ben je dan met de bus zo'n 3-5 uur later in Bialowieza.
Ik gids daar al een aantal jaren vogelreizen dus voor meer info kan je me altijd mailen of PB-en.

groet,
Jaap

Jaap Schelvis

PostPosted: Fri 14 Nov 2008, 9:45    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Bedankt voor alle reacties, planning is om begin september te gaan.
Is dat een goede tijd?
Het is er zeker mooi, maar ook wel rustig wat vogels betreft. Broedseizoen is dan echt wel voorbij en van bv uilen of spechten hoef je al helemaal geen activiteit meer te verwachten. Voor paddenstoelenliefhebbers is het wel een prachtige tijd Cool
Wanneer je aan begin september vastzit dan is de combinatie met de Biebrza moerassen extra aan te raden omdat je daar dan mooi de steltlopertrek kan meepakken. Dichter bij Bialowieza (zelfs te huurfietsen vanuit het dorp) heb je ook nog het meer van Siemianowka wat in dat opzicht ook leuk kan zijn en waar ook oa Citroenkwikstaarten broeden.
Groet,
Jaap

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum