Posted: Mon 11 May 2009, 8:33 Post subject: vraag over adobe cs3
Sinds een tijdje gebruik ik CS 3 en heb een probleem ermee.
In CS 2, als ik een foto opende (Raw via bridge), kreeg ik de foto op het scherm en kon dan dmv het vergrootglas inzoomen en een andere uitsnede kiezen en dan uitsnijden dmv het gereedschap uitsnijden.
Nu in CS 3 opent de foto bijna zo groot als het gehele scherm, als ik inzoom dan vult de foto het hele scherm en het is moeilijk om een andere uitsnede te maken, omdat het zo onoverzichtelijk is.
Het gereedschap uitsnijden werkt ook niet zoals het hoort, want als ik het gebruik dan scrollt de foto mee en kun je geen uitsnede maken.
Ik heb alles al aangeklikt op de bovenbalk, maar niets werkt.
Ook in het boek van Scott Kelby CS 3 kan ik niets vinden.
Ik hoop, dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt
groetjes,
Astrid Schute _________________ nikon cameras en diverse lenzen
Nee, dat bedoel ik niet. In CS 2 kon ik de gekozen foto inzoomen in het venster waarin de foto werd geopend en dan via de onderste en rechter balkje een andere compositie kiezen.
Nu in CS 3 lukt dat niet, omdat de foto niet in een venster wordt geopend, maar ineens het hele beeld vult. Als ik dan inzoom om een andere compositie te kiezen, dan kan ik dat ook wel met het onderste en rechter balkje doen, maar het uitsnede gereedschap wat je links selecteert werkt dan niet meer.
De foto scrollt namelijk mee wanneer ik dit gereedschap gebruik.
Er is mij ook gezegd, probeer het met het selectiekader. Dat kan inderdaad, maar dan moet je gokken, dat je het goede formaat selecteert.
Al met al kom ik er niet uit. Misschien heb jij nog een idee.
Alvast bedankt
groeten,
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Mon 11 May 2009, 11:04 Post subject:
Je kunt je foto op 4 verschillende manieren in beeld krijgen. Via sneltoets F wissel je tussen die 4 (anders door muisklik op de icoontjes helemaal onderaan de gereedschapsbalk). Probeer het maar eens, ik vermoed dat daar de oplossing zit.
@ doodles
het gebruik van F heeft er inderdaad voor gezorgd, dat het scherm nu klein wordt geopend.
@ Jens
ik heb via jouw advies het standaard scherm ingesteld
Maar... als ik nu een foto open (raw bestand via bridge) krijg ik inderdaad een kleiner formaat dan voorheen, met daaromheen een soort afmetingslineaal. Bovenop staat 25%. Maar als ik dan m.b.v. het vergrootglas wil inzoomen, om een andere uitsnede te kunnen maken, dan gebeurt dat niet in dat kleine formaat dat ik heb geopend, maar de foto wordt met rand ineens beeldvullend en
staat er bovenaan ineens 33,3 %.
Is hier misschien ook nog iets aan te doen.
Ik zou het fijner vinden als de foto kleiner op het scherm blijft staan en dan mijn handelingen kan verrichten.
Misschien weten jullie wat te doen.
Alvast bedankt
groetjes,
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum