Posted: Wed 18 Feb 2009, 17:39 Post subject: ED: wel of geen kleurcorrectie?
Hoe zit het nou met de toevoeging ED (Extra low Dispersion glass)? Als ik bijvoorbeeld naar de Bynolyt T80 ED kijk staat er bij vermeld:
De basis van zijn kwaliteit ligt onder andere in het gebruik van zogenaamd Extra Low Dispersion glas, glas met een heel lage kleurdispersie oftewel kleurschifting. Daardoor is de optiek erg goed kleur gecorrigeerd, nog veel beter dan standaard achromatisch optiek. U ziet met de T80 ED geen kleurranden langs het door u bekeken object, zodat u een contrastrijker, scherper en kleurgetrouwer beeld heeft.
Soortgelijke beschrijvingen vind je ook bij andere scopes. Maar anderen hoor ik vertellen dat ED-glas alleen extra licht doorlaat en vrijwel tot geen kleurcorrectie leidt.
ED staat voor Extra low dispersion. Een andere term ipv ED die je wel tegen komt is Apo, of FL. Hangt een beejte van het merk kijker/telescoop af.
Bij mijn weten zegt dit niets over de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt maar alleen iets over het beter corrigeren van kleurrandjes. Als men het heeft over ED (of APO of FL) wordt er een combinatie van lenzen bedoeld die de kleurrandjes (of chromatische abberaties) tot een minimum beperkt.
Ok, dan is het precies wat ik zoek, want de Bynolyt T80 ED is zoiezo al lichtsterk. Bedankt. Moet wel zeggen dat ook nadat ik deze vraag aan meerdere mensen gesteld heb nog steeds ontzettend veel verschillende antwoorden worden gegeven.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum