Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 300 2.8 v.s. Sigma 500 4.5

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 10:39    Post subject: Canon 300 2.8 v.s. Sigma 500 4.5
Ik denk er over om in de toekomst te gaan investeren in beter/langer glaswerk. Mijn huidige lens is een sigma 400 5.6 HSM APO. Een goede prime die regelmatig wordt onderschat. Ik heb er over gedacht om een extender aan te schaffen maar voorspel dat dit niet de beeldkwaliteit gaat opleveren waar ik naar op zoek ben.

Ik weet dat de 500 f/4 van Canon super goed is maar helaas valt deze nog een heel eind buiten mijn budget. De lenzen die hier dichter bij in de buurt zitten zijn de:

Sigma 500 f/4.5 en de Canon 300 f/2.8

Ik ben benieuwd hoe deze lenzen zich met elkaar verhouden als wordt gekeken naar de beeldkwaliteit. De canon i.c.m. de 1.4 en 2.0 v.s. de sigma zonder en met 1.4 zeg maar (ik baal er nog steeds van dat er geen goede 1.7 voor canon is maar dat even terzijde). Zijn er mensen hier actief die beide lenzen hebben gebruikt?

Groeten,

Jeroen

N.J. de Leeuw

PostPosted: Mon 26 Jan 2009, 15:26    Post subject: Re: Canon 300 2.8 v.s. Sigma 500 4.5
JeroenW wrote:
Ik denk er over om in de toekomst te gaan investeren in beter/langer glaswerk. Mijn huidige lens is een sigma 400 5.6 HSM APO. Een goede prime die regelmatig wordt onderschat. Ik heb er over gedacht om een extender aan te schaffen maar voorspel dat dit niet de beeldkwaliteit gaat opleveren waar ik naar op zoek ben.

Ik weet dat de 500 f/4 van Canon super goed is maar helaas valt deze nog een heel eind buiten mijn budget. De lenzen die hier dichter bij in de buurt zitten zijn de:

Sigma 500 f/4.5 en de Canon 300 f/2.8

Ik ben benieuwd hoe deze lenzen zich met elkaar verhouden als wordt gekeken naar de beeldkwaliteit. De canon i.c.m. de 1.4 en 2.0 v.s. de sigma zonder en met 1.4 zeg maar (ik baal er nog steeds van dat er geen goede 1.7 voor canon is maar dat even terzijde). Zijn er mensen hier actief die beide lenzen hebben gebruikt?

Groeten,

Jeroen

De EF 300mm f/2.8 is een supergoede lens. Contrastrijk, superscherp en meer. Hij is ook erg goed te gebruiken in combinatie met de 1.4x extender. Je verliest een klein beetje contrast en scherpte. Daarnaast ontstaat er op sommige foto's zeer lichte chromatische abbiratie. Met de 1.4x zijn nog steeds hele goede resultaten behaalbaar.

De EF 300mm met 2.0x verlies je nog een beetje contrast maar nog meer scherpte. Daarnaast wordt chromatische abbiratie zichtbaarder. Met deze combinatie zijn goede resultaten behaalbaar.

De sigma nog nooit gebruikt. Van wat ik lees op internet en de foto's die ik langs zie komen lijkt het erop dat de sigma weinig contrast vertoont. De sigma wordt qua scherpte ook makkelijk verslagen door de canon.

Naar mijn mening is de 300mm niet optimaal om mee te vogelen (grote vogels in sommige gevallen wel). Er komen wel vaker 500mm IS langs op marktplaats voor 4200 EUR (momenteel) die nog in de garantie zijn. Een nieuwe 300mm IS kost 3400 EUR nieuw.

Nu je toch een lens van een paar 1000 neemt zou ik langer sparen en een 500mm IS nemen. Over een jaar of paar jaar zal je waarschijnlijk alsnog overgaan op de 500mm IS en dan ben je uiteindelijk een stuk meer geld kwijt.
Reply with quote

JoCa

PostPosted: Tue 27 Jan 2009, 7:24    Post subject:
De 300mm f2.8 IS presteerd i.c.m een 2x extender nog zeer goed vind ik, en is i.c.m m'n mkIII dan nog rete snel, en contrasrijk...

Ik heb ook in dubio gestaan of de 300mm of 500mm(maar dan canon), maar ben toch voor de 300mm gegaan, omdat de 500m ook buiten m'n budget ging, en me te zwaar is....

mm heb je eigenlijk nooit genoeg, en ik ben zeer blij met m'n 300mm incl 2 extendertjes (1.4 & 2x)

Wink
Back to top
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sat 31 Jan 2009, 8:42    Post subject:
Bedankt voor jullie antwoorden.

@ Joca,

Ik heb eventjes rondgesnuffeld in je profiel maar zag dat je geen foto's op BP hebt staan. Heb je ergens een online portfolio? Ik ben erg benieuwd naar je resultaten met de 300 2.8 i.c.m. je extenders.

Groeten,

Jeroen

janjaap

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 9:09    Post subject:
Jeroen,

Ik heb onlangs voor mezelf ook deze afweging gemaakt.
Ik kwam ook bij de 300/2.8 uit. De 500 is natuurlijk heel mooi,
maar inderdaad ook duurder. Met de 300mm + beide canon extenders ben
ik meer flexibel. Zowel 300/2.8 als 420/4 en 600/5.6 mm, met IS.
Ik heb al vaker gelezen dat deze lens prima resultaten geeft met
zowel de 1.4x als 2.0x canon extenders.
Die 300mm wordt dan ook mijn eerstvolgende grote aanschaf.

JJ
Back to top
Reply with quote

JoCa

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 9:40    Post subject:
En dat was idd ook 1 van mijn redenen dat ik voor de 300mm 2.8 IS ben gegaan, wegens de flexibiliteit, hier kun je de foto bekijken die ik gemaakt heb i.c.m m'n 2x extender :

http://s302.photobucket.com/albums/nn101/turbopadje/?action=view&current=4X4Q2932-1.jpg

Ik ben werkelijk erg blij dat ik voor dit mooie stuk glaswerk gegaan ben Razz Alleen het gewicht is nog ff wennen''2,5 kg'' Smile
Back to top
Reply with quote

romulus

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 12:54    Post subject:
Ik ben geen fan van sigma 500 (bokeh niet zo mooi, geen is, zwaarder voor trektocht)

Indien je 500 wil ga dan voor canon 500 F4 IS

Resultaten van de 300 2.8 IS met 1.4 zijn perfect met 2.0 zeer goed zelfs volopen bruikbaar op 5.6 en nog beter op f8

Enkele foto's (allemaal 300 x 2 dus 600 mm) in combinatie met 1D markIII, zelfs met 2.0 is focus nog zeer snel en accuraat

http://home.euphonynet.be/romulus/sized_BD_PF_L7066.JPG

http://home.euphonynet.be/romulus/sized_BD_PF_L6984.JPG

http://home.euphonynet.be/romulus/sized_BD_PF_L7063.JPG

http://home.euphonynet.be/romulus/sized_PF_L0273.JPG

http://home.euphonynet.be/romulus/sized_IMG_0148.JPG

Succes met je beslissing
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 13:59    Post subject:
Nog een puntje van aandacht wat hier nog niet genoemd is; vorig jaar zag ik verscheidene keren de Sigma 500 mm f4.5 (voor zowel Canon als Nikon) op fotoapparatuur of marktplaats te koop zien staan voor iets meer dan de helft van de nieuwwaarde. De Canon 300 mm f2.8 L IS USM zal nooit voor de helft worden aangeboden, die houdt zijn waarde veel langer (mits in goede staat). Dus mocht je ooit voor de Canon 500 mm f4 IS gaan, dan levert de Canon 300 mm f2.8 IS bij verkoop meer "inruilwaarde" op als de Sigma 500.

Succes met de keuze!

Martin Hierck

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 16:27    Post subject:
Ik heb twee maanden geleden de 300 F2.8 aangeschaft en ben super tevreden met de eerste resultaten. Na lang wikken en wegen ben ik bij deze lens uitgekomen en heb mijn 300 f4 verkocht. Ik kwam ook bij deze lens vanwege de volgende punten;
* superkwaliteit
* uit te breiden tot 420 en 600 mm waarbij nagenoeg geen kwaliteitsverlies optreedt
* goed uit de hand te houden (wat met de 500 f4 toch lastiger is)
* blijft zijn waarde houden

Ik heb mazzel gehad. Heb er een 2e hands gekocht die nog in nieuwstaat verkeerd en dat voor de helft v/d nieuwprijs. Blijft goed kijken op de diverse sites op het internet. Ik ben 3 maanden op zoek geweest en heb hem gevonden !!

marius hennevanger

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 21:21    Post subject:
Jeroen ik gebruik al jaren de 300/f2.8 zonder en met converters.
Zowel de 1,4x als de 2 x geven een gestoken scherp beeld. Als ik de 600/f4 vergelijk met de 300+2x heb ik wel eens het idee dat de 600 een minder scherp beeld geeft.
Dit is een compliment voor de beeld kwaliteit van de 300. Het veel hogere gewicht van de 600 zou ook een rol kunnen spelen omdat je heel snel een te licht statief gebruikt voor deze gewichtige jongen.
Laat je niet bang maken door mensen die over lensfouten praten. Ik heb er nooit last van zelfs niet als ik met de volformaat 5D werk, wat ik overigens het liefst doe.
Een Sigma lens zal altijd een slechter beeld geven als dat van de Canon 300/2,8 maar helaas hangt er aan kwaliteit meestal een hoger prijskaartje.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 8:19    Post subject:
marius hennevanger wrote:
... Laat je niet bang maken door mensen die over lensfouten praten. Ik heb er nooit last van zelfs niet als ik met de volformaat 5D werk, wat ik overigens het liefst doe.....

volgens mij heb je op een 5D minder last van de bedoelde (?) lensfouten.

Lenskwaliteit meet je op verschillende manieren. Een gaat over kwaliteitsverlies aan de randen (scherpte, contrast, vignettering). Een andere is overal in beeld: de oplossing van lijnen per mm.
De resolutie van de crop (DX) camera's is juist hoger dan die van die prachtige 5D, D700 en D3. De camera die de meeste beeldlijnen per mm kan laten zien, is momenteel de 50D (15 MP op canon DX formaat) - dat is meer pixels per mm2 dan de fullframe hoge resolutie machines 1Ds en D3x. Bij de 50D zullen de grenzen van het oplossend vermogen van de lens dus eerder zichtbaar zijn dan op (de hele mooie) 5D.

fouten aan de randen van het beeld komen eerder tot uiting op de fullframe machines.

toch?
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 13:31    Post subject:
Martin Hierck wrote:
Ik heb mazzel gehad. Heb er een 2e hands gekocht die nog in nieuwstaat verkeerd en dat voor de helft v/d nieuwprijs. Blijft goed kijken op de diverse sites op het internet. Ik ben 3 maanden op zoek geweest en heb hem gevonden !!

Dat is inderdaad mazzel hebben Shocked , ben benieuwd naar je resultaten/bevindingen!

JoCa

PostPosted: Sat 07 Feb 2009, 9:34    Post subject:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar de keuze op gaat vallen Wink
Back to top
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 11:43    Post subject:
Bedankt voor alle info mensen. Ik denk dat mijn keuze gaat vallen op de 300 2.8 van Canon. De 500 f/4 laat ik buiten beschouwing omdat deze lens gewoon nog een stuk duurder is. Deze draad ging altijd al tussen de sigma 500 4.5 of de 300 2.8 van canon. Dit omdat deze lenzen qua prijs redelijk dicht bij elkaar liggen.

De 300 lijkt mij mooier contrast te geven, heeft IS en werkt goed als 420 f/4 en 600 f/8 lens (met behoud van autofocus). Als 420 of 300 kan ik hem als "walkaround" gebruiken en de 600 lijkt me een goede voor vanuit een schuilhut/tent.

De sigma 500 4.5 lijkt me ook een goede lens maar is iets minder compact en minder veelzijdig.

Ik moet nog wel even sparen voordat ik de 300 van canon kan kopen.

Bedankt voor jullie tips....

CanEdje

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 12:09    Post subject:
Volgens mij wordt het een 600mm F5,6 (Dan blijft AF behouden)

Canon 40D , 7D
Tamron 90 mm
Canon 50mm; 70-300mm IS L; 500mm IS L; 24-105mm IS L
1,4x+ 2x extender
Link naar mijn webpage, leuk dat je ff kijkt
Back to top
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sun 08 Feb 2009, 12:47    Post subject:
Idd 600 5.6 maar uit de replies begreep ik dat hij een stopje meer open (f8 dus) pas echt 100% scherp is...

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum