Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Gebruik AA batterijen in batterygrip

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 14:59    Post subject: Gebruik AA batterijen in batterygrip
Hallo allemaal,

In de zomervakantie ga ik 23 dagen op trektocht door Noorwegen, Zweden en Finland. Ik heb dan waarschijnlijk geen stroom om mn accu's op te laden. Ik heb wel een batterygrip onder m'n camera en daar kunnen ook 6 AA batterijen in. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze manier van stroomvoorziening? Werkt dit goed, of zijn de batterijen zo leeg?
Hoe is dit ongeveer in vergelijk met 2 accu's?
Groet
Job
Back to top
Reply with quote

Dennis Rademaker

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 15:15    Post subject:
Ik weet niet hoe je gaat reizen, maar als je met de auto gaat, is een autolader misschien een idee..

Ducatifool

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 17:17    Post subject:
Autolader is een mogelijkheid. Zelf heb ik in de auto een omvormer. Ding gaat gewoon in de 12 volt en alles op 220 volt gaat zomaar werken. Diverse soorten. Voor opladen accu of laten draaien laptop hoef je geen dure. Paar tientjes ben je de man. De onderdelenmeneer of handyvrouw, halfjord en ga zo maar door hebben ze wel.

Jan
Reply with quote

jpjp

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 18:16    Post subject:
Heb geen goede ervaringen met oplaadbare AA battereijen in de grip, direct leeg. Misschien best uitkijken naar een autolader die de gewone accu's kan opladen, als die al bestaat Question Wink

Groeten, Jean-Pierre

Job Hakbijl

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 19:58    Post subject:
Allen alvast bedankt voor de bijdrage!

Ik ga die tocht maken met een groep, we gaan met 2 busjes. Het probleem is natuurlijk dat iedereen dingen op wil laden, dus er is natuurlijk ''nooit stroom genoeg''. 's nachts kan je ook beter niet doen denk ik, want dan start de auto de volgende dag niet meer.
@jpjp. oplaadbare batterijen hebben hetzelfde probleem als accu's (ze moeten opgeladen worden)
Mijn idee was om een stuk of 40 AA batterijen(niet oplaadbaar) mee te nemen. Maar als die dus zo snel leeg zijn is dat geen succes. Hoeveel foto's kon jij ongeveer maken met een setje batterijen?

Groet
Job
Back to top
Reply with quote

jpjp

PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 21:43    Post subject:
Zo'n 50 à 100 plaatjes met versgeladen nimh AA's vooraleer de batterijindicator nog 1 streepje toonde, met niet oplaadbare heb ik het nooit geprobeerd. Ik meen ooit in een canon brochure gelezen te hebben dat het gebruik van AA's enkel aan te raden was in noodsituaties!

Groeten, Jean-Pierre

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Feb 2009, 21:46    Post subject:
Alternatief zou een oplader op zonne-energie kunnen zijn. Deze zijn (niet goedkoop) bij veel buitensportzaken wel te koop. Voordeel van (het noorden van) Scandinavie/Finland is dat je erg veel zon hebt... Zelf zit ik hier ook nog aan te denken, maar heb het nog nooit met een handzame oplader geprobeerd (wel met een erg grote met accu).

Batterijen schijnen inderdaad maar heel kort te werken.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Sun 22 Feb 2009, 10:50    Post subject:
Met een batterijgrip met accu's kan je meestal wel een paar dagen voort, ik zelf zou een paar setjes extra accu's meenemen en gewone batterijen voor het geval dat.

http://www.tradekantoor.eu/shop/default.asp?mod=23&cat_id=8,29,40

Hier kosten (geen orginele) een fractie van de wel orginele, je hebt dat ook gelijk meer kans dat je toch een keer de acculader van de auto kan gebruiken, een splitter kost ook niet zo veel dus als hij al bezet is kan je toch opladen zonder iemand eruit te moeten trekken.

http://www.saake-shop.nl/products/Transcend/1730/Transcend+CF+8GB+-+133x+speed.html
Ook hier zijn de accu's goed te betalen en hebben ze ook goed betaalbare cf kaartjes(al zijn ze wel in de laatste week van 20 naar 25 euro gegaan voor 8GB) als je die nog nodig hebt.

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 1:07    Post subject:
Job, kan je niet gewoon een reisstekker meenemen en je batterijen dan 's nachts opladen ?? Is dat niet het geval dan zou ik een lader met zonnepaneel kopen zoals Arjen ook al aangeeft.

Groet Michel
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 8:38    Post subject:
Iedereen bedankt voor zn inbreng!
Waarschijnlijk koop ik een stuk of wat van die accu's die jens aanbrengt! Dat is echt goedkoop. Verder nog een paar AA batterijen en een adapter 12V-220V.
Zo hoop ik er dan door te komen.

Iemand die bovenstaande accu's naar tevredenheid gebruikt?

Groet
Job
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 10:03    Post subject:
je kan uitrekenen hoeveel foto's je kan maken:
1,2 V en 2700 mAh is 1 AA-accu (de modernste, let op, er zijn tegenwoordig milieuvriendelijkere die geen spanning meer lekken). Je zegt dat er 6 in je pack gaan (onhandig zeg. 4 of 8 is prettiger ivm opladen.)

de accu van jens heeft
7,2 V heeft en 2700 mAh. Dan fotografeer je in theorie precies net zo lang als met de 6 AA-accu's.

AA-accu's wegen meestal een stuk meer. Ook is de lader van de echte foto-accu's is meestal lichter dan gangbare AA-laders (bij nikon wel).

Of accu's in een battery-pack werken (jpjp), is afhankelijk van de contacten van het pack met de camera. Dat schijnt niet altijd even lekker te werken?
Back to top
Reply with quote

Henq

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 10:22    Post subject:
Naar mijn ervaring gaat de originele accu bij mijn 40D het langst mee.
Op een rijtje:
1: een (1)! origineel
2: batterygrip met twee goedkope niet originele accu’s
3: batterygrip met 6 oplaadbare AA accu-tjes

Van de goedkope accu’s heb ik eigenlijk spijt! De AA accu’s zijn natuurlijk voor veel meer zaken te gebruiken.

Volgens mij is de beste optie tijdens zo een reis: een paar originele accu,s en de reeds genoemde omvormer, die je vooral tijdens het rijden zou kunnen gebruiken. Wel je goed laten informeren, want sommige opladers kunnen niet tegen die omvormers heb ik wel eens begrepen van een of andere “camperwebsite”.
Als je de spulletjes goed voor elkaar hebt stopt de omvormer ermee voordat de auto accu te ver heen is. Nogmaals: het camper zelfbouw wereldje is goed op de hoogte.

Vr.gr. Henq.

Job Hakbijl

PostPosted: Mon 23 Feb 2009, 13:43    Post subject:
Mijn 2 origine Canon NB-2LH accu's zijn 7.4V en 720 mAh

De accu's van euro 6,45 van tradekantoor zijn 7.4V en 1900 mAh

Zijn deze dan veel sterker en houden ze het dus langer vol?(Sorry, ik heb echt bijzonder weinig verstand van elektronica)

Groet
job
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Tue 03 Mar 2009, 20:50    Post subject:
Ik ben nu wat aan het rondkijken voor een omvormer in de sigarettenaansteker. Ik kom meerdere varianten tegen op internet. Zijn er enkele gebruikers hiervan die een linkje kunnen zetten naar het exemplaar dat zij naar tevredenheid (of niet!) gebruiken!
Dan weet ik welke goed presteren!

Groet
Job
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 9:57    Post subject:
Job Hakbijl wrote:
Mijn 2 origine Canon NB-2LH accu's zijn 7.4V en 720 mAh

De accu's van euro 6,45 van tradekantoor zijn 7.4V en 1900 mAh

Zijn deze dan veel sterker en houden ze het dus langer vol?(Sorry, ik heb echt bijzonder weinig verstand van elektronica)

Groet
job

Normaal gezien moeten ze het langer volhouden, maar de merkloze zijn minder dan de orginele met dezelfde mAh bij mij gaan de 2300 merkloos zeker net zo lang mee als de lagere orginele.

Ik gebruik geen omvormer, waarom niet gewoon een lader voor in de auto? Voor in je eigen auto is een omvormer mooi om vast in te bouwen want hij is voor meer dingen te gebruiken maar voor mee te nemen in een ander zijn auto zou ik een autolader nemen anders zit je met eerst een omvormer en dan je lader, als meerdere mensen dat doen, heb je heel wat draadjes Smile

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 10:38    Post subject:
jens wrote:
... Normaal gezien moeten ze het langer volhouden, maar de merkloze zijn minder dan de orginele met dezelfde mAh bij mij gaan de 2300 merkloos zeker net zo lang mee als de lagere orginele....

Ik houd er nooit zo van als er gezondigd wordt tegen heel gewone natuurkundige principes. Blijkbaar leveren de accu's niet wat ze beloven.

Anderzijds. Ik schat dat de originele canon accu's meer leveren dan 740 mAh, is er niet sprake van een tikfout? de nikons brengen 1700 mAh mee. Zoveel beter is nikon toch niet.... Smile
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 12:57    Post subject:
Inderdaad vreemd dat de Canon's zo weinig mAh leveren, maar het toch heel lang volhouden. T zit vast in de naam dat ze zo goed zijn!!!

Groet
Job
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 17:15    Post subject:
Heb zelf naar volle tevredenheid de autolader van Hahnel http://www.hahnel.ie/index.cfm?page=chargers&id=2&pId=2
kan in de sigarettenaansteker v/d auto en ook op 230 volt.
Heb zelf ook accu's geladen met alleen het contact aan v/d auto Als in de auto alles maar uit staat ook de binnenverlichting dan trekt het laden van een accu de autoaccu lang niet leeg Na Hoeveel accu's laden de autoaccu leeg is dat weet ik niet misschien dat een elektroman op BP dat zo kan vertellen

jens

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 17:55    Post subject:
peter wijn wrote:
jens wrote:
... Normaal gezien moeten ze het langer volhouden, maar de merkloze zijn minder dan de orginele met dezelfde mAh bij mij gaan de 2300 merkloos zeker net zo lang mee als de lagere orginele....

Ik houd er nooit zo van als er gezondigd wordt tegen heel gewone natuurkundige principes. Blijkbaar leveren de accu's niet wat ze beloven.

Anderzijds. Ik schat dat de originele canon accu's meer leveren dan 740 mAh, is er niet sprake van een tikfout? de nikons brengen 1700 mAh mee. Zoveel beter is nikon toch niet.... Smile

Sorry, ik had het over de bp-511 van Canon en die heeft idd meer dan 740mAh orgineel, en kost 10 X!!! zoveel als het kopie.

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Wed 04 Mar 2009, 18:36    Post subject:
Mijn accu's zijn de NB 2LH en die zijn echt maar 720 mAh!, dus geen tikfout

Groet Job
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Mon 09 Mar 2009, 10:12    Post subject:
Ik heb bij de action een omvormer gekocht, daar kan de koelkast en laptop op draaien, en dan kan ik ook nog stroom voor de gps trekken. Genoeg dus. Dan kan je er ook wel een verdeel stekker met weg drie opladers erop. En als het een vw bus is die heeft achterin ook nog een stroom punt. Dus stel je neemt twee van die vormers dan kun je 6 batterijen in een uur opladen
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum