Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Kleur veranderd na opslaan in Photoshop?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 16:26    Post subject: Kleur veranderd na opslaan in Photoshop?
Even een korte inleiding:
Ik fotografeer altijd in RAW en bewerk de foto's in Adobe Lightroom (1e versie). Daarna exporteer ik de foto naar Photoshop CS3 als JPG en sRGB.
Daar verscherp ik hem even en sla ik hem op.

Ik weet even niet wat er nu verkeerd gaat maar opeens zijn de foto's donkerder/warmer wanneer ik ze opgeslagen heb.

Dus in PS vlak voor het opslaan zie ik het beeld dat ik wil hebben, na het opslaan is de opgeslagen foto opeens een stuk warmer getint.

Dit had ik voorheen niet.

Heeft iemand een idee wat mogelijk verkeerd is gegaan??

Alvast bedankt!

Edwin B

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 19:00    Post subject:
Ha Frank,
Het blijft toch maar lastig met al die kleurprofielen.
Kan het zijn dat je in PS per ongeluk weergave - keuren proefdrukken hebt aangevinkt? Hij laadt dan nl. een ander kleurprofiel in van bv een printer ofzo en als je na het opslaan de foto weer in PS opent dan is die optie automatisch weer uitgevinkt.
Groetjes Edwin
Back to top
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 19:39    Post subject:
Nee, dat is het ook niet.
Ik heb net even geexperimenteerd met exporteren vanuit Lightroom als RGB ipv sRGB.
Wanneer ik dan "Save for Web & Devices" aanklik en "4-up" linksboven selecteer, zie ik linksboven"(original) inderdaad hoe hij zou moeten wezen. De jpg voorbeelden hiernaast zijn allemaal een tint donkerder/warmer.
Wanneer ik exporteer vanuit Lightroom op de standaard manier, dus sRGB, dan heb ik in Photoshop bij "Save for Web & Devices" / 4-up linksboven meteen een tint donkerder/warmer.

Dus momenteel is het geen WYSIWYG en da's behoorlijk vervelend.

Nu moet ik wel zeggen dat ik van het weekend toen ik in de Flevo bij de ruigpootbuizerd was mijn toestel op onverklaarbare wijze van zijn intstellingen af was. Opeens ipv RAW was het jpg en zo, dus alles terplekke moeten checken. Gelukkig heb ik wel achteraf met RAW leuke opnames kunnen maken, alleen het bewerken nu.....

Frank Dröge

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 0:33    Post subject:
Volgens mij weet ik waar het aan ligt.
Zoals eerder vermeldt was door onverklaarbare reden mijn toestel van zijn instellingen geraakt afgelopen weekend. Na dit gecorrigeerd te hebben heb ik waarschijnlijk niet goed op de kleurruimte gelet, met als gevolg dat sRGB stond geselecteerd ipv RGB.

Met het bewerken van deze foto's lijkt alles normaal, totdat je in Photoshop "Save for web & devices" aanklikt, dan zie je dat hij een tint warmer/donkerder wordt.

Iemand enig idee hoe ik het eindresultaat in Photoshop kan opslaan zonder dat hij weer verschiet van kleur????

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 7:40    Post subject:
Frank. Kijk eens wat de primaire instellingen voor kleurruimte zijn. Moet hij alles openen als ware het in RGB? Ik zou dit zetten op openen in de kleurruimte die bij het bestand is opgeslagen en indien er geen bijzit in RGB of sRGB. Vervolgens mag er verder geen kleurverspringingen meer plaatsvinden.

Michel
Reply with quote

Michael Visser

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 15:23    Post subject:
Hallo Frank,

Weet niet goed of je bedoeld dat de foto's anders ogen nadat je ze hebt opgeslagen of wanneer je ze op gaat slaan.

Mijn gedachten over beide opties. Very Happy

Ik neem in 1ste instantie aan dat je niet op een Mac PC werkt?

Windows (verkenner) kan namelijk niet goed met kleurruimtes omgaan en oogt daardoor altijd anders als wanneer je ze in Photoshop geladen hebt. Bij bepaalde kleuren in een foto is dit meer waarneembaar als bij andere evenals bij lichte en donkere delen.
Photoshop geeft de juiste kleuren aan en deze moet je aanhouden.
Als je de opgeslagen foto's weer terug laadt in Photoshop en je vergelijkt de foto in PS met de foto in de windows verkenner dan is er bijna altijd wel verschil te zien. Bij de ene foto is dat alleen meer waarneembaar als bij de andere.

Vrij normaal verschijnsel dus. Kan misschien dat het je voorheen alleen nooit echt is opgevallen.

Als de foto al een stuk warmer oogt voor het opslaan wanneer hij in PS wordt geopend in het "save for web en devices" scherm dan zal hoogstwaarschijnlijk de foto nog in AdobeRGB staan. Deze moet je eerst omzetten naar Srgb voordat je "save for web & devices" kiest.
Het beste is om vanuit Lightroom de foto naar Photoshop te exporteren als 16Bits Tiff met RGB als kleurruimte. (en niet Srgb) Als je vervolgens de foto naar je zin is en je hebt hem verkleint dan zet je hem om naar 8 bit en kiest vervolgens "convert to Profile" (nooit "assign to profile") en kiest Srgb, daarna kun je hem opslaan met "save for web & devices". Nu mag je in dit scherm geen warmere tint meer zien.

Kleurverschil tussen PS en Windows blijft echter altijd.

Groet, Mike
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 22:46    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties.

@Michel
Ja, dat vraag ik me ook af. Mijn toestel stond verkeerd, weliswaar op RAW maar dan op kleurruimte sRGB. Ik dacht dat RAW in 1e instantie geen andere toevoegingen had, dus dat je álles kon aanpassen achteraf.
Dus het lijkt me logisch dat sRGB bij het bestand is opgeslagen.
Bedoel jij met primaire instellingen de color settings? Daar heb ik bij workingspace sRGB staan. Maar hij blijft verspringen...

@Michael
Ik heb precies gedaan wat je zei maar het maakt helaas geen verschil. Is het nu zo dat wanneer ik p.o. in sRGB heb gefotografeerd ik dit nooit meer kan converteren naar RGB?
Je hebt trouwens gelijk dat alle opgeslagen foto´s een wat andere tint hebben dan de foto die in PS staat, maar alleen niet zo erg als deze.

Groet
Frank

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 23:24    Post subject:
Frank, sRGB is een beperkte kleurruimte als RGB. Je kunt een sRGB wel converteren naar RGB maar heeft geen toegevoegde waarde, ofwel je krijgt er geen kleurnuances meer bij.

Michel
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 23:50    Post subject:
@Michel
Ja, daar was ik al bang voor....
Ik vrees dat ik nog maar een keer terugmoet naar de Flevo.
Zit nu mijn foto´s te bewerken maar ik kom niet echt tot een bevredigend resultaat. Lijkt ook wel of de foto´s wat ruwer/gruiziger overkomen, krijg hem niet echt glad om het zo maar te zeggen....

Frank

Michael Visser

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 10:23    Post subject:
Erg vreemd hoor.

Je hebt dus in RAW gefotografeerd, maar je had wel Srgb als kleurruimte ingesteld op je camera.
Bij Lightroom heb je bij "Preferences" - "External Editing" wel Adober Rgb geselecteerd bij "Color Space" ?

Als je nu vanuit Lightroom de foto exporteerd naar Photoshop, zie je dan in photoshop links onder de foto wel "Adober Rgb (1998)" staan ?

Als dit het geval is dan zou het toch goed moeten zijn.
Wanneer hier gewoon Srgb staat gaat het inderdaad niet goed.

Groet, mike
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 17:49    Post subject:
Klopt allemaal Michael. Alleen staat linksonder in het scherm van PS bij het doc.balkje "channels RGB Color".

Nou ja, ik krijg de foto's niet zo als op mijn lcd schermpje van mijn camera maar het ziet er alsnog wel redelijk uit.

Bedankt in ieder geval.

Groet
Frank

Michael Visser

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 18:22    Post subject:
Frank Dröge wrote:
Alleen staat linksonder in het scherm van PS bij het doc.balkje "channels RGB Color".

Als je op het driehoekje daarnaast klikt dan kan je in het dropdown menu wat je dan krijgt ervoor kiezen om het doucment profiel weer te geven.

Succes in ieder geval met dit vervelende probleem.

Groet, Mike
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 19:01    Post subject:
Oh..... dan geeft hij "untagged RGB (8bpc) weer....

Michael Visser

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 19:13    Post subject:
Frank Dröge wrote:
Oh..... dan geeft hij "untagged RGB (8bpc) weer....

Dan zit daar je probleem.
Hij moet hem vanuit Lightroom converteren naar Adobe RGB en als zodanig openen in Photoshop.
Weet je zeker dat het de Raw foto's betreft die je exporteert naar Photoshop en niet de Jpegs die je naast Raw schiet ? Meen ergens eens gelezen te hebben dat de Jpegs die naast Raw weg worden geschreven kunnen nog wel eens untagged kunnen zijn.

Het probleem is in ieder geval dat er aan je foto's geen juist profiel hangt.

Groet, Mike

Edit:

Als je in Lightroom bij "Preferences" - "External Editing" hetzelfde hebt staan als in het plaatje van de link en je kiest dan in Lightroom bij een foto "Edit in Photoshop" dan moet er ipv. Untagged RGB, Adobe RGB (1989) staan in PS. Als dit niet het geval is dan gaat er iets niet goed met het exporteren.

http://img132.imageshack.us/img132/8135/lightroompreferenceswinwc7.png
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 19:44    Post subject:
Ja, het betreffen RAW foto's. Na aanpassing verschijnt onder inderdaad adobe RGB 1998.
Echter, dan geldt onderstaand verhaal weer:

Quote:
Wanneer ik dan "Save for Web & Devices" aanklik en "4-up" linksboven selecteer, zie ik linksboven"(original) inderdaad hoe hij zou moeten wezen. De jpg voorbeelden hiernaast zijn allemaal een tint donkerder/warmer.
Wanneer ik exporteer vanuit Lightroom op de standaard manier, dus sRGB, dan heb ik in Photoshop bij "Save for Web & Devices" / 4-up linksboven meteen een tint donkerder/warmer.

Misschien dat het probleem toch zit in het feit dat ze in sRGB genomen zijn??

Hoe dan ook .... bedankt voor je tijd, toch weer wat geleerd Michael!

Michael Visser

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 19:59    Post subject:
Quote:

Neem aan dat je wel voordat je "save for web" hebt gedaan, "Convert to profile" gekozen hebt en hem omgezet van Adobe Rgb naar Srgb?

Je hebt overigens altijd wel enig verschil in tint tussen de originele Tiff en een Jpeg. Bij mij is ook enig verschil waarneembaar, maar dat mag nooit zo heel duidelijk zijn.

Ik zou het in ieder geval verder ook niet weten.

Gr, Mike
Reply with quote

Dennis Rademaker

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 20:41    Post subject:
Waar ik laatst erg veel last van heb gehad lijkt heel erg veel als wat jij hier verteld.
Is het bij jou ook zo dat als je een foto die je ( na nabewerking) hebt opgeslagen, opent in PS dat deze er dan in PS met kleurverschil TOV bijv. windowsviewer of IE wordt vertoond?
Bij mij was dat iniedergeval wel zo, zie HIER.

Wat bij mij het heeft opgelost is het volgende;

Ik heb mijn scherm gecalibreerd dus had mijn calibratie profiel geselecteerd voor weergave.
Hierbij had ik dit kleurverschil.

Veranderde ik dit kleurporfiel naar sRGB (via profilechooser van de Spyder of via configutariescherm -> beeldscherm -> instellingen -> geavanceerd -> kleurbeheer)
Dan waren mijn problemen weg en zag de foto in PS er net zo uit als op windowsviewer of IE.

Het enige nadeel is als je een foto laat afdrukken dat je dan rekening moet houden om dit profiel dan weer terug te zetten naar je gecalibreerde profiel.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,
Dennis

Frank Dröge

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:01    Post subject:
Quote:

Hoi Frank,

Wat me ook nog te binnen schoot en waar het euvel eventueel ook kan liggen liggen is bij een "instelling in Save for web" zelf.
Als de instelling niet op "use document colorfile" staat, dan heb je ook al kleurverschil. Maar zoals gezegd heb je zowiezo altijd kleurverschil tussen Tiff en Jpeg

Hoop in ieder geval dat je er uit gaat komen.

Groet, mike

Hé Michael, ik geloof dat dit inderdaad resultaat geeft! Ik ga hier verder mee experimenteren! Na opslaan lijkt eerste resultaat iig
er beter uit te zien!

Bedankt voor de les!

Frank

Last edited by Frank Dröge on Tue 03 Feb 2009, 21:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Frank Dröge

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:06    Post subject:
@Dennis
Ik had daar ook wel kleurverschil normaal genomen, maar nooit zo veel als in jouw voorbeeld.
Als ik dat had, had ik jouw voorbeeld zeker gebruikt.

Ook bedankt voor de tip!

Groet
Frank

Dennis Rademaker

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:07    Post subject:
Geen probleem Wink
Heb zelf erg lang lopen klooien om het bij mij voor elkaar te krijgen!

Mark v/d Walle

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:19    Post subject:
Ik heb dit topic wat gevolgt want ik had ook wat last van verschil in kleur.

Quote:

Hoi Frank,

Wat me ook nog te binnen schoot en waar het euvel eventueel ook kan liggen liggen is bij een "instelling in Save for web" zelf.
Als de instelling niet op "use document colorfile" staat, dan heb je ook al kleurverschil. Maar zoals gezegd heb je zowiezo altijd kleurverschil tussen Tiff en Jpeg

Hoop in ieder geval dat je er uit gaat komen.

Groet, mike

Bedankt voor de gouden tip Michael !!
Dit had ik dus niet goed staan.
Groet,
Mark

dick123

PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 1:22    Post subject: Re: Kleur veranderd na opslaan in Photoshop?
Frank Dröge wrote:
Even een korte inleiding:
Ik fotografeer altijd in RAW en bewerk de foto's in Adobe Lightroom (1e versie). Daarna exporteer ik de foto naar Photoshop CS3 als JPG en sRGB.
Daar verscherp ik hem even en sla ik hem op.

Ik weet even niet wat er nu verkeerd gaat maar opeens zijn de foto's donkerder/warmer wanneer ik ze opgeslagen heb.

Dus in PS vlak voor het opslaan zie ik het beeld dat ik wil hebben, na het opslaan is de opgeslagen foto opeens een stuk warmer getint.

Dit had ik voorheen niet.

Heeft iemand een idee wat mogelijk verkeerd is gegaan??

Alvast bedankt!

Het beste kun je werken in RGB voor de beste kleuren. Moet ook de camera ingesteld staan op RGB. Opslaan niet als .jpg maar als een .png (web) en .tif- of .psd-bestand voor archiveren. Werk je met GIMP dan kun je .psd vervangen voor .xcf
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

PostPosted: Thu 05 Feb 2009, 8:01    Post subject:
Het is dus beter om je camera altijd in RGB te zetten en niet in sRGB begrijp ik hier uit?
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Feb 2010, 9:40    Post subject:
Inge van der Wulp wrote:
Het is dus beter om je camera altijd in RGB te zetten en niet in sRGB begrijp ik hier uit?

Misschien maakt het allemaal niet eens zo veel uit of je RGB danwel sRGB gebruikt, Inge. Tenminste volgens Ken Rockwell: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Sat 06 Feb 2010, 10:11    Post subject:
Inge, het is beter om je camera op raw te zetten. Dan heb je later altijd nog de mogelijkheid om een kleurruimte te kiezen waarin je de foto's wilt presenteren.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum