Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Gitzo GT3541XLS en Markins M20: goede keuze? En koppelplaat?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Jan 2009, 22:04    Post subject: Gitzo GT3541XLS en Markins M20: goede keuze? En koppelplaat?
Na lang wikken en wegen vanwege de grote investering denk ik de keuze gemaakt te hebben voor een Gitzo GT3541XLS en een Markins M20 kop.
Van het statief ben ik al vrij zeker. Ik ben 1.96 en heb dus een hoog statief nodig. Ik ga er hoofdzakelijk met een Nikon D300 met batterygrip en een Sigma 500mm op werken.
Hierbij leek me de Markins M20 een mooie kop. Simpel, stevig en smooth, en de mogelijkheid om eventueel later uit te breiden met een sidekick.
    Is de M20 een goede keuze of kan ik voor dit geld (€410) beter iets anders kopen?
    Welke QR-plates kan ik daar het beste bij kopen?
    Wie weet een goed en voordelig adres?
Ik heb de GT3541XLS gezien variërend van €594 tot €759!

Groet, Jan

Dany

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 0:06    Post subject:
De Markins M20 is een perfecte keuze.
Ik heb er de Sidekick bij en een Wimberley P30 lensplate, en dat is ok - hoewel Wimberley de P50 aanraadt voor de Sigma 500. De P50 is langer en dus zal het uitbalanceren van de combinatie iets makkelijker gaan, maar met de P30 gaat het dus ook.
Als je met de Sidekick gaat werken niet vergeten om ook een AP900 adapter erbij te nemen om de combinatie recht boven het midden van het statief/balhoofd te kunnen plaatsen.
Succes !

Even een toevoeging: de Markins heb ik rechtstreeks bij Markins in Korea besteld. De Wimberley produkten heb ik van een bekend adres in Turnhout - ze zitten ook in Den Ham...
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 08 Jan 2009, 10:58    Post subject:
behalve markins zou je ook aan arca swiss kunnen denken.
ik werk met een net iets ouder model gitzo en deze markins (en een nikkor 500).
ik ben er zeer tevreden over. Zeer stabiel.

Recent heb ik een sidekick aangeschaft: zeer tevreden, maar iets minder stabiel. Wat enorm veel toevoegt, is een minder hoge lensvoet - die heb ik bij wimberley besteld (rechtstreeks omdat Konijn het niet in voorraad had en aan het verbouwen was). Misschien verkoopt iemand dat ook voor sigma? als het uberhaubt kan.

nadelen van de markins:
als de bodemdraaiplaat (waarmee die om zijn as draait) niet goed vast zit, zit dan er een miniscule speling in. dat vind ik niet fijn, maar overkomelijk. ergens op een eerder forumitem geeft iemand aan dat dit ook voor de arca swiss geldt.
Nog heel lichtjes doorzakken van de instelling tijdens het vastdraaien van de knoppen. Kun je prima compenseren.

ook RRS en burzynski krijgen goede recensies. Burzynski is het stabielst door een ander principe, maar juist daardoor niet geschikt voor sidekick en recht omhoog of omlaag fotograferen.

succes
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 23:38    Post subject:
@ Jan, Dany & Peter:

Waar is de Markins M20 in Nederland verkrijgbaar? Ik overweeg deze biljartbal ook, samen met een nieuwe Gitzo GT3541XLS, maar zie hem nergens in het assortiment.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 8:11    Post subject:
ik heb hem via nikonians.org (uit duitsland)

nikonians is overigens van plan het (handige) forum te sluiten voor niet-betalende leden. Dat het daar stil zal worden als maar 6% overblijft vinden ze blijkbaar niet erg. wonderlijk!
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 10:03    Post subject:
Allen bedankt voor de info.
Ik denk dat ik ga voor een GT3541XLS bij digital street (erg goedkoop, maar geen voorraad...) of Konijn, en de M20 bij Nikonians.
QR-plates wordt nog even zoeken.

Groet, Jan

adjuh

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 17:16    Post subject:
Jam

http://www.foto-express.nl Verkoopt Markins, maar is wel redelijk duur. Ik heb net een M10 bij Nikonians besteld. Daar had ik al eerder wat gekocht. Prima service!

grt
Ad

Dany

PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 17:39    Post subject:
@Ton:

Ik heb de M20 van april vorig jaar, rechtstreeks besteld via de website van Markins (Korea).
De prijs was toen 390 USD, had er ook nog de cameraplate P300U van 50 USD bijbesteld. Verzendingskosten kwamen op 30 USD.
Hier in België zijn er dan nog 24 EUR douanekosten bijgekomen. Het totaal kostte mij 327,65 EUR (incl. de cameraplate) dus behoorlijk goedkoper dan bij Nikonians Laughing . Daar ben je voor hetzelfde dus meer dan 460 EUR kwijt plus nog de verzendingskosten... Crying or Very sad
Back to top
Reply with quote

SuperJan

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 12:52    Post subject:
Ik heb inmiddels de M20 en een aantal lens/camera plates (PG50, PL70 en PL15) bij Markins in Korea besteld.
Volgens de douane betaal je 2.7% invoerrechten over het geheel incl. verzendkosten, en daarover nog 19% BTW.
Die 2.7% geldt overigens voor metalen delen. Als je een carbon statief over de grens koopt, betaal je daar 6.5% invoerrechten over.
Op de website van de douane is slechts weinig te vinden over invoerrechten, alleen objectieven kon ik daar vinden (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-01.html#P24_2004). Nog weer een stapje duurder, 6.7%.
Voor het statief ga ik denk ik naar Foto Video Boom (http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=16017). Voorzover ik heb kunnen ontdekken de voordeligste aanbieder in NL die hem ook op voorraad heeft.

Groet, Jan

PS
@Dany: Hoe lang heb je moeten wachten tot het spul binnen was uit Korea?

Jeroen Gense

PostPosted: Wed 11 Feb 2009, 17:46    Post subject:
Ik heb nog steeds een mooie Arca Swiss te koop.
Jammer dat dit merk beetje wordt vergeten
nu met Markins etc.
Zonde..
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum