Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Gewicht camera , oorzaak meer trillingen ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Nov 2008, 10:57    Post subject: Gewicht camera , oorzaak meer trillingen ?
Ik vraag me af of het gewicht van een fototoestel kan bijdragen tot meer trillingen bij opnamen met grote tele's. Ik fotografeer met een D200 met batterijhouder wat toch een zware combinatie vormt. Ik ga toch deze test eens uitvoeren met de d200 met en zonder batterijhouder.

groeten,
Patrick
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Nov 2008, 11:04    Post subject:
Patrick, Dat ligt eraan hoe je de combi hanteert en wat je gewend bent. Zelf fotografeer ik bijna alles vanuit de hand met een (zeer) zware combi. Nu heb ik meer moeite met het stilhouden van een lichtgewicht combi.
Alles went schijnbaar.

Gr,

Bas

patevi

PostPosted: Sat 29 Nov 2008, 14:19    Post subject:
Juist een test gedaan met de lichtere d70 en de zware d200 (met bat.houder) en er is geen verschil zichtbaar ! Enkel was ik wel verrast door de kwaliteit van de d70 (gebruik ik nog maar zelden). De opstelling was een zware tele op een wimberley wh-200 (alles vastgezet) en met tijdsopname. Als ik door de zoeker kijk zie ik toch telkens een trilling veroorzaakt door de spiegel. Dit bij de beide toestellen. Is dit te verhelpen met iets ?

groeten,
Patrick
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Nov 2008, 16:43    Post subject:
Bij mijn D80 kun je in het menu aangeven dat je de spiegel wil laten voorontspannen. Dan klapt ie eerst de spiegel omhoog en maakt daarna pas de foto. Gevolg nauwelijks trilling maar natuurlijk een stuk minder snel.
Grtz, Josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 01 Dec 2008, 15:53    Post subject:
patevi wrote:
Juist een test gedaan met de lichtere d70 en de zware d200 (met bat.houder) en er is geen verschil zichtbaar ! Enkel was ik wel verrast door de kwaliteit van de d70 (gebruik ik nog maar zelden). De opstelling was een zware tele op een wimberley wh-200 (alles vastgezet) en met tijdsopname. Als ik door de zoeker kijk zie ik toch telkens een trilling veroorzaakt door de spiegel. Dit bij de beide toestellen. Is dit te verhelpen met iets ?

Spiegel-, sluiter- en windtrillingen demp je door bijvoorbeeld met je arm op de lens te hangen. Lange lenstechniek is beter dan een statief alleen.
(Je kunt ook - met statief - een zak aardappelen op de lens leggen of - zonder statief: de de lens/camera op 2 plekken ondersteunen, bv met 2 bonenzakken).
Volgens mij is een zwaardere camera beter om trillingen te voorkomen.

D200 beelden hebben meer verscherping nodig dan D70 beelden. Mijn D200 beelden waren dan iig een stuk beter.
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 01 Dec 2008, 16:20    Post subject:
Werken me een vooraf opgeklapte spiegel is wel leuk, maar bij veel vogelfotografie toch niet erg handig: je verliest namelijk een poosje je zoekerbeeld.
Hoe zwaarder de camera-objectiefcombinatie, hoe stabieler het geheel is, mits het deugelijk wordt gemonteerd, cq. neergezet.
Back to top
Reply with quote

patevi

PostPosted: Fri 12 Dec 2008, 18:53    Post subject:
Alvast bedankt iedereen voor de tips ! In de auto gebruik ik momenteel een grote zitzak om alles te ondersteunen en inderdaad minder trillingen. Maar ik zal nog veel moeten oefenen...

Bedankt,
Patrick
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum