Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

(Digi)Scope?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 20:52    Post subject: (Digi)Scope?
Dag,

Door aanschaf van een telelens wordt ik me bewust van het feit dat ik fotoplekken moet ZOEKEN. Ik heb een verrekijker, maar denk wat meer nodig te hebben.
Digiscope. Weer veel merken enzo,, Dus mijn vraag is kort: voor welk merk zou ik moeten gaan? Vanuit mijn achtergrond zou ik Nikon kiezen, maar ik heb (verrekijker) goede ervaringen met swarowski.

Iemand een suggestie?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Antoni

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 22:03    Post subject:
Ik begrijp dat je een telescoop aan wil schaffen.
Dat is heel persoonlijk. De een vindt Leica geweldig de ander Swarovski, dat zijn gelijk samen met Zeiss de topmerken.

Ikzelf gebruik tot volle tevredenheid een Swarovski ATS 65 HD.

Nikon maakt ook best goede telescopen, tegen het top segment aan.

Wat ik je zou willen adviseren is een bezoekje te brengen aan de winkel van de Vogelbescherming in Zeist. Ze hebben daar vrijwel alle merken staan en je kan op je gemak in hun tuin de verschillende modellen bekijken en testen. De Vogelbescherming is wel vrij duur, dus ik zou het daar wel bij kijken laten.

Kijk ook eens op www.digiscooppix.nl voor nuttige informatie.
Succes.
Reply with quote

wblink

PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 21:09    Post subject:
Antoni wrote:
Ik begrijp dat je een telescoop aan wil schaffen.
Dat is heel persoonlijk. De een vindt Leica geweldig de ander Swarovski, dat zijn gelijk samen met Zeiss de topmerken.

Ikzelf gebruik tot volle tevredenheid een Swarovski ATS 65 HD.

Ik heb je suggestie bekeken en schrok van de prijs. Dat betekent niet dat eea dat niet waard is (ik gebruik camera/lenzen die soms meer kosten) daar gaat het niet om, maar mijn bedoeling met het apparaat is vooraf op een makkelijke manier (zonder la die spullen op mijn rug en rond mijn schouder) een plekje zoeken waarmee ik met mijn fotoapperatuur de mooie (soms) foto's kan maken. Meer een soort verkenning dus en daarbij is de kwaliteit van hetgeen jij noemt beslist "overdone".

Hoe doen anderen dat? Ik heb het nu over een 800 mm lens (5.6, nauwelijks "draagbaar"), waarvoor ik "plekjes" wil zoeken.

Of praat ik wartaal?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 21:36    Post subject:
Ik denk niet dat je wartaal praat, maar ik vind het wel een beetje eng klinken: met een kijker of telescoop op onderzoek uitgaan en als een plek je bevalt terugkomen met een fototoestel met lens. Ik vind het eng klinken, omdat ik (met mijn geluk) dan altijd prachtige dingen zou zien tijdens de verkenningen en als ik terugkom met een fototoestel is het niets. Ik zou dus altijd de camera meenemen, maar dan moet je wel weten waar je heen gaat. Daarbij is je manier van vervoer erg belangrijk. Een auto is dan wel handig denk ik (maar niet noodzakelijk).
Met zo'n lens lijkt het me voor de hand te liggen om of een eigen schuiltent of iets dergelijks te gebruiken (sommigen noemen hun auto mobiele schuilhut) of om gebruik te maken van de bekende hutten (bijvoorbeeld in de OVP of Starrevaart) zodat je alleen maar de locatie hoeft te bereiken en daarna niet meer met je apparatuur hoeft rond te sjouwen. De combinatie klinkt namelijk niet als een toestelletje dat je om je nek laat hangen tijdens het fietsen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 22:54    Post subject:
leo snellink wrote:
Ik denk niet dat je wartaal praat, maar ik vind het wel een beetje eng klinken: met een kijker of telescoop op onderzoek uitgaan en als een plek je bevalt terugkomen met een fototoestel met lens. Ik vind het eng klinken, omdat ik (met mijn geluk) dan altijd prachtige dingen zou zien tijdens de verkenningen en als ik terugkom met een fototoestel is het niets.

Als ik met verrekijker cq telescoop cq digiscoop iets ga onderzoeken zal altijd mijn camera met de 70-200 bij me zijn!

leo snellink wrote:
Ik zou dus altijd de camera meenemen, maar dan moet je wel weten waar je heen gaat. Daarbij is je manier van vervoer erg belangrijk. Een auto is dan wel handig denk ik (maar niet noodzakelijk).

Een auto lijkt mij (ik ben "slecht ter voet"', maar ook voor anderen) onontbeerlijk.

leo snellink wrote:

Met zo'n lens lijkt het me voor de hand te liggen om of een eigen schuiltent of iets dergelijks te gebruiken (sommigen noemen hun auto mobiele schuilhut) of om gebruik te maken van de bekende hutten (bijvoorbeeld in de OVP of Starrevaart) zodat je alleen maar de locatie hoeft te bereiken en daarna niet meer met je apparatuur hoeft rond te sjouwen. De combinatie klinkt namelijk niet als een toestelletje dat je om je nek laat hangen tijdens het fietsen.
Groeten, Leo

Dat is juist het probleem! En inderdaad, een oplossing die je aanreikt is van de coördinaten van anderengebruik maken.

Hmmm.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum