Gender: Male Age: 62 Joined: 15 Mar 2006 Posts: 7 Location: Nijkerk Gld
Posted: Mon 02 Mar 2009, 21:07 Post subject: Nikon D300
Ik gebruik nu circa 2 jaar de D200, voonamelijk in combinatie met een 600mm 5.6. Ik overweeg om een D300 aan te schaffen ivm de ongevoeligheid voor ruis bij hogere ISO waarden. Is dat echt de moeite waard of is het nauwelijks verschil?
Mijn ervaring met de D200 is, dat ISO 400 prima gaat, ISO 800 net wel of net niet en ISO 1600 eigenlijk niet bruikbaar is. Ik hoop, door een D300 aan te schaffen, dat ISO 1600 (en mogelijk hoger) wel bruikbaar is. Graag jullie advies.
M.vr.groeten,
Cojan Prins.
PS 08-03-2009 Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het sterkt mij in mijn mening om toch maar over te stappen op een D300. _________________ D300s, Sigma 170-500, 1.4x en 2.0x teleconverter
Manfrotto 055MF3 carbonfibre, Manfrotto 468MGRC0 ballhead
Last edited by cojanprins on Sun 08 Mar 2009, 21:58; edited 1 time in total
Posted: Mon 02 Mar 2009, 21:49 Post subject:
De grens lag voor de D200 wat ruis betreft bij mij echt op 400 iso
Met de D300 begin ik daar bijna altijd al mee - 1200 iso moet je zoeken naar ruis. bij 1600 begin je het te merken maar zul je er met afdrukken weinig last van hebben Bij 2000 zul je neat image of id kunnen gebruiken en ook dan maak je nog hele keurige foto's.
Alles is bij iso 1600 en hoger ook nog weer afhankelijk van donker of lichte partijen en de belichting moet dan natuurlijk ook nauwkeuriger zijn want bij die hoge iso's een foto veel lichter maken achteraf levert dan natuurlijk wel snel veel ruis op _________________ Nikon
ik werk al een mooi tijdje met de d300 naar volle tevredenheid.
maar probeer de iso wel zo laag mogelijk te houden, omdat bij de hele hoge iso waarden de camera de neiging heeft de ruis weg te blurren. dit gaat ten koste van de scherpte. de ruisonderdrukking voor hoge iso en lange sluitertijden is wel goed in te stellen in het menu.
hogesnelheidsvliegfoto's in het halfduister zit er voorlopig nog niet in. misschien worden de sensors nog eens net zo goed als de 1600 asa films van fuji en kodak.(nostalgie)
groet, sikko _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 03 Mar 2009, 8:31 Post subject:
voor vogelfotografie gebruik ik liefst niet hoger dan 400iso op d300. 800iso gaat ook wel. d300 presteert ongeveer een stop beter dan de d200.
Voor algemene fotografie kun je veel verder gaan. De scherpte loopt niet zo zeer achteruit alswel de contrastomvang. Dat vind ik bij vogelfotografie niet mooi. Bij stadsfotografie, en ook bij harige beesten in de schemering vind ik het geen probleem.
Misschien een d700 overwegen voor 1600iso. Dan moet je wel weer dichterbij het beest komen.
(Het 'ultieme' moment fotografeer je natuurlijk ook met een d200 op 1600 iso.)
Posted: Tue 03 Mar 2009, 12:20 Post subject:
Heb de ruisonderdrukking altijd uit
indien nodig verwijder ik ruis plaatselijk in NX
of met neat image
Capture NX is een must voor optimale resultaten uit nef bestanden
Want Zelfs CS4 bakt er veel minder moois van o.a. veel meer ruis.
Ook lenzen hebben invloed op de hoeveelheid ruis
De Sigma en vooral de tele zoomlenzen daarvan zijn echte ruisbakken en dwingen je tot lagere iso-waarden.
Vind persoonlijk het verschil veel groter dan 1 stop.
De D200 begint bij 400 iso al vervelende ruis te vertonen Terwijl de D300 bij 800 & 1000 iso goede resultaten geeft Alleen als ik de foto dan lichter zou moeten maken omdat ik hem onderbelicht had zou ik veel verschil gaan zien met lagere iso waarden. _________________ Nikon
Gender: Male Age: 69 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Tue 03 Mar 2009, 16:37 Post subject:
Tom van Hell wrote:
Ook lenzen hebben invloed op de hoeveelheid ruis
De Sigma en vooral de tele zoomlenzen daarvan zijn echte ruisbakken en dwingen je tot lagere iso-waarden.
.
Sorry Tom, maar dit is klinklare onzin.
Om het simpel te houden: ruis heeft iets met electronica te maken.
Glas heeft hier totaal geen invloed op!!!
Het kan natuurlijk zijn dat een bepaalde lens de oorzaak is van een minder goede lichtmeting.
Daardoor zou je meer ruis kunnen krijgen.
Een beetje fotograaf weet wat de zwakke punten van zijn gereedschap zijn, en probeerd dat te compenseren.
Posted: Tue 03 Mar 2009, 20:18 Post subject:
Ruis kan wel een probleem van de camera zijn
maar zoomlenzen in het algemeen en minder lichtsterke zeker versterken ruis behoorlijk En van de Sigma 50 500 heb ik dat effect met eigen ogen gezien dat die ruis behoorlijk versterkt bij dezelfde iso en diafragmawaarden bij lager iso waarden dan oa een 500mm 4.0 en een 70-200 2.8 met 2x converter _________________ Nikon
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Tue 03 Mar 2009, 22:19 Post subject:
Wanneer je in bv Lightroom kijk naar de tools voor "Noise reduction" dan zie je dat er twee soorten ruis zijn die op twee manieren bestreden kunnen worden, namelijk ruis in de luminance en "kleurruis". Ik kan me voorstellen dat zoomlenzen waar nu eenmaal veel meer glaselementen in zitten veel sneller last hebben van kleurschifting, CA enz. Dat zich dat vertaalt in meer kleurruis lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk?!
Hoe de lichtsterkte van een lens de hoeveelheid ruis zou kunnen beïnvloeden zou ik niet weten. Hoogstens dat lichtsterkere objectieven vaak duurder zijn en dat er dus bij de ontwikkeling en productie ook wat meer aandacht wordt besteed aan het voorkomen van lensfouten die tot bovengenoemde kleurellende leiden?! _________________ cps Jaaps foto's op het web
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 04 Mar 2009, 10:46 Post subject:
... wat me verbaast is dat - bijvoorbeeld op nederpix, vroeger ook hier - mensen in foto's met 200iso genomen nog ruis zien.
Dat kan volgens mij geen ruis zijn. Helemaal op 800x600 pixels zou er niks van over mogen blijven (uitgaande van correcte belichting).
Misschien is het iets met lelijke onscherpte weergave van contrasten in de achtergrond? De weergave van de onscherpte heeft meestal weer wel met de lens te maken.
het is dus geen ruis, maar wel lelijk
Precies zoals tom zegt: uitkijken dat je het ruisfilter (of een zachte blur) alleen toepast waar het nodig is, anders verlies je tekening.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum