Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Defecte fotoapparatuur

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 13:55    Post subject: Defecte fotoapparatuur
Tijdens de zeearendentrip in Polen was het erg opvallend hoeveel apparatuur er gedurende een weekje in storing ging. Zowel een Nikon als meerdere Canons vielen met enige regelmaat uit, een nieuwe Sigma-extender viel uit elkaar, een lens stopte met focussen en begon spontaan te rammelen, Canons die niet meer aan of uit gingen of ook weigerden te focussen. Kortom, de fabrikanten zouden zich behoorlijk moeten schamen voor deze narigheid voor zo veel geld. Het ging hier bepaald niet om goedkope rommel.

Zelf had ik mijn eerste 'error 99' op de mkII, terwijl ik een zeearend vol in beeld had. Accu eruit en het probleem was verholpen en kwam gelukkig niet meer terug. Maar, echt fijn was het niet.

Ik ben wel benieuwd wat er zo in het veld allemaal dienst weigert of uit elkaar valt.

Gr,

Bas

Last edited by Bas Breetveld on Thu 30 Oct 2008, 23:20; edited 4 times in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 15:16    Post subject:
over dure spullen die het niet doen gesproken...
ben jij nog in militaire dienst geweest?

Cool
Back to top
Reply with quote

Nick2

PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 15:45    Post subject:
Dat gebeurde mij ook is met een analoog toestel zeker niet de eerste de beste ik fotografeerde met een CONTAX RTS II om een lang verhaal kort temaken er was een schroefje uit de sprocket ( Filmtransport ) gelopen . Wel snel verholpen ik kon er op wachten kom daar tegenwoordig is om .
Op een grote trip laat ik mijn oude analoge spul dus niet thuis het is veel minder storings gevoelig.

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 16:38    Post subject: Re: Het storingen-topic; plaats hier je laatste storingen
Peter Wijn wrote:
ben jij nog in militaire dienst geweest?

Bas Breetveld wrote:
dienst weigert

Lijkt me duidelijk toch, Peter?? Wink

Het enige probleem wat ik met een camera gehad heb, is dat de IS van m'n 300 f/4 het niet meer deed. Helaas buiten de garantie, maar het werd snel verholpen.

Groeten Arjen
(die zelf te lang was voor militaire dienst, 1 hele millimeter Very Happy)
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 18:02    Post subject:
He, leuk topic. Ik heb ruim 4 weken geleden mijn sigma 50-500 voor de pentax weg gebracht. De autofocus hield er mee op. Dit probleem heb ik ruim een jaar geleden ook al gehad. Er viel toen zomaar een tandwieltje uit de lens. Dit keer dus weer.
Net gebeld om te vragen wanneer ik hem tergug kan verwachten want 4 1/2 week zonder 50-500 is toch wel lang!
Iemand ook al eens een vergelijkbaar iets gehad met deze lens?

Groeten Martin
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 22:20    Post subject: Olympus en schade of storingen
Tijdens hevig regenbuien op Helgoland gewoon lekker door gegaan met fotograferen zonder beschermhoed want Olympus zegt dat dit moet kunnen. De week voor mijn vertrek naar Afrika ging de lens stuk dus ik naar Olympus. Ik kreeg direct gratis een zelfde lens als vervanger mee en men wenste mij veel plezier in Afrika. Reden van het kapot gaan was in ieder geval niet de regen. Dit bleek ook nadat de lens terug uit Japan kwam en weer opperbest werkte en mijn garantie met 6 maanden werd verlengt.

Tijdens mijn vakantie in Afrika veel stof in mijn body gekregen dus bij het omruilen van de lenzen mijn body voor een grote beurt achtergelaten waarbij ik direct weer een gelijke body gratis als vervanger mee kreeg.
Wat schetst mijn verbazing Question Shocked Krijg ik na 5 dagen mijn camera terug met de mededeling dat men de camera heeft schoongemaakt en men de garantie met 6 maanden heeft verlengt Rolling Eyes Cool Wink

Top service en op zo'n mannier geen angst meer voor storingen want zij zorgen dat je gewoon met het zelfde materiaal verder kunt. Top Olympus Wink
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 22:39    Post subject:
Hmm, bij de zeearendentrip van onze lichting zat ook een tevreden Olympus gebruiker. Hij had als uitzondering op de regel ook geen storingen.

C@sp@r

PostPosted: Wed 29 Oct 2008, 22:39    Post subject: Re: Olympus en schade of storingen
Alexander Koenders wrote:
Top Olympus Wink

Dat mag je wel zeggen Smile

Grt Caspar

Jocrisse

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 5:30    Post subject:
M. ten Wolde wrote:
....sigma 50-500 ......Iemand ook al eens een vergelijkbaar iets gehad met deze lens?

Bij mij schoot er een schroefje van het focus-lock-knopje in het binnenwerk los. Resultaat: een kras op de coating door het uitschuiven tijdens het inzoomen en kreeg ik de Bigma steeds met veel moeite uit de focuslock. Naar Sigma gebracht en binnen 2 weken een heel nieuwe buitenkant van het binnenwerk. Wel nabellen inderdaad bij Sigma, anders kan je wachten tot je een ons weegt.

peter wijn

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 13:50    Post subject:
Een herstel van de elektronica in mijn grote lens, ivm problemen bij koud vochtig weer. Die lens is wel al enkele jaartjes oud. Af en toe een beetje onderhoud vind ik geen punt.

edit
nikkor 500F4 AF-S eerste versie

overigens liet van mijn d200 het rubber los. ook niet echt een heel groot probleem. misschien heb ik grotere problemen verdrongen?

Last edited by peter wijn on Thu 30 Oct 2008, 22:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 15:26    Post subject:
Heb vandaag mijn D300 weggebracht omdat de sluiter regelmatig open bleef staan en pas weer dichtging als je weer op de ontspanknop drukte. Nog geen jaar oud, dus hopenlijk binnen de garantie. Gelukkig hierdoor ook nog geen wereldplaat misgelopen, wel wat high-key opnames aan overgehouden....

Michel
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 15:32    Post subject:
Peter Wijn:

Quote:
Een herstel van de elektronica in mijn grote lens, ivm problemen bij koud vochtig weer. Die lens is wel al enkele jaartjes oud. Af en toe een beetje onderhoud vind ik geen punt.

En moeten wij maar raden welk type lens dit is? Dit topic is juist bedoeld om aan te geven welke typen/soorten welke problemen geven... Toch?

Wordt een beetje moeilijk als je geen merk / type noemt. Staat ook niet bij je profiel.

Wink

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 15:43    Post subject:
Quote:
plaats hier je laatste storingen

'k Zal het doorgeven. Mijn tandarts trekt sinds kort met zijn been. Laughing

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 15:56    Post subject:
Okee Ton, titel is aangepast.

Ton van Mourik

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 15:58    Post subject:
@ Bas: Laughing Very Happy Dancing

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 17:18    Post subject:
Mijn D300 gaf af en toe een onderbelichte opname in een burst-reeks, tot de afgelopen vakantie ineens ERR op het display knipperde, en de opnamen zwaar onderbelicht bleken. Na experimenteren kwam ik er achter dat ik nog wel op A met volle opening kon fotograferen. Lijkt me aansturing van diafragma vanuit de body? Vreemd is dan wel dat alles onderbelicht is en niet overbelicht.
Enfin, de body naar Nikon Service Center in Beverwijk gebracht, waar hij onder garantie gerepareerd is. Ik ben 'm een kleine 2 weken kwijt geweest.
Er is me verteld dat de rechterzijde van het spiegelhuis vervangen is. Een combinatie van mechanische en electronische onderdelen. De instellingen waren nog intact toen ik 'm terugkreeg, evenals de teller, die nog doornummerde. Het eigenaardige daaraan is overigens dat de nummering aansloot op het moment voor ik 'm wegbracht, dus alsof er geen testopnames mee gemaakt zijn. Ze zullen er toch niet blind op vertrouwen dat het probleem verholpen is? Dan is het blijkbaar mogelijk om de teller terug te zetten...

Groet, Jan

Jocrisse

PostPosted: Thu 30 Oct 2008, 18:07    Post subject:
SuperJan wrote:
Dan is het blijkbaar mogelijk om de teller terug te zetten...

Of stil te zetten....

J.A. van der Giesen

PostPosted: Fri 31 Oct 2008, 14:20    Post subject:
Net deze week mijn Canon 40D weer terug van de reparatie, er begonnen in de display wat lampjes uit te vallen.
Ik kon al niet eens meer zien wat de sluitertijd was of het diafragma getal, en zelfs kon ik niet meer zien of hij onder of overbelicht was.
Dus dat is niet erg handig leek mij zo.

Dus de camera maar voor garantie aangeboden, ze zijden dat het z'n 2 weken ging duren.
Maar zo stom als ik was maakte ik een grapje ik zij dat zal wel 4 of 5 weken gaan worden, nou op de kop af 5 hele weken voor dat ik hem terug had maar ik moet zeggen, werken doet hij nu wel weer.

Dus nog steeds een tevreden Canon gebruiker.

Met vriendelijke groet,

Jeroen van der Giesen

Sander L

PostPosted: Sun 02 Nov 2008, 15:40    Post subject:
Met mijn Canon 20D had ik wel het bekende probleem met de grip. Dwz volle baterijen erin, maar toch snel `leeg` aangeven. Zoals Bas zijn err99, dit gebeurde op de vervelendste momenten!

Mijn eerst spiegelreflex was een Praktica MTL3 (halverwege de jaren 80). Die werd door mij liefkozend Kapotica genoemd, en met reden.

Ik heb ook jaren met Minolte gefotografeerd. Mijn XG-M bleek niet goed tegen mistige opmstandigheden te kunnen.

Verder weinig problemen hier Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum