Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Kwaliteit Canon lenzen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Dec 2008, 22:46    Post subject: Kwaliteit Canon lenzen?
Ik ben plan om een digitale spiegelreflex te kopen. Ik ben nog helemaal blank, maar ik neig naar Canon omdat die in mijn ogen meer keuze hebben dan Nikon. Bijv. een 400mm f/5.6 en een 300mm f/4 met beeldstabilisatie.

In de reviews, die ik heb gelezen staat bij de reviews van Canon lenzen nogal eens iets in de trend van “mits je een goed exemplaar hebt”. Ook komt dit onderwerp, de Quality Control van Canon, op de diverse fora vaak aan de orde.

Zitten er zoveel missers tussen de Canon lenzen? Wat zijn jullie ervaringen? Komt dit bij andere fabrikanten even vaak voor?
Back to top
Reply with quote

Johan Steijaert

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 28 Dec 2008, 22:57    Post subject:
Ik heb met precies dezelfde gedachtes gezet bij het aanschaffen van mijn spullen. Was ook aan het twijfelen tussen Nikon of Canon.

Is uiteindelijk canon geworden i.v.m. het uitgebreide assortiment qua lenzen enzo. Heb mijn beslissing kunnen maken door onderstaand forum:

www.fredmiranda.com

Onder reviews staan zowel NIKON - CANON - SIGMA lezen etc, zowel Primes als Zoom's. Tevens ook ervaringen van andere gebruikers. Wellicht heb je er iets aan bij het beslissen.

Groet,

Johan Steijaert
Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Mon 29 Dec 2008, 0:05    Post subject:
ik denk, maar kan het niet echt onderbouwen, dat Canon idd zo nu en dan iets meer missers heeft dan Nikon, sigma en tamron hebben dat nog weer wat vaker.
Maar goed testen, door een paar gerichte shots te maken, van een klein onderwerp op een statief met goede sluiter tijden, en zo, en dit dan daarna bekijkt op een comnputer, dan weet je zeker dat het objectief scherp is, dan is er niks aan de hand!
Ik denk dat het bij Nikon wat minder vaak is, omdat Nikon wat duurder is, die zullen zelf misschien meer testen, en zo doende meer slechte modellen er al uit gooien, voor verkoop. Om die reden heb je het bij sigma en tamron denk ik nog wat vaker!
Reply with quote

Remko

PostPosted: Mon 29 Dec 2008, 19:14    Post subject: Kwaliteit Canon lenzen
@Johan, daarom kies ik vermoedelijk ook voor Canon. Ze hebben meer "betaalbare" lenzen in het assortiment.

Ik weet dat je lenzen moet testen, maar voor mij als leek is dat heel moeilijk. Ik denk dat ik het er maar gewoon op moet wagen.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Mon 29 Dec 2008, 20:03    Post subject:
Als je moet kiezen tussen nikon en canon . Zou ik voor nikon gaan . Nikon is gewoon net ietsjes beter . ook ietjes duurder . al maakt het in het top sigment lenzen , zeg maar de primes niets meer uit . Met zo wel canon als nikon maak je prima foto,s .
Alleen vind ik de kwaliteit van nikon beter . Maar dat is wel persoonlijk . Mocht je nu het geld hebben , Dan kun je in the UK nu leuk shoppen . wees je wel bewust van het feit Dat dit zeker niet voor alles geld . Denk dus wel eerst heel goed na voor dat je in the UK gaat winkelen ander kon goedkoop wel een duur koop blijken
Back to top
Reply with quote

bart.k

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 0:04    Post subject:
Nikon is duurder dus beter ?
Wat een onzin, als je op objectieve testsites kijkt, zul je zien dat elk merk hele goede, en ook enkele slechtere lenzen maakt. Het prijsverschil tussen de telelenzen van Canon t.o.v. de andere merken heeft volgens mij alles te maken met massaproductie. Canon heeft jarenlang veel meer telelenzen verkocht, en dus de kosten voor ontwikkeling van lenzen en van het opbouwen van productielijnen kunnen spreiden over een groter aantal lenzen.
Als je vragen stelt over lenzen op een forum als dit, krijg je vaak adviezen van mensen die erg gek zijn op "hun" merk, en ook vaak adviezen van mensen die geen ervaring hebben met de betreffende lenzen, je moet alles met de nodige korreltjes zout nemen.
Alle birdpixers samen hebben een grote hoeveelheid apparatuur, toch zie je maar weinig berichten over defecten. Al die tevreden gebruikers gaan geen "draadjes" starten om te melden dat hun lens niet kapot of slecht is. De negatieve berichten vallen daardoor veel meer op, ook berichten over slechte kwaliteitscontroles. Ook zijn er veel meer Canon lenzen in gebruik, dus meer kans op defecten. In de praktijk zijn er zo te zien maar weinig problemen.
Veel negatieve berichten hebben ook te maken met gebruikte apparatuur, je weet nooit hoe de gebruikers met hun spullen zijn omgesprongen, maar ook daarover lees je , bijvoorbeeld hier op birdpix , relatief weinig.
Al met al is het risico dat je loopt, met welk merk dan ook, klein.

peter wijn

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 9:19    Post subject:
ik steun bart k
mocht er een kwaliteitsverschil zijn, dan zal het voor een amateur moeilijk uit te vinden zijn.

Cool hoewel - ik meen te horen dat nikonisten tevredener zijn over de reparatie-service dan canon gebruikers - kwaliteit van 'after sales' is voor professionals essentieel. Misschien komt dat doordat nikon gebruikers gewend zijn om veel te betalen? En hebben ze meer het gevoel dat hun product een dure reparatie waard is?

Het idee dat Nikon degelijker is moet stammen uit de jaren '70 '80 toen Canon zijn hele A-serie met rubberen gordijnsluiter maakte (inclusief A1 en megapopulaire AE-1), terwijl nikon zijn FM/FE-serie voortzette met titanium sluiters. Opmerkelijk trouwens dat je nog steeds werkende rubberen gordijnsluiters tegenkomt! Hebben die in een donkere vochtvrije kast gelegen?

nog een toevoeging: canon gebruikt fluorite in veel super-telelenzen. Door de lage brekingsindex zijn hiermee goedkoper goede kwaliteit lenzen te maken. Het productieproces schijnt niet heel milieuvriendelijk te zijn, maar dat krijg ik even niet bij elkaar gegoogled.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 9:29    Post subject:
Hoi Bart

Ik zeg niet Dat nikon beter is . wel dat er mijn,s inziens kwaliteitsverschil is . Dat kan links om dan wel rechts om zijn .
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 10:50    Post subject:
Leo wrote:
... Ik zeg niet Dat nikon beter is . wel dat er mijn,s inziens kwaliteitsverschil is . Dat kan links om dan wel rechts om zijn...

Altijd lastig om goed te begrijpen, een tekst op internet. Makkelijk verkeerd interpreteren. Ik probeer even met je mee te gaan:
1) linksom of rechtsom maakt niet uit, OK.
2) er is kwaliteitsverschil, OK
3) je zegt niet dat nikon beter is.

Nou dan is Canon volgens jouw beter.
Of Olympus natuurlijk.

Of bedoel je dat er redenen kunnen zijn om toch de duurste te kiezen - ook al zit het verschil niet in beeldkwaliteit en degelijkheid?
In dat geval vinden we hetzelfde. maar aangezien ik niet kan hardmaken waarom roep ik toch maar tegen iedereen dat ik dolgelukkig ben met nikon/nikkor, maar dat de meest voor de hand liggende keuze canon is.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 11:03    Post subject:
Ik denk dat er grotere kwaliteitsverschillen zitten in fotografen dan in fotolenzen.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 13:24    Post subject:
Ik denk Martijn Dat je daar mee de spijker recht op zijn kop slaat .
Ik zeg altijd . de foto maak in je /met je hooft . verder vind ik de lenzen van nikon beter . en van canon de body,s . en zo is het altijd wat . Very Happy . Ik ga maar wat mezen bollen ophangen . De pergola is eindelijk klaar en ook de tuin schrermen zijn af . nu nog plaatsen . dat wordt na de vorst . ander gaat dit heid stenen kosten .

groetjes
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 13:26    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
....Ik denk dat er grotere kwaliteitsverschillen zitten in fotografen dan in fotolenzen....

een goede fotograaf is wel een heel stuk duurder dan zelfs een hele mooie nikon-uitrusting. Rolling Eyes

voor mij iig niet bereikbaar Wink Very Happy
Back to top
Reply with quote

Remko

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 19:15    Post subject:
Beste mensen. Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn vraag niet gesteld om een Canon vs Nikon uit te lokken. Het onderwerp leent zich er wel voor trouwens.. Het gaat mij niet om de optische kwaliteit van een merk, maar meer om het risico om een fabricagefout te kopen. Als merk A minder last heeft van fabricagefouten dan merk B, dan zou ik weleens voor merk A kunnen kiezen. Ik heb er geen zin in om lenzen terug te moeten brengen, ruilen enz.
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 21:11    Post subject:
Als je gaat kopen moet je iemand mee nemen die er verstand van hebben!
Teste doe je door je laptop mee te nemen!
Je camera op AV te zetten, een paar kleine dingen vlak achter elkaar te zetten, in de winkel een statief lenen!
Nu maak je een foto op F 2.8 of 4 (het laagste getal) dan F 10 dan F 22. Je stelt steeds scherp op het middelste ding.
vervolgens zet je je foto's op je laptop, en kijkt of de plek waar je op scherp hebt gesteld scherp is!
als dat zo is kun je er van uit gaan dat je een goede lens hebt!
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 21:23    Post subject:
Hoi Remko

Ik denk ook dat de antwoorden die je op je vraag krijgt in de regel altijd wel iets gekleurd zullen zijn . in het top sigment zul je zo wel bij Canon als bij nikon weinig problemen hebben . daar onder ligt dat iets anders . Maar zoals je zelf al wel opgemerkt hebt ligt dat bij somminge mensen zeer gevoelig . Mijn persoonlijk maakt het totaal niets uit . Van leica wordt ook heel erg lelijk gedaan . Maar beter glaswerk als dat van Leica is er gewooon weg niet . Digitaal heeft leica echter de bood wat gemist . Daarom heb ik voor nikon gekozen .Een leuke site is Photozone . Daar staan wat leuke test op mooi aangegeven met grafieken en al . Hier mee voorkom je dat je ongewilt in de eeuwige discussie Canon versus nikon terecht komt . in 2009 hoop ik wat foto,s in mijn Pa te kunnen zetten . wordt ook de HOOGSTE tijd na 5 jaar . succes met je zoektochten . Ik hoop dat ik je wat heb kunnen gehelpen . wat men ook van mij denkt en zegt Wink .

Groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum