Gender: Male Age: 85 Joined: 26 Dec 2007 Posts: 74 Location: Ermelo
Posted: Fri 13 Feb 2009, 11:13 Post subject: Instellingen in RAW gelijk aan EXIF ?
In mijn RAW-scherm zijn de instellingen niet hetzelfde als de instellingen waarmee de foto zijn gemaakt. Bijvoorbeeld de belichting staat op 0,00 terwijl ik de foto met -1/3 heb gemaakt.
Oorspronkelijk was dit niet het geval en stond de belichting dan op - 0,33. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?? Wat moet ik veranderen zodat in het RAW bewerkingsscherm de oorspronkelijke waarden waarmee de foto is gemaakt, als start voor de bewerking wordt weergegeven?? _________________ www.schoonheidvandenatuur.nl
Posted: Fri 13 Feb 2009, 11:23 Post subject: RAW bewerking
Hoi Henk,
Als je photoshop gebruikt moet je even de aangemaakt *.XMP weggooien. Deze xmp moet hetzelfde nummer hebben als je originele foto. In de xmp worden de gemaakte bewerkingen opgeslagen.
Succes !
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Posted: Fri 13 Feb 2009, 11:38 Post subject:
Hi Ron,
bedankt voor je reactie! Ik bedoel de weergave voordat een XMP is aangemaakt. Dus vanuit de organiser (na downloaden vanaf de kaart) naar RAW voor de 1e bewerking.
De waarden welke dan aan de rechterkant staan, belichting, contrast e.d., moeten toch de waarden zijn zoals "gemaakt" ?? M.a.w. zoals in de EXIF.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Wed 18 Feb 2009, 19:44 Post subject:
Hoi Henk,
Bij mij staan de instellingen in de raw converter altijd op o,o ongeachte met welke instelling ik mijn foto gemaakt hebt. In mijn ogen is dat ook logisch omdat de schuiven en waardes aangeven welke bewerking je achteraf uitgevoerd hebt.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Thu 19 Feb 2009, 12:58 Post subject:
Michel en Jan,
hartelijk dank voor jullie reactie. @ Michel ik heb alles nu op 0 ingesteld. Inderdaad, dat is het meest logisch. Hoe ooit die -0,33 in de belichting is gekomen, is me een raadsel. Maar dat zette me wel op het verkeerde been!
@ Jan, nee zelden op manual, maar zie bovenstaand.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum