Gender: Male Age: 65 Joined: 25 Oct 2005 Posts: 14 Location: Gorredijk
Posted: Wed 28 Jan 2009, 15:47 Post subject: Vraagje over RAW.
Ik wil graag overstappen van JPEG naar RAW om mijn foto's te maken. Al een paar keer heb ik foto's in Raw gemaakt maar als ik de camera dan aansluit op de computer verschijnt er een schermpje: Foto's downloaden van een camera.
Als ik hier op klik verschijnt er een scherm: Er bevinden zich geen foto's in de camera. Terwijl er wel foto's op de CF kaart staan.
Op een of andere manier worden de foto's in RAW niet herkend.
Weet iemand hier misschien een oplossing voor.
Mijn camera is een Canon 20 d. En ik bewerk mijn foto's nu nog in Adobe Photoschop Elements 2. Dit even ter informatie.
Ik hoop dat iemand een oplossing weet.
Thymen de Groot _________________ Canon 7D met EF 500 mm 1:4 L IS USM .
Canon 5D mark II met EF 24-70 mm 1:2.8 L USM. en EF 70-200 mm 1:2.8 L USM .
Posted: Wed 28 Jan 2009, 15:49 Post subject:
Hiervoor kan je ook eventueel Canon digital photo professional gebruiken, dan gewoon slepen ( of kopieren plakken).
Ikzelf doe het altijd via de cardreader dan via deze computer of verkenner de mapjes openen en fotos slepen. _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Wed 28 Jan 2009, 16:33 Post subject:
Adobe Photoshop Elements 2 is natuurlijk al wel een paar dagen oud (we zitten op versie 7.0). Het probleem is dat er geen RAW converter in zit dei de 20D ondersteund. Ik heb even voor je bij Adobe gekeken, en die converter is er ook niet voor versie 2.0.
je zou kunnen upgraden naar versie 6 of 7. Of inderdaad Cannon Photo Professional gebruiken (wordt standaard bij de camera geleverd). Die kan je makkelijk upgraden naar de nieuwste versie (het makkelijkste via Canon USA).
Succes.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 29 Jan 2009, 9:23 Post subject:
makkelijkst is een aparte raw-convertor gebruiken en alleen foto's in photoshop (elements 2) aanpassen als je raw-convertor de bewerking niet aankan (zoals selectieve bewerkingen en/of cloonwerk).
Een van de makkelijkste raw-convertors is adobe lightroom. Sterker nog, het is een compleet fotoprogramma van uitladen, via bewaren en terugvinden, afwerken (evt. verder bewerken kan dan in photoshop elements 2), tot voorbereiden voor prints en websites).
Mag ik je wijzen op de cursus adobe lightroom die Daan organiseert? Daar ga je een hoop opsteken denk ik. Ook als je dat programma niet gaat gebruiken.
Gender: Male Age: 65 Joined: 25 Oct 2005 Posts: 14 Location: Gorredijk
Posted: Thu 29 Jan 2009, 13:41 Post subject:
Bedankt voor de reacties. Maar ik heb inmiddels Digital Photo Professional geïnstalleerd. Maar ik krijg nog steeds de melding dat er geen foto's in de camera staan.
Thymen _________________ Canon 7D met EF 500 mm 1:4 L IS USM .
Canon 5D mark II met EF 24-70 mm 1:2.8 L USM. en EF 70-200 mm 1:2.8 L USM .
Posted: Thu 29 Jan 2009, 14:20 Post subject:
Heb je een card reader? Gebruik die eens gaat veel sneller, en je kaart wordt gezien als externe schijf, dus gewoon bestanden. Als je met xp werkt moet je even googlen op raw converter windows, via omzwervingen kom je dan bij een raw viewer je kunt dan als je het kaartje opent, via card reader van 8 euro, alle kleine foto's zien open met raw viewer en je kunt gaan selecteren, vanaf daar open ik ze meestal naar adobe raw converter. al is lightroom echt een goed en betaalbaar alternatief. _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
en nog een tas vol met rommel die ik ook gebruik!
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 29 Jan 2009, 14:45 Post subject:
Thymen de Groot wrote:
Bedankt voor de reacties. Maar ik heb inmiddels Digital Photo Professional geïnstalleerd. Maar ik krijg nog steeds de melding dat er geen foto's in de camera staan.
klinkt gek.
staan er wel foto's op je kaart? kun je ze op de camera nog bekijken? met welk programma zet je ze over? in principe kun je de bestanden van je geheugenkaart ook (zowel via card-reader als camera) met windows verkenner kopieren naar een map op je harde schijf.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum