Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Lens, Statief of.....

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Apr 2009, 7:59    Post subject: Lens, Statief of.....
Hallo BP'ers,

Sinds een week ben ik in het bezit van de Canon EOS 450D. Een fijne camera, maar het is even wennen. Daarbij heb ik een Tamron 200-400mm (zónder USM of iets dergelijks) lens gekregen.

En mijn ouders hadden besloten dat ik me nog een andere lens uit mocht zoeken voor mijn verjaardag. Dat zou dan de 70-300mm USM van Canon worden.

Maar nu wil ik jullie eerlijke mening: wat kan ik het beste doen, mij die lens "vragen", voor een goed statief gaan kijken, of nog helemaal iets anders "vragen", zoja wat dan?

Alvast alweer heel hartelijk dank voor jullie hulp,

Micha Gijsbers

http://www.michagijsbers.tk

Canon EOS 450D + Batterygrip
Canon EF-S 18-55mm IS
Canon EF 50mm F/1.8 II
Kenko C-AF 2X Teleplus MC7 Teleconverter
Metz mecablitz 36 AF-4
Back to top
Reply with quote

Kanonschot

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Apr 2009, 8:45    Post subject:
Ik weet niet wat je allemaal voor fotografie doet. Hoogstwaarschijnlijk natuur. (Aangezien je op dit forum zit.)Maar dan als nog is het moeilijk te bepalen wat je er bij wil hebben. Macro is ook nog een oplossing. De Canon 100mm macro is niet veel duurder dan die 70-300. En je kan daar heel goed mee macro'en. Schijnt 1 van de scherpste macro lenzen te zijn.
Ook kan je hem nog gebruiken als (gewone) portretlens.
Laat je niet af schrikken over het feit dat dit geen zoomlens is. Want de zoom functie heb je niet altijd nodig. En voor somige akken van sport helemaal niet (macro, vogelen).

Maar ik kan me voorstellen dat je het gat tussen de 200-400 en je kitlens wil dichten.
Ik zelf zal dan niet kiezen voor de 70-300 maar voor een slagje duurder de 70-200 F4L zonder IS. Bij http://www.kameraexpress.nl/ voor €544,-. Deze heeft een vaste licht sterkte van F4 over het gehele bereik. De 70-300 heeft dat niet. Deze wordt meestal gezien als de scherpste telezoom. Zelfs scherper dan de F2.8 versie. Ook is de bouw kwaliteit fantastisch.
Ik weet dit zelf heel goed omdat ik er een zelf heb. en heb er nooit spijt van gehad. Overigens zit erbij een L lens (bv 70-200 F4L) standaard een lenshoes (stelt niet veel voor) en een zonnekap.

Een zonnekap kan heel handig zijn als je snachts fotogrfeert. Want dan heb je vaak last van veel licht punten. Dit is ook een van de redenen dat je met zonnekap meer sterren ziet dan zonder.

Marcel
Back to top
Reply with quote

Kanonschot

PostPosted: Wed 29 Apr 2009, 9:54    Post subject:
Als je voor een statief gaat kijken. Denk ik dat je moet kijken naar monfrotto (aan jouw budget te zien).
Deze levert de 055xprop (zeer populair) deze kan 7kg hebben.
Heeft een minimale hoogte van 10cm en een maximale ZONDER KOLOM 142cm en met kolom (zit erbij) 178,5cm). Dan nog een leuk balhoofd erbij. Ik denk een Monfrotto 486 of 488. Zwaardere uitvoering zal beter zijn (488), omdat het balhoofd nogal wat moet hebben kwa krachten. Je draait (torsie) er onder andere aan.

Maar wij kunnen jouw niet vertellen wat jij nu precies nodig hebt. dat kan alleen jij!

Dus ga bij je zelf na wat je nou momenteel precies mist.
Dit doe je door lekker veel je apparatuur te gebruiken.
De optie's die ik je nu heb gegeven zijn gewoon om je wat ideeën te geven. Speur zelf ook eens de forums/shops af van wat er nou allemaal is en wat er werkelijk gebruikt wordt. Lees reviews op internet.
Dit is bij mij routine als ik iets wil hebben.

Maar hier een paar vragen die je zelf moet stellen:
Welke lens gebruik ik nu het meest?
Wat mis ik aan deze lens? Lichtsterkte/mm (bv. mis je die 70 tot 200mm of wil je juist meer mm?)
Kom ik licht tekort? (flitser, lichtsterkte, statief, IS)
Wat wil ik in de toekomst doen met mijn apparatuur? (deze vraag is moeilijk en het antwoord zal met de tijd veranderen)
Wat mis ik in mijn beelden? Bv. Scherpte, nabewerking, compositie. Scherpte kan aan je lens liggen. Maar bij de meeste (en zeker de laatste 2) zijn dat usererror. (Dus een paar goede boeken zijn ook deel van de uitrusting)

Succes
Back to top
Reply with quote

janjaap

PostPosted: Wed 29 Apr 2009, 13:48    Post subject:
Trek je er veel en langer op uit dan zijn een extra accu('s)
en extra geheugenkaartjes ook een handige investering.
Een goeie tas/rugzak om alles mee te nemen ook.
Koop er dan wel eentje op de groei zodat er nog wat
plaats is voor toekomstige uitbreidingen.

Ik zou eerst eens lekker aan slag gaan met wat je nu hebt
en dan kijken waar je tegenaan loopt, zoals Kanonschot schrijft.
En als je dan weet wat je mist, is tweedehands ook nog een optie.

JJ
Back to top
Reply with quote

Kanonschot

PostPosted: Wed 29 Apr 2009, 15:44    Post subject:
Als je gaat kijken voor nieuwe accu's (wat nooit een slecht idee is).
Dan is http://www.aq4u.nl/catalog/ of http://www.fotoshopaalten.nl/index.php.
Ik zelf vindt aq4u een hele goede kwa service.

het zijn natuurlijk chineese namaak aqu's maar ze doen het fantastisch. Sommige mensen beweren dat ze kwa leeftijd nog eens langer mee gaan dan de originele. Heb er zelf 2 en ze werken harstikke goed. Ze waren geloof ik iets van €15,-

ook leveren de draadontspanners (ook draadloze versie's Cool ). Heb je ook al vanaf de €15,-. Canon zelf €80,- #evil. Wees niet bang dat deze namaak je toestel sloopt. Want deze dingen zijn zo simpel dat je ze in principe zelf kan maken. Gewoon een kwestie van de draadjes op de juiste volgorde aan de knopie's verbinden. Alleen het stekkertje verkrijgen is een probleem.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum