Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 1D mk II vs 1D mk II N

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 13:56    Post subject: Canon 1D mk II vs 1D mk II N
Hallo,

Er wordt regelmatig beide toestellen op internet aangeboden. Ik overweeg een van deze toestellen aan te schaffen. Nu fotografeer ik met een 30D. Graag zou ik meer willen weten over deze toestellen. Ik heb het nodige reviews reeds gelezen over deze toestellen op diverse sites.
Wie zijn er die ervaring hebben met een of beide toestellen. goede of slechte ervaringen.

Alvast bedankt! Alvast een goede 2009 toegewenst.

Nick
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 15:05    Post subject:
Kijk eens op deze sites:
voor de 1DMKII:
http://web.canon.jp/imaging/eos1dm2/html/specifications.html

En hier voor de 1D MKIIN:
http://www.dpreview.com/news/0508/05082208canoneos1dmkiin.asp
Staan alle specs van beide cameras.
In het kort:
De 1D MKIIN heeft meer preset functies, groter scherm (meer pixels) en een hele reeks ander verbeteringen.
Ik fotografeer zelf met de 30D en de 1D MKIIN, en het is een wereld van verschil. Als je eenmaal een pro-body hebt wil je niet meer terug.
Robuust, sterk, snel etc. Ik ben er erg blij mee in ieder geval.

Groet,
Ruud

Jeroen rep

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Dec 2008, 17:56    Post subject:
Alle technische info kun je wel op internet in reviews vinden.

Ik ben zelf van de 20D naar de 1D2N gegaan en het is echt een wereld van verschil. Sinds kort heb ik ook de 5D2, maar ook deze kan niet op tegen het gevoel van de 1D. Buiten de specificaties die op veel punten wat beter zijn dan je 30D zul je vooral 'meer camera' in je hand hebben. Een 1D voelt een stuk robuuster, maar is natuurlijk wel een stuk zwaarder.

Als ik nu de 1D2n en 5D2 naast elkaar zet en eruit haal wat ik belangrijk vindt dan ziet dat er als volgt uit:

5D2 > 1D2N: Mpix, FF, ISO prestaties

1D2N > 5D2: AF snelheid (eigenlijk het hele AF systeem), 1.3x crop, 8.5 FPS, camera die ik in alle weersomstandigheden vertrouw, meer instel mogelijkheden.

En ik zal vast nog iets vergeten Wink.

Of jij een 1D2(n) moet kopen zul je zelf af moeten wegen. Is er iets wat je mist in je 30D? Wat mis je dan? Als je dat weet kun je kijken welke van de camera's die er aangeboden worden (1D2, 5D(2), 50D, ect.) deze tekortkomingen van je 30D gaan opheffen.

NickZ

PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 10:23    Post subject: Canon 1D mk II vs 1D mk II N
Ik vind dat voor bepaalde situaties de 30D tekortkomingen heeft, met name bij de AF. De 30D heeft 9 AF punten, terwijl de 1DmkII(N) 45 punten heeft.
Tevens kun je bij de 1DmkII(N) kiezen voor 7 of 13 AF punten in het midden van het beeld, terwijl de 30D maar 1 punt heeft.
Je heb bij de 30D wat minder kans op scherpe foto's bij bv vluchtende vogels e.d. Hier gaat het mij om. Verder heb je natuurlijk in burst mode 8,5 frames/sec ipv 5 bij de 30D.
Voor landschaps foto's is de 30D een uitstekende toestel.
In mijn beleving hebben de mkII en de mkIIN dezelfde mogelijkheden echter wordt de mkII goedkoper aangeboden dan de mkIIN.

Groet,

Nick
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 10:29    Post subject: 1D mk II
Hoi Nickz,

Ik heb zelf de 1D mk II. Het display hiervan is absoluut onvoldoende om focus of kleuren te checken. Dit is het enige nadeel aan mijn 2e hands 1D....

Dus als je de kans hebt om een mk II N te kopen zou ik voor deze gaan, alleen al om het betere en grotere 2,5" display.

Beide camera's zijn haast identiek. De verschillen zijn alleen het grotere scherm en betere buffercapaciteit van de N versie.

Succes met je keuze.

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

NickZ

PostPosted: Wed 31 Dec 2008, 15:50    Post subject: Canon 1D mk II vs 1D mk II N
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik eruit ben. Ik ga toch voor een 1DmkIIN, ondanks dat de 1DmkII goedkoper is. De kleine verschillen hebben de doorslag gegeven.

Groet en een voorspoedig en fotorijk 2009.

Nick
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum