Posted: Thu 18 Dec 2008, 11:24 Post subject: belichting met de 40D
ik heb een vraag en weet niet of het nu aan de camera of aan mijzelf ligt.
ik heb een 40D met de 100-400mm lens (zonder convertor)
ik heb de camera op Av staan
f5,6
iso 1600
en ik wil de vogel overbelicht hebben tegen een grauwe/witte lucht
dan druk ik op het iso knopje en kan ik met het grote draaiwiel instellen op hoeveel stops ik wil overbelichten.
stel dat ik een hele stop wil overbelichten dan draai ik dus naar EV +1
nu druk ik de ontspanknop licht in om scherp te stellen en zou (denk ik) mijn camera een sluitertijd moeten zoeken waarbij de foto 1 stop overbelicht wordt.
echter zoekt mijn camera gewoon een sluitertijd waarbij de foto op EV 0 (dus geen over of onderbelichting) komt te staan.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 18 Dec 2008, 11:59 Post subject:
In Av mode kiest de camera een sluitertijd die samen met het door jou gekozen diafragma een belichting geeft die "neutraal" is, bij de gekozen ISO waarde. Als jij je ISO waarde opschroeft, houdt de camera daar rekening mee, maar nog steeds zal een belichting gekozen worden die neutraal is.
Als jij wil overbelichten zul je (bij Canon) aan het grote duimwiel moeten draaien, totdat de meter in je zoeker die +1 aangeeft. Wat er dan feitelijk gebeurt is dat de camera een langzamere sluitertijd instelt bij het door jouw gekozen diafragma, wat samen een belichting oplevert die lichter is dan neutraal.
Ik kan je aanraden de handleiding van je 40D eens goed te lezen, daar staat het zeker in vermeld.
Edit: jouw verhaal nog eens lezend denk ik dat de oplossing is dat je niet eerst het ISO knopje moet indrukken, maar gewoon direct aan het wiel moet draaien. Jij verhoogt je ISO waarde en dat wil je niet. Zorg ook dat het aan/uit knopje bij het duimwiel goed staat. Dat heeft 3 posities, on, off en een derde. Als je de middelste kiest werkt het wiel niet. Kies dus de derde.
Posted: Thu 18 Dec 2008, 12:49 Post subject:
Je moet de aan/uit schakelaar inderdaad doordrukken tot de bovenste stand; pas dan kun je met het grote wiel de stops over/onderbelichting zelf aangeven.
groet,
@d _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Gender: Male Age: 49 Joined: 13 Feb 2007 Posts: 27 Location: Bilthoven
Posted: Thu 18 Dec 2008, 15:09 Post subject:
Als je het ISO knopje indrukt en dan aan het grote wiel draait dan verander je de flitsintensiteit en niet de belichting. Inderdaad de aan/uitschakelaar doordrukken en dan met het grote wiel de belichting aanpassen. _________________ Canon 40D + Canon 500mm F4 L USM IS /
Olympus DSLR & Objectieven voor macro en de allerdaagse fotografie.
Als je het ISO knopje indrukt en dan aan het grote wiel draait dan verander je de flitsintensiteit en niet de belichting. Inderdaad de aan/uitschakelaar doordrukken en dan met het grote wiel de belichting aanpassen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum