om een antwoord te geven over de kijkhut.
met een 300 mm lens moet je om een zilvermeeuw beeldvullend te maken minder dan 3 meter van het beest af zitten.
nu is het gelukkig niet nodig om een vogel altijd beeldvullend te hebben (wordt de foto niet mooier van en je kunt ook altijd nog een beetje croppen, omdat deze lenzen scherp genoeg zijn)
je kunt je dus indenken dat als je in een kijkhut zit dat je geen mooie platen (wel bewijsplaatjes) kunt maken van een kievit die op 200m van de hut aan het foerangeren is, omdat je teveel moet croppen en tevens de kans groter is dat de camera niet op precies het juiste punt heeft scherpgesteld.
ben je iemand die graag stil zit en wacht totdat de vogels dicht bij komen met bijvoorbeeld behulp van een schuiltent. en heb je een goed statief dan kun je voor een vaste brandpunt gaan.
de lens die dan in mijn ogen de voorkeur biedt is de canon ef 400mm f5,6
in vergelijking met een canon ef 300mm + 1,4x convertor verlies je dan 32mm (dit is inclusief cropfactor van de camera erbij) en heb je ook een f5,6 lens, omdat je licht verlies.
maar ik denk wel dat je ook nog eens in moet leveren op de snelheid waarmee de camera dan scherpstelt en dat je ook nog eens foto's van mindere kwaliteit maakt dan met de 400mm.
wil je echter vooral rondlopen en zoveel mogelijk vogels platen en zoveel mogelijk bewijsplaatjes verzamelen dan zou ik voor een zoomlens gaan.
je zou kunnen gaan voor de canon ef 100-400 IS f4,5 - f5,6 lens van canon
of de 150-500mm f5,6 - f6,3 OS lens van sigma.
toen ik ook op zoek was naar mijn eerste lens heb ik overwogen om de sigma lens te nemen want dan heb je inclusief de cropfactor van de camera 160mm meer. echter heb ik verschillende tests gelezen en het blijkt dat de sigma op f8 veel scherper is dan op f6,3.
dit betekent dat je enorm moet minderen in je sluitertijd in vergelijking met de canon zoom lens. en dus veel meer bewogen foto's hebt of foto's met meer ruis omdat een hogere iso is verijst.
ook is de sigma lens langzamer met scherpstellen omdat bij maximale opening van het diafragma er minder licht binnen komt en heb je zelfs kans dat in sommige gevallen de camera helemaal niet scherp kan stellen op 500mm.
wat ik ook vaak heb gehoord van de voorganger van deze lens (de 50-500mm) dat deze wel eens spontaan van de camera af kon breken.
ik heb dus besloten om voor de canon 100-400mm te gaan.
ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven,
mochten er nog onduidelijkheden zijn over mijn tekst graag melden
vriendelijke groet,
Folkert Jan Hoogstra