Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Sun 29 May 2005, 10:52 Post subject:
Beste Samuel,
Ik heb geen ervaring met deze lens (zelf een Canon-persoon), maar ik neem aan dat vrijwel iedere Nikkor Ed lens zijn prijs meer dan waard is.
Je andere vraag kan ik wel beantwoorden over de 10x optische zoom. Het begrip optische zoom en vergroting wordt nog al eens verward. In feite heeft jouw 70-300 lens een optische zoom van 300/70 = 4.29 maar de vergroting die je er mee bereikt (zeker op een digitale body) is veel meer. Dan moet je gaan kijken welke brandpuntsafstanden je tot je beschikking hebt, want een optische zoom van 4.29 zou ook een 100-429 lens kunnen zijn als die bestond. Bij kleinbeeldcamera's kun je er van uitgaan dat de beeldhoek van een 50 mm objectief (de "standaardlens") overeenkomt met het normale beeld wat wij met onze ogen zien. Een 300 mm lens heeft dan een 6x kleinere beeldhoek en je spreekt dan van een vergroting van 6x. In het geval van jouw D70 met een cropfactor van 1.5 kom je dus uit op het equivalent van een 450 mm lens en dus een vergroting van 9 x.
Ik neem aan dat de Dimage Z1 ook een stuk groothoekbereik heeft en dat die 10x optische zoom dus niet overeenkomt met 10x vergroting. Wat betreft de uiteindelijke vergroting ben je er dus vrijwel zeker op vooruit gegaan met je D70. Hoop dat ik het zo wat duidelijk heb kunnen maken?! _________________ cps Jaaps foto's op het web
Posted: Mon 30 May 2005, 18:58 Post subject:
Samuel, zo'n zelfde lens wordt momenteel op Marktplaats.nl aangeboden voor 195 euro. Je kan eventueel ook nog wat lager bieden natuurlijk.
Er worden regelmatig goede lenzen (300mm) voor redelijke prijsjes van de hand gedaan. En meestal kan je ze bij de verkoper gaan uitproberen, als je het niet helemaal vertrouwt.
Gender: Male Age: 37 Joined: 28 Feb 2005 Posts: 62 Location: Almere
Posted: Tue 31 May 2005, 16:02 Post subject:
Tsja, ik wil ga voor mijn d70 een 170/500 sigma kopen en op korte afstanden een gewone 80mm, zal wel voor wat problemen zorgen van wisselen en zo, maar mijn budget staat niet toe dat ik een lens koop met een groter bereik.
Als je nog net iets doorspaart van 700 naar 900 euro kun je een sigma 50-500 kopen. Dat wilde ik ook gan doen, maar ik zit met de 170/500 al minstens vier maanden zonder hobby, dus dan zal ik nog meer dan een half jaar moeten wachten op die 50/500. Maar daar moet ik nog tussen kiezen.
Suc6 met je keuze, kijk anders nog even op koopdigitaal.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum