Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Sat 07 May 2005, 14:42 Post subject: Afdrukken van Crops op 20-30
Beste mensen, wellicht een domme vraag maar als ik een bewerkte/gecropte foto aanbiedt aan de ontwikkelaar (digitaal dus). en ik vraag voor een 20-30 afdruk of groter of iets dergelijks dan lukt dit niet met de machine.....
Dit heeft natuurlijk te maken met de verhoudingen van de foto 2:3 maar als ik een crop op gewoon formaat afdruk dan maakt die crop niet uit en past de ontwikkelaar het papierformaat aan.
Hoe kan ik hiermee omgaan? Dus hoe zorg ik ervoor dat mijn crops een mooie afdruk op 20-30 o.i.d. worden?
Graag reactie
Groet,
Patrick Lemmens _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Je moet even informeren wat de resolutie is die de centrale nodig heeft. Dan kan je thuis in photoshop de resolutie en de exacte afmeting van de foto aanpassen (In de praktijk zal dit inhouden dat de computer er pixels bij berekend)
B.V. een foto van 300dpi (wat zo'n beetje de standaard is voor professioneel drukwerk) moet 3543x2362 pixels zijn. Dit is ongeveer een 8,4 megapixel plaatje. Je moet er wel op letten dat in de eigenschappen van de foto de resolutie ook op 300dpi staat.
Als je dus een crop van 50% van het bestand van je 8 megapixel camera hebt gemaakt. moet je die crop ook weer 50% groter maken. (Je krijgt kwaliteit verlies, maar dat heb je zo wie zo met croppen. In de praktijk op een print valt dat echter vaak reuze mee) _________________ Nikon, Gitzo
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum