Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

sigma 300 vast brandpunt of 120-300

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Nov 2008, 16:50    Post subject: sigma 300 vast brandpunt of 120-300
dag allemaal,

Ik ben zoals ook in oproep de lezen is van plan een sigma 300mm lens aan te schaffen met F 2.8.

Ik loop met twee vragen waar iemand me miss bij kan helpen.

Kan ik beter een 300 vast brandpunt f2.8 kopen of een 120-300 f2,8.

en welke converter zou optimaal zijn voor deze lens.

mvg RJ
Back to top
Reply with quote

Gert van Binsbergen

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Nov 2008, 17:02    Post subject:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat objectieven met een vast brandpunt kwalitatieg beter zijn dan zoomobjectieven, maar dat laat ik liever over aan kenners Cool
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 9:30    Post subject:
Ik heb de Sigma 300mm f2.8 gehad. Een beest van een lens scherp en zwaar.
Met converters alleen goede resultaten met 1,4x converter. Met 2x converter alleen als de vogel erg dichtbij zat (minder als 5 meter).
Je verliest met een 1,4x converter 1 stop, en met 2x converter 2 stops.
Met 2x converter ook aanzienlijk in scherpte. Succes met je keuze.

Groet,
Ruud

BraCom

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 10:18    Post subject:
ik ken beide lenzen niet persoonlijk, maar voor vogel fotografie zou ik voor de prime gaan.
Deze zijn meestal net wat scherper dan de zoom lenzen.
En de vogels zijn meestal toch al te ver weg, dus die 120mm zul je dan in de praktijk nooit gebruiken, hij zal meestal toch op 300 staan.
ik gebruik zelf de 100-400 en heb als test een keer de 300mm met 1.4 extender mogen gebruiken, de mm winst is natuurlijk nihil,
maar scherpte en kleur vind ik een stuk beter van de vaste lens.

rnbflavour

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 11:00    Post subject:
het is maar net waarvoor je gaat.

wil je zoveel mogelijk vogels op foto zetten en wil je er het liefst geen 1 missen ga dan voor een zoomlens. als een vogel in een bosje zit gebeurt het heel vaak dat op het moment dat je met en prime door de zoeker van je camera kijkt je de vogel kwijt bent en voordat jij de vogel gevonden hebt is hij al weg.

ga je echt voor die ene top plaat neem dan een prime lens, maar 300mm lijkt me echt aan de kleine kant. met een canon 40D bijvoorbeeld met een cropfactor van 1,6 wordt dat 480mm.
dit betekent ongeveer dat je een zilvermeeuw full frame hebt als je op minder dan 3 meter van het beest zit en bij een koolmees nog veel dichter. in 999 van de 1000 gevallen kun je gewoon niet zo dichtbij komen en zul je moeten croppen wat ook weer verlies aan qualiteit oplevert.

ook met een 1,4x convertor is het aantal mm aan de lage kant en dus zou ik als ik jou was zeker voor 400mm gaan.

maar misschien als je je budget geeft en precies aangeeft wat je wilt dat ik nog wat gerichter advies kan geven
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 13:44    Post subject:
Ik ben het eens met de mensen die beweren dat een prime meestal beter is. Maar bij deze Sigma lenzen schijnt dat NIET zo te zijn. Ik heb een paar jaar geleden overwogen om zoiets te kopen, en heb toen het hele www afgestruind naar revieuws etc. Eigenlijk was iedereen het erover eens dat de 120-300 beter is dan de 300 prime! Dat werd ook nog eens bevestigd door iemand van Sigma zelf. Ik ben toen ook op zoek geweest naar sample pics, en ook die waren allemaal in het voordeel van de 120-300.
Over de 120-300 heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gelezen. Er waren zelfs een aantal sportfotografen die van een Nikon of Canon 300 f2.8 prime zijn overgestapt op de Sigma, vanwege zijn kwaliteit en de flexibiliteit van een zoom.
Ga maar eens zoeken op het internet, er is genoeg te vinden.

Succes met je keuze!
Ad

ruurd

PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 14:34    Post subject:
Dag allemaal, bedankt voor de reacties.

Ik heb me inderdaad sufgelezen aan revieuws en daar komt de zoomlens van sigma er inderdaad bijzonder goed van af! Vraag is dan dus of je met 1.4 en dan dus 420mm een goede lens hebt voor vogels of moet je met 2x en dus 600 wat een mooi aantal mm is te werk gaan? Hierbover word al gezegt dat die combi niet al te goed werkt..

Mijn budget pas ik aan aan hetgeen goed is maar een orginele nikon lens is net even te duur..

wat te denken van de Sigma 500mm F4.5 EX APO M..

Ruurd Jelle
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 19 Nov 2008, 15:53    Post subject:
Sigma 500mm f4.5 is ook een erg goede lens. Zoek maar eens naar foto`s van benster. Die gebruikt met zijn vader en broer de 500mm van Sigma. Als je ziet wat ze daar uit toveren....
Zijn heel af en toe wel 2ehands te koop. Zag er van de week nog 1 staan op internet voor 1800 Euro.

Groet,
Ruud

ruurd

PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 18:55    Post subject:
hallo,
ik heb inmiddels de lens van ben brons over genomen en een 40d gekocht dus het onderwerp mag gesloten worden.
mvg RJ
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 21 Nov 2008, 19:27    Post subject:
Succes met je combinatie. Ik fotografeer zelf met een zelfde 500mm f4.5L. Maar dan eentje van 1992 (eerste generatie). Is niets op aan te merken. Ragscherp en best wel snel met scherpstellen. 40D is ook een prima body. Laat de foto`s maar komen Very Happy Very Happy

Groet,
Ruud

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum