Gender: Male Age: 43 Joined: 10 Mar 2009 Posts: 179 Location: Sliedrecht
Posted: Fri 13 Mar 2009, 21:03 Post subject: Uit de hand fotograveren....
Beste mede fotografen,
Ik ben sinds deze week als gebruiker op birdpix aangemeld..
Ik had een vraag over uit de hand fotograveren..
Zijn er meerdere op deze website die graag uit de hand fotograveren ? Waarom wel/ niet?
en kunnen jullie tips geven om dit zo goed mogelijk te doen?
Op dit moment fotograveer ik ook nog voornamelijk automatisch (sportstand), maar heb het idee dat dat niet altijd even goed werkt...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties!
Groeten Koos _________________ Canon 7D
100-400mm 4,5-5,6L
Extenders 1,4x en 2,0x
en nog een hoop ander glaswerk
Allereerst kun je beter niet in de sportstand fotograferen, zeker geen vogels. Fotografeer het liefst in de Av-stand, zodat je je diafragma in kunt stellen.
Dan je vraag:
Ik fotografeer ook het liefst uit de hand. Het is een kwestie van wennen. Je moet er wel een beetje een vaste hand voor hebben, maar het gaat na enig oefenen prima. Vanaf statief vind ik zelf wat minder, omdat ik dan minder wendbaar ben en dit is vooral in de vogelfotografie lastig, ervaar ik zelf. Er zullen zeker anderen zijn die dit tegen willen spreken.
groet,
Jaco _________________ Canon Eos 20D + Sigma 50-500 F4.0-6.3 APO DG HSM
Sony dsc h1 +2.2x teleconverter
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Fri 13 Mar 2009, 21:15 Post subject:
Met mijn 300 mm lens, met of zonder convertor (1,4 en 1,7) fotografeer ik eigenlijk altijd uit de hand. Het heeft gewoon met mijn stijl te maken. Het liefst loop of fiets ik met een camera om mijn nek en dan vind ik een statief alleen maar lastig. Ik weet dat ik een redelijk vaste hand heb en kan zonder convertor tot ongeveer 1/60 seconde redelijk uit de voeten. Met convertor moet je al wat langere sluitertijden hebben, maar dat lukt ook nog wel. Sportstand ken ik niet van mijn camera (Nikon D300), maar meestal heb ik hem zo staan dat ik, als het nodig is, flink snel achter elkaar kan afdrukken.
Groeten, Leo
ik ben ook niet zo'n statief gebruiker, hoewel het voor de wat statischer vogels en mindere lichtomstandigheden wel is aan te raden.
het is al gezegd dat de mobiliteit iets afneemt als je een statief moet meezeulen en omdat ik graag door de natuur struin, is een camera + lens vaak het enige wat ik bij me heb.
tot slot raad ik iedere fotograaf aan om eens de camera handmatig in te stellen, je hebt dan controle over sluitertijd en diafragma en bent dus niet meer afhankelijk van de nukken van je lichtmeter.
succes! _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Een stelregel is dat de sluitertijd waarmee je nog goed uit de hand kunt fotograferen gelijk is aan één gedeeld door het aantal mm's van je lens. Een van mijn meest aansprekende foto's heb ik vanaf de schaats gemaakt deze winter (staat niet op bp trouwens), en het spreekt voor zich dat er geen statief aan te pas kwam. Wel voldoende licht voor een snelle sluitertijd (mede bereikt door ISO aan te passen en iets onder te belichten). Overigens fotografeer ik bij voorkeur wél van statief: ook met statief kun je behoorlijk snel reageren op situaties. Kwestie van oefenen.
Gender: Male Age: 74 Joined: 04 Aug 2008 Posts: 56 Location: Baarn
Posted: Sat 14 Mar 2009, 9:25 Post subject:
Ook kan het helpen als je in het bezit bent van een objectief met een zg. ingebouwde stabilisatie (bij Nikon = VR en bij Sigma geloof ik OS). _________________ NIKON D800+D300S+Fuji X-E2, AFS 60mm f/2'8G, AFS VR micro f/2.8 105mm,AFS 24-70mm f/2.8 IF D, AFS 70-200mmG ED VRII, AF 180mm f/2.8 D ED,AFS 300 f/4 D ED, TC-1.4E II, etc.etc.
Gender: Male Age: 43 Joined: 10 Mar 2009 Posts: 179 Location: Sliedrecht
Posted: Sat 14 Mar 2009, 17:35 Post subject:
Bedankt voor de tips/commentaren,
Ik ben inderdaad ook wel eerder met AV/TV modi bezig geweest, maar steevast onderbelicht...
Ik ga t gewoon weer proberen en wie weet... betere resultaten!
Verder heb ik inderdaad IS (interne stabilisatie op deze lens zitten)
maar kan deze in 2 standen plaatsen...
ben benieuwd of iemand weet waarom??
gr Koos _________________ Canon 7D
100-400mm 4,5-5,6L
Extenders 1,4x en 2,0x
en nog een hoop ander glaswerk
Stand 1 is voor stilstaande / zittende vogels, stand 2 is voor bewegende. Stand 2 stabliliseert je 'meetrekkende' beweging niet.
Ik kan je adviseren even de handleiding van de lens te lezen, en ook van je camera. In die van de camera staat onder uitgelegd wat de ai servo stand is, een modus die van pas kan komen bij bewegende vogels.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum