Gender: Male Age: 45 Joined: 15 Oct 2007 Posts: 15 Location: Amersfoort
Posted: Sun 08 Feb 2009, 19:36 Post subject: Statief voor mijn 400 5.6
Ik gebruik momenteel een Canon 30D i.c.m. een sigma 400 5.6 HSM apo Macro (1.5 kg.) voor mijn vogelfotografie. Ik ben redelijk tevreden over mijn tuinvogelfoto's maar wil toch ook graag wat vaker het bos in op zoek naar wat variatie. Ik wil hiervoor een camouflage-net gaan gebruiken en dan gaan fotograferen vanaf een statief. Ik heb hiervoor alleen niet al te veel geld beschikbaar. Op internet heb ik de volgende twee statieven gevonden. Mijn vraag aan jullie:
Ga ik hier iets aan hebben of zijn deze statieven niet geschikt voor mijn setup?
Vanguard MG-3
Velbon Sherpa 600 R/F
Ik ben me er van bewust dat er betere statieven bestaan maar ik wil liever niet veel meer uitgeven....
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sun 08 Feb 2009, 21:05 Post subject:
In feite zijn deze ongeschikt voor jouw setup.
In plaats van één van deze twee statieven die je noemt, kun je misschien beter een gebruikte Manfrotto o.i.d. aanschaffen.
Er staan er momenteel een paar op Marktplaats.
Stel dat er op korte termijn een Canon L lens bijkomt en eventueel een Battery pack, dat gaat het toch om een behoorlijk gewicht. Ik zou de door jouw genoemde statieven daar niet eens voor durven gebruiken.
Mijn tip: koop liever een gebruikt zwaar statief, dan een nieuwe (te) lichte.
Gender: Male Age: 45 Joined: 15 Oct 2007 Posts: 15 Location: Amersfoort
Posted: Mon 09 Feb 2009, 9:03 Post subject:
Bedankt voor je reactie Aad. Misschien is mijn vooraf bedachte budget idd wat te laag om een stevige tripod voor te halen. Ik zal een tweedehands Manfrotto overwegen. Aangezien ik tot op heden alleen nog gebruik heb gemaakt van een rijstzak heb ik echter geen idee waarop te letten. Wat is een geschikte kop voor een statief waarmee ik vooral vanuit een schuilhut/camouflagenet wil fotograferen? Ik lees wisselende verhalen over balhoofden en 3-way panning koppen. Wat is het meest ideaal?
Ik kwam tijdens mijn speurtocht ook nog deze jongen tegen:
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 09 Feb 2009, 10:39 Post subject:
van vanguard heb ik nog nooit wat goeds gezien.
ideaal is niks.
balhoofd is link voor je vingers, maar veel sneller werken dan een 3-wegkop. Ik gebruik een balhoofd.
vergeet gitzo niet als je 2e hands gaat zoeken. en let er op dat er geen speling zit in belangrijke punten.
Let er bij het balhoofd ook op dat je flinke overcapaciteit kiest. Het ding moet je lange lens trillingsvrij fixeren. Er zijn een heleboel items op bp over statief en balhoofd. Waaronder een verwijzing naar een test door hans ... uh? hoe heet ook weer precies.
Gender: Male Age: 42 Joined: 22 Dec 2008 Posts: 68 Location: Renesse
Posted: Mon 09 Feb 2009, 19:49 Post subject:
ik ben zelf ook aan het orionteren voor een nieuw statief. Heb momenteel ook een statief van Velbron Sharpa. Ik gebruik de Canon 40D + batterypack + 100-400 L van canon.
Dit is al een flink gewicht in de hand zeker op 400mm.
Zelf zit ik te denken aan een statief van FEISOL. Zijn uitermate geschikt voor zwardere camera's/lenzen.
Bovenstaand statief bv CT-3471 heeft 37mm poten en maakt gebruik van luchtdemping. ic.m. de Jobu PRO jr2 of Jobu BWG PRO heb je een prima set. Praat dan natuurlijk wel over ongeveer 600 a 700 euro.
Groet,
Johan Steijaert _________________ Canon EOS 5D Mark IV, Canon EOS 7D, EF 50mm 1.2L, 17-85 IS 4-5.6, EF 300mm F4, Canon 100mm IS, Canon 1,4x II extender, rijstzak broekmodel + rijstzak 30x30, Feisol CT-3471 + Jobu BWG-Pro, Buteo Schuiltent, TOP Camouflage kleed (Han Bouwmeester).
Gender: Male Age: 34 Joined: 26 May 2008 Posts: 109 Location: Alblasserdam
Posted: Mon 09 Feb 2009, 20:20 Post subject:
Ik heb mijn setje in mn onderschrift staan en ben hier erg tevreden mee!
Ik heb er een 400D met grip en een Canon 4005.6 op staan. Dit staat echt stevig!
Zowel het statief als het balhoofd zijn berekend voor veel meer gewicht, waardoor het absoluut goed staat.
Setprijs rond de 350 euri met een extra koppelingsplaat voor onder de camera.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum