Gender: Male Age: 77 Joined: 20 Mar 2008 Posts: 2 Location: Bedum
Posted: Fri 09 Jan 2009, 16:01 Post subject: Bewerking/croppen/verscherpen
De voortreffelijke foto's die op de site staan, zullen op de eerst gemaakte opname er waarschijnlijk anders uitzien.
Uitgaande van een gamaakte opname, hoe komt men tot de presentatie: van de foto eerst een uitsnede maken (croppen) en daarna scherpstellen, of juist eerst andersom ?
M.a.w. hoe kom ik tot een zo goped mogelijk resultaat?
ik probeer het croppen de laatste tijd op het laatst te doen. je hebt dan even de tijd om over de compositie na te denken en het effect van je historybrush is op al je bewerkingen nog van toepassing. erg handig als je een stukje ongedaan wil maken.
verscherpingen kun je ook tussendoor doen, desnoods op een kopie van de foto zelf, als laag op het origineel. dan kun je dat achteraf ook nog veranderen. _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Het ligt er ook aan welk programma je gebruikt. Ik werk bv met Adobe Lightroom en kan dan heel veel bewerkingen doen op het RAW bestand. De resultaten worden wel getoond maar de bewerkingen zijn niet definitief, ze worden pas echt doorgevoerd als ik de foto exporteer naar TIFF of JPEG formaat.
Ik kan dus croppen verscherpen ruis verwijderen contrast bewerken door mekaar, en ook steeds weer terug. Je kunt moeilijk van een volgorde spreken dan. Sommige zaken laat ik het programma meteen doen als ik de foto's binnenhaal (maar ook die kan ik terugschroeven).
Eén van de belangrijkste dingen is denk ik: doe het zó dat je altijd weer gemakkelijk bewerkingen ongedaan kunt maken. Dat geeft je de vrijheid van alles uit te proberen.
Gender: Male Age: 55 Joined: 13 Aug 2004 Posts: 406 Location: Enschede
Posted: Sun 11 Jan 2009, 0:51 Post subject:
Ik werk sinds kort met Adobe Elements 6.0 .
Hierin kan ik het RAW bestand bewerken, verwerken.
als ik tevreden ben met de belichting, helderheid, contratsen,kleurverzadiging etcetera.
Maak ik indien nodig een crop.
Daarna verklein ik als het voor BP is, de foto tot het gewenste formaat (bijv, 800x533)
waarna ik indien nodig nog wat ruis onderdruk, en pas als laatste handeling verscherp ik.
Stelregel is wel, na verkleinen altijd verscherpen.
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum