Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Wed 20 Apr 2005, 18:22 Post subject:
Hallo Marilee,
Er zijn je al veel mensen voorgegaan die dezelfde keuze moesten maken. Zoek eens op het forum dan kom je vast wel iets tegen waar je wat aan hebt.
In de eerste versie van dit bericht had ik een stuk of tien onderwerpen voor je bij elkaar gezet maar op onverklaarbare wijze is dat opeens verdwenen. Helaas zal je het dus nu zelf op moeten zoeken
Succes met je keuze,
Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Ik ben ook bang dat je weinig respons zal krijgen.
Zorg in iedergeval dat je goed weet waar je aan begint. Als je een (D)SLR aanschaft, kan je rekenen op een hoop extra kosten (geheugenkaarten, accu's, statief, rugzak, lenzen). Daarbij zal je ook rond moeten gaan slepen met je spullen en je (zware) statief. Want bedenk wel dat je voor vogelfotografie je minimum brandpunt toch wel 300 mm moet zijn.
Niet dat ik je wil ontmoedigen, want als je eenmaal de smaak te pakken hebt neem je dat allemaal voor lief. Ik wil alleen maar aangeven dat het heel anders werk dan een compact camera.
Zoals Michel al aangeeft, op het forum is genoeg info te vinden (op het hele internet trouwens).
Op nog een antwoord te geven op je vraag over de CP 4500. Alleen in combinatie met een (goede) telescoop heb je hier wat aan. De zoom is idd bij lange na niet toereikend genoeg.
Heb je al onderzocht of er een converter beschikbaar is voor je Minolta, daar verleng je behoorlijk mee, maar natuurlijk zal dit de kwaliteit niet ten goede komen...
DSLR is natuurlijk een goede optie, maar vraagt een fikse omschakeling met veel kosten.
Gender: Male Age: 41 Joined: 21 Dec 2004 Posts: 118 Location: Huizen
Posted: Thu 21 Apr 2005, 9:25 Post subject:
Het lijkt mij een juiste beslissing om eerst te oefenen met de camera die je nu hebt. Een nieuwe camera staat natuurlijk niet garant voor direct resultaat.
Ikzelf zit in een vergelijkbare situatie, in ben ongeveer een half jaar aan het fotograferen geslagen. Ik heb ook een compact camera (olympus 8x zoom) maar dan met een spotting scope combinatie. Deze camera is zeker geen topper, maar gaandeweg maak ik toch betere foto's.
Kortom, voor goede foto's is veel ervaring nodig en niet alleen top-materiaal!
succes, René _________________ Huidig:
Canon 400D, 400/5.6, 70-300 IS, 1.4 Kenko
Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Posted: Thu 21 Apr 2005, 16:57 Post subject: Vervanging Z1
Hoi Marilee,
Ik denk dat het verstandig is om uit te leggen dat er 2 manieren zijn van fotograferen:
1. Digiscoping. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een COMPACT camera welke gekoppeld wordt aan een telescoop.
2. DSLR (oftewel spiegelreflex) fotografie. Hierbij is het mogelijk dus de lenzen te verwisselen. Wat echter NIET kan is het aansluiten van een vaak grote en zware spiegelreflex camera aan een telescoop. (Echte digiscoop fotografen kunnen je hierover uitsluitsel geven.) Je zult dus apart telelenzen moeten kopen om tot goede resultaten te komen.
Je zal dus een keuze moeten maken tussen de 2 vormen van fotografie. Ze zijn echter beide niet goedkoop....
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 22 Apr 2005, 8:01 Post subject:
en wat kost het eigenlijk allemaal, minimaal. Hier de DSLR, ziet iemand fouten?
camera DSLR (lensloos) 700 euri + (+ =of meer)
geheugenkaart 0,5 GB of meer 70 euri +
goedkoopste telelens 2e hands 250 euri (sigma 400 f5.6 APO)
zwaar statief 250 euri
(let op 2e hands is iedere prijs mogelijk)
software om te bewerken freeware of bij camera
niet al te oude computer 700 euri +
Nou, voor 2000 euri ben je begonnen. Op die sigma wordt soms aardig afgegeven, maar het volgende kwaliteitsniveau (ook sigma) vergt ca 500 euri meer. Als je al een snelle computer hebt, scheelt dit enorm.
meerprijs nikon of canon 300 F4 + tc, 2e hands: 1000 euri +
meerprijs balhoofd oid waarmee je vogels kunt volgen: 300 euri +
meerprijs allerhande luxe: eindeloos
peter
Hoi Mariëlle, zelf gebruik ik de Minolta Dimage Z1 sinds juli verleden jaar.
Moet toch meer uit te halen zijn, tot nu toe maakte ik al m’n foto’s met deze camera.
Heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar heeft ook veel mogelijkheden.
Duurt wel even voor dat je hem als beginneling, volledig onder de knie hebt.
Prima toestel om mee te beginnen.
Een groot nadeel vind ik de ruis bij de hoge ISO waardes.
Gebruik altijd een zo laag mogelijke ISO bijvoorbeeld 50 of 100.
Door de korte lens is hij ook erg gevoelig voor beweging, gebruik van statief of ondersteuning van het toestel verbetert de kwaliteit van de foto’s.
Nog een tip, moet je snel zijn(bijv. Die laatste muizenfoto van me)draai hem op de sportstand.
Voor tips kun je natuurlijk altijd terecht.
Groet Huub. _________________ Canon EOS 400D met diverse lenzen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum