Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Van 1D3 naar 5D2: gek? + vraag naar gebruikservaringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 21:37    Post subject: Van 1D3 naar 5D2: gek? + vraag naar gebruikservaringen
Hallo,

zopas wisselde ik m'n 1D mk III in voor een 5D mk II. Een aantal mensen verklaarden me al gek, slechts enkelingen zagen er het nut wel van in. De wissel kwam er na een hele poos denkwerk waarbij ik m'n eigen noden en interesses op een rijtje heb gezet en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat de 5D2 voor mijn soort fotografie toch opweegt tegen de 1D3. Omdat sommigen hier mogelijk wat aan hebben, zet ik hieronder de belangrijkste overwegingen (random door elkaar) nog eens op een rijtje.

Recensies:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/

Altijd een nuttige eerste stap zo'n uitvoerige recensie. Hieruit bleek dat de beeldkwaliteit van de 5D2 onovertroffen is binnen Canon. Zelfs de 1Ds3 moet het (nipt) afleggen!

Pixels:
21 Mp is mooi en biedt mogelijkheden wat het aanbieden aan fotostockbureau's betreft. Geen of amper interpolatie meer nodig. Vaak lees je dat mensen de grotere cropmogelijkheden fijn vinden. Dit lijkt me geen doorslaggevend argument. Je verliest een cropfactor door de full-frame die je dan door meer te croppen moet goedmaken? Neen, meer en meer probeer ik van het croppen af te stappen en de compositie te behouden zoals ze uit de camera komt. ook veel plezieriger om een compositie op voorhand al in je hoofd te hebben en ze dan te kunnen realiseren! Wat niet wil zeggen dat croppen niet handig kan zijn. Je houdt al snel nog 10 Mp over na een flinke crop.

Ik werk erg graag met schuilhutten en dan is de afstand tot de vogels meestal geen limiterende factor. Heel wat professionele natuurfotografen zweren bij de 500 f4 IS op een full-frame body.
Voor fotografie vanuit de wagen en wanneer de afstand toch een probleem wordt, kan ik altijd nog terugvallen op de 40D met z'n 1.6x cropfactor.

Video

OK, een DSLR is geen camcorder en zal het nooit worden. Je koopt ook geen full-frame DSLR enkel om te filmen. Maar dat gezegd zijnde ben ik vast van plan die functie vaak te gaan gebruiken. Op www.pbase.com/liquidstone laat Filippino Romy Ocon een aantal erg leuke beelden zien! Ik kan me tal van situaties voor de schuilhutjes herinneren die ik erg graag op HD-video had vastgelegd. Vanuit de drijfhut lijkt me dit ook heel erg plezierig. Geef toe, videobeelden door de 500 f4 IS met behoud van beeldstabilisatie en alle andere kwaliteiten van die lens: klinkt bijzonder aanlokkelijk Very Happy

Snelheid AF

Tja, daarvoor lever ik serieus in. De mk3 was op dat vlak een beest. Maar anderzijds heb ik de snelheid zelden of nooit gebruikt. Maar je zal het zien: ik ga dat in de toekomst nog missen Very Happy

Hoge ISO
De 5D2 is fantastisch in situaties met weinig licht. Ik fotografeer erg vaak nog voor de werkuren in het allereerste licht en het lijkt er dus op dat ik hier veel plezier van ga hebben. Overigens was de 1D3 op dat vlak ook geen slechte keuze natuurlijk.

Macro en landschappen

Meer en meer krijg ik zin in andere onderwerpen dan enkel vogels. Ik woon bijna in de Kalmthoutse Heide en dat gebied leent zich uitstekend tot landschapsfotografie. Ook m'n experimenten met de radiogestuurde Pocket Wizards worden extra spannend Very Happy

Registratie van zeldzaamheden

Ondertussen een 10-tal jaar geleden ging ik resoluut achter elke zeldzame vogelsoort aan die ergens in Vlaanderen was gespot: twitchen dus Very Happy Ondertussen ben ik daar mee gestopt, maar in eigen streek kan ik het niet laten. De combinatie van de 40D met de 500 mm IS is ideaal voor bewijsplaatjes of bij voorkeur beter, maar de video-functie van de 5D2 zal in de toekomst ongetwijfeld door meerderen gaan gebruikt worden om ook bewegende beelden van zeldzaamheden mee vast te leggen.

Ten slotte nog enkele sites van fotografen die zich de aanschaf nog niet beklaagd hebben:

http://www.mountaintrailphoto.com/article_mar09_5DIIreview.htm
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/737682

Indien jullie nog andere relevante links hebben, plaats ze dan in dit topic,

groet

Glenn

P.S. Ook links naar software om HD-filmpjes te bewerken zouden nuttig zijn. Iemand hier al ervaring mee?

Sebastiaan Elema

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 21:53    Post subject:
Beste Glenn,

Je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt. Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Tevens vind ik dat de tendens op het moment teveel is:
Extreem laag standpunt (vind ik mooi, maar niet noodzakelijk)
Volledig strakke achtergrond. ( je leest veel complimenten: mooie achtergrond... het gaat toch om de vogel???)

Ik mis een stuk sfeer en habitat veel foto's. Met een full frame kun je dat perfect registeren zonder dat het hoofdonderwerp scherpte mist.
Want dat is het vaak, een lens presteerd het beste als het onderwerp dichtbij is....
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Wed 18 Mar 2009, 23:15    Post subject:
Een mooi verhaal over een erg mooie camera, Glenn. Ik zou hem er zelf ook graag bij hebben. Verrassend mooie filmpjes trouwens op die site die aangeeft.

Quote:
P.S. Ook links naar software om HD-filmpjes te bewerken zouden nuttig zijn. Iemand hier al ervaring mee?

Ik heb helaas geen ervaring met het bewerken van de 5DmkII-filmpjes, maar ik bewerk m'n eigen HD-filmpjes met iMovie van Apple. Gewoon het standaard film-bewerkingsprogramma van Apple, bevalt mij uitstekend. Ze hebben ook nog het professionele Final Cut, maar dat gebruik ik niet. Maar volgens mij zijn er verschillende manieren op HD-filmpjes op te slaan, je zou even moeten kijken of deze programma's ook de 5D filmpjes aan kunnen.
Oh ja, en je moet natuurlijk een mac hebben Wink
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 10:06    Post subject:
Hoi Glenn,

even een korte reactie, ik heb recentelijk ook voor deze keuze gestaan en bij mij is het kwartje de andere kant op gevallen vanwege de snellere autofocus en de aanzienlijk grotere burst (beelden per seconde). Het wel of niet aanwezig zijn van een cropfactor was voor mij geen punt van overweging. Wat bij mij van belang was, was dat ik niet beperkt wil worden op het moment dat er actie voor de lens gebeurd. Met de mark ben ik tot nu toe op beide vlakken zeker niet teleurgesteld.

Het aantal pixels doet er in mijn ogen niet meer zoveel toe: we zijn al zover dat het aantal pixels feitelijk niet meer uitmaakt. Voorbeeld: recentelijk zijn er kalenders van mij op de markt verschenen waarbij oa gebruik is gemaakt van beelden die ik een paar jaar geleden met een 20D geschoten heb. Een van die beelden is een crop van rond de 4,5 megapixels en op A3-formaat ziet dat er gewoon goed uit. Je maakt jezelf niet aantrekkelijker voor stockbureaus als je veel pixels kunt aanbieden, want laten we eerlijk zijn: hoe groot is de kans dat je een foto van jezelf op billboard-formaat terug ziet (en afgeleid daarvan: hoe perfect moet de scherpte dan zijn? Mensen gaan er niet met een vergrootglas bovenop zitten)?

Wat zeker voor veel fotografen (en helemaal op birdpix) heel interessant zal zijn is dat je met het resultaat van de 5D mark ll geweldig kunt croppen. Dat biedt ontegenzeggelijk mogelijkheden om betere composities te maken (en het onvermijdelijke vol-in-beeld-plaatje). Zelf wil ik liever in het veld de compo al goed hebben.

Mijn eigen conclusie: voor beesten wil ik een mark lll, maar voor stilzittende elementen en het bredere beeld (met name recreatieplaten) zou een 5D mark ll een hele beste aanvulling zijn. De filmpjes vind ik op dit moment nog niet zo interessant, dus wellicht kan ik zelfs met een gewone 5D nog wel uit de voeten (want dat is ook nog steeds een dijk van een camera).

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 19:46    Post subject:
Hoi Glenn,
Proficiat met het nieuwe juweel.
Ik had al het vermoeden dat deze kamera persoonlijk erg goed bij jou werkwijze in de natuurfotografie zou passen.

Ook ik heb mijn 1D verlaten.
Een beetje mijn ervaring en relaas.
De grote plus vind ik is: kwaliteit van een volbeeld-censor, echt veel beter.
En niet te vergeten dat je veel vaker het onderwerp HELEMAAL in beeld krijgt, en niet zo van, shit net dat vleugelpuntje er niet op!
Maar dan, de autofocus is wat trager en je heb maar 9 autofocus punten in plaats van 45, en dat scheelt wel veel.
Dan is de duurzaamheid en het vochtbestendige een stuk minder bij de 5D mk2, bij mij is die al een keer uit gegaan met vochtig weer in Marokko terwijl Rudi vrolijk door klikte met zijn 1D mk3.
Je moet je af vragen, hoeveel foto’s van vogels is een (snelle)actie, die zijn voor de 1D, de rest is beter met de 5D.
Het is met vogelfotografie 10% snelle actie, en 90% resterend.
Ik denk dat de 5D mk2, de vogelfotografie-camera gaat worden.
Eigenlijk moeten ze de snelheid en de af-punten van een 1D nemen , en de volbeeld sensor met de 21 milj pixels van de 5D, dan heb je de superrrrrr camera!
Het croppen met deze grote bestanden van de 5D mark II gaat onwaarschijnlijk goed
Ik was zelf blij verast van de blijvende kwaliteit na de uitsnede, het wordt steeds makkelijker!!!
Je beoogt en streeft altijd naar het beste resultaat, en dat is een 100% foto waarvan de compositie direct klopt.
Een vogel is geen model die je in het juiste kader kan zetten.
Je kunt op veel dingen letten maar het is uiteindelijk de vogel die bepaalt hoe hij er op komt.
Had al eerder een paar voorbeeldjes gegeven met deze foto’s van Baardmannetjes, wat al mogelijk is met 21mil pix.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=158449
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=158450
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=158219
Ik heb er geen moeite met croppen, ook al blijft de 100% foto in 1x , mijn ultieme droom en streven naar.

En dan het filmen in full HD kwaliteit Werkt erg goed, en is heeeeel erg leuk. (kijk uit, weer een nieuwe verslaving)
Gr,
(Van een tevreden gebruiker), Peter Gr

peter wijn

PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 21:43    Post subject:
voordeel van een grote sensor, maar vooral van grotere pixels (dus niet te veel pixels!) is dat op gegeven moment een 2x tc weer voldoende resolutie en contrast levert. Net als vroeger op film.
Maar dat zocht jij niet, glenn, toch?

Ik ben erg geinteresseerd, want voor nikonisten is er een vergelijkbare keuze: D300 of D700 (/ D3). Misschien dat Dirk-Jan nog tips voor je heeft glenn.
Voordeel van D300, D700 en D3 is dat die allemaal dezelfde autofocus hebben (vroaarrrr) - al liggen de autofocuspunten anders gespreid.
Back to top
Reply with quote

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 8:40    Post subject:
Ik gebruik zowel de 5D2 en de 1D3, beiden zijn hele fijne camera’s en ik zou geen van beiden willen missen. Ofde beeldkwaliteit van de 5D2 hoger is dan de 1D3 laat ik in het midden, beiden zijn top wat mij betreft, de 5D scoort iets beter wat betreft ruis ( zeker als je gaat resampelen naar bvb 10Mp’s ) , wat wel een feit is wat hier al enkele malen is aangehaald is het feit dat je enorme cropmogelijkheden hebt terwijl de kwaliteit echt enorm goed blijft. Mocht ik enkel voor de keuze staan en maar één cam mogen overhouden dan zou ik toch naar m’n 1D grijpen, de enige redenen zouden dan zijn de robustheid, snelheid en betere focus want iedereen die beide heeft of heeft gehad en eerlijk is met zichzelf weet dat dit toch een behoorlijk groot verschil is…

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 16:09    Post subject:
Bart Hofman wrote:
Zit nu wel te twijfelen om de 5D te verkopen en de mkII te kopen of om de oude 5D nog maar even te houden.
Wat is wijsheid?

Wijsheid: 5D houden en een mark lll erbij kopen. Een 5D tweedehands brengt niet meer zoveel op, en als je slim om je heen kijkt kun je voor een hele aantrekkelijke prijs een refurbished mark lll kopen (voordat de vragen komen: tussen de 1.700 en 1.800 euro's incl. btw).

Peter Grobben wrote:
Het is met vogelfotografie 10% snelle actie, en 90% resterend. Ik denk dat de 5D mk2, de vogelfotografie-camera gaat worden.

Ik denk dat niet Peter, ik denk dat het de macro/portret/landschap/familiefotografie-camera gaat worden (of wellicht al is). Vergis je niet: die 10% waar je het over hebt is de 10% waar over het algemeen de langste houdbaarheid aan zit. Het verschilt per persoon, maar als je ziet wat over het algemeen de meeste waardering oogst, dan zijn dat actiefoto's. De kans dat je een goede actiefoto maakt is nu eenmaal theoretisch stukken groter (zie andere reacties waarom) bij een mark lll. Daarom zullen veel fotografen niet per definitie voor de 5D ll gaan.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 16:30    Post subject:
@Luc, met die op Ebay Wink moest je wel een beetje mazzel hebben voor een goede. Sommigen tobben er na maanden nog steeds mee.
Ik durfde het niet in ieder geval.

gr,

Bas

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 16:51    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
@Luc, met die op Ebay Wink moest je wel een beetje mazzel hebben voor een goede. Sommigen tobben er na maanden nog steeds mee.
Ik durfde het niet in ieder geval.

gr,

Bas

Klopt, en bij mij werkte het zeer sterk de indruk dat er ook één handelaar is die alles probeert op te kopen, dat terzijde. Maar gelukkig heb je een jaar lang garantie, en voor die prijs wil ik dat risico wel nemen (beter dan van een particulier iets komen, geen garantie hebben en dan ook nog duurder uit zijn). Overigens heeft Canon op dit moment (in ieder geval voor de CPN-members) een actie lopen waarbij je je mark lll kunt laten checken en repareren, en waarbij je hem maar vier dagen kwijt bent. Ze komen hem zelfs voor je ophalen Wink . Overigens vermoedt ik dat je over anderhalf jaar op diezelfde site de 5D ll's voorbij ziet komen voor een vriendenprijsje Cool
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 19:44    Post subject:
Mijn pas aangeschafte mk III is maandag klaar. Laat het hier wel weten: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=47840&highlight=#47840 Ik meende dat hij op de buitenste AF-punten iets minder presteerde. Kwaad kan die kalibratie met nieuwe software in ieder geval niet, hoop ik.

Uiteindelijk heb ik na lang wachten op de opvolger van de mk III toch de knoop doorgehakt. Het liefst had ik een snelle full frame gezien, met 1D-autofocus, met de voordelen zoals hierboven genoemd voor de 5D2. Het lijkt er toch op dat we daar nog anderhalf tot twee jaar op moeten wachten voordat deze leverbaar en enigszins betaalbaar is. Canon is wel heel erg marketinggericht bezig de laatste jaren. Het zou me niets verbazen dat wanneer de markt voor de 5D2 is verzadigd, ze met die mk IV of V op de proppen komen. Dan verkopen ze veel mensen twee camera's in plaats van een. Ben je toch nog net zo veel kwijt als voor een Ds.

Peter Grobben zegt dat slechts 10% van zijn foto's uit actiefoto's bestaat. Zoiets zal voor mij ook misschien gelden, maar dat zijn wel de foto's die ik beslist niet wil missen. Je kunt je afvragen of je daar de autofocus van de 1D voor nodig hebt en of de AF van de 5D2 niet meer dan voldoende is. Die van de 1D is berekend op auto en motorsport voor snelheden boven de 300 km/uur. Geen vogel (o.k. de slechtvalk dan) die dat gaat halen. Dan zouden ze ook nog eens met die snelheid recht op je af moeten komen. Dat meetrekken van ons vraagt nauwelijks een snelle autofocus. Wel een zeer precieze. Enfin, met die 1D dek je flink wat onzekerheid af van jezelf, maar of het nodig is?

De beeldkwaliteit van de mk III heeft mij in positieve zin verbaasd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die van de 5D2 nog beter is, afgezien van de extra pixels. Voor lange trips in het buitenland vind ik die hoeveelheid pixels eerder een nadeel. Ik schrok me al rot van de bestanden van de mk III van om en nabij de 13 MB, tegen 7 tot 8 MB voor de mk II. Dit gegeven betekent dat er 2x zoveel beeldinfo in de RAW's zit. Dat is heel erg te merken bij het nabewerken van de foto's. Je kunt precies 2x zo veel rechttrekken in de belichting. Beetje onderbelichten omdat je de sluitertijd wilt handhaven is dus geen enkel probleem op ISO 800 en zelfs op 1600. Dat levert meer geslaagde foto's op, daar was de aanschaf om te doen. Het detail in de donkere partijen heeft me ook verbaasd.

voor mij is de mk III de ideale camera gebleken en niet de 5D2. Ik vind het tevens een nadeel dat je heerlijke groothoek zoomlenzen, zoals de 17-40, aan de randen niet meer zo mooi zijn op een full frame. Ik denk dat je dit zo snel mogelijk wilt verbeteren met de dure primes. Dat gaat veel geld kosten.

Gr,

Bas

peter wijn

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 20:04    Post subject:
Quote:
... Die van de 1D is berekend op auto en motorsport voor snelheden boven de 300 km/uur. Geen vogel (o.k. de slechtvalk dan) die dat gaat halen. Dan zouden ze ook nog eens met die snelheid recht op je af moeten komen. Dat meetrekken van ons vraagt nauwelijks een snelle autofocus. Wel een zeer precieze. Enfin, met die 1D dek je flink wat onzekerheid af van jezelf, maar of het nodig is? ...

Die jongens die motorsport fotograferen hebben denk ik andere lenzen dan jij: een F2,8 lens (70-200 300 of 400) focust eindeloos veel sneller dan een F4 lens. Bovendien zijn die auto's groot en ver, en de fotografen zitten op speciale plaatsen.
Weinig is moeilijker dan een vliegende koet (zwart).
De bedoeling is overigens niet dat het moeilijk is, maar dat het lukt. En als het sowieso moeilijk is, dan heb je vaak het meest aan het beste gereedschap (als je je dit wilt veroorloven). Niet omdat het nodig is, maar omdat het zonde is aan te modderen, toch?
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 20:05    Post subject:
Luc Hoogenstein wrote:
Ik denk dat niet Peter, ik denk dat het de macro/portret/landschap/familiefotografie-camera gaat worden (of wellicht al is). Vergis je niet: die 10% waar je het over hebt is de 10% waar over het algemeen de langste houdbaarheid aan zit. Het verschilt per persoon, maar als je ziet wat over het algemeen de meeste waardering oogst, dan zijn dat actiefoto's. De kans dat je een goede actiefoto maakt is nu eenmaal theoretisch stukken groter (zie andere reacties waarom) bij een mark lll. Daarom zullen veel fotografen niet per definitie voor de 5D ll gaan.

Daar heb je wel gelijk in, als je de camera alleen voor vogels (acties) wil gebruiken, die 10% zijn wel de mooiste, mee eens.
Hoewel, van de 20 beste foto’s ooit hier op birdpix zijn er maar 10 acties, dus fifty fifty.
Het was ook een beetje mijn persoonlijke keus en dat kwam dan weer door mijn te grote lens voor toch al geen snelle acties (600mm).
Dan ben ik geen sportfotograaf en ook geen prof, dus dan die 90% maar als ik in mijn weinige vrije tijd ga fotograferen, ik denk dat dit voor heel veel hobbyfotografen geld.
Ga je spejefiek voor de actie (en heb je veel tijd) dan is de 1D Mark III onovertroffen.
De 5D MarkII, tijd zal het ons leren.

Gr,
Peter Gr

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 20:11    Post subject:
@Peter, eens met jouw stelling. De AF van de 1D anticipeert bij hoge snelheden via allerlei rekenmodellen. Dat heb je beslist niet nodig.

Arjan Esschendal

PostPosted: Thu 23 Apr 2009, 19:57    Post subject:
Omdat ik niet zoveel inzicht heb in het pixelgebeuren een vraag: als je een foto aan een stockbureau levert die gemaakt is met 5D mark II en je wilt croppen(om wat voor reden dan ook) je houdt 10 of 14 mp over na croppen, accepteerd dat stockbureau het dan?

Peter Grobben

PostPosted: Fri 24 Apr 2009, 16:58    Post subject:
JA

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum