Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

plaatsbepaling

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 May 2009, 14:11    Post subject: plaatsbepaling
Ik zoek naar een manier om mooie lokatie's op te slaan en terug te vinden.(geotrakking)
Ik ga binnenkort op zoek naar goede observatieplekken en zou die dan later gemakkelijk willen terug vinden.
Wat gebruiken jullie daarvoor?
bij voorbaat bedankt.

Ronald

Ger M

PostPosted: Mon 04 May 2009, 14:17    Post subject:
Elk GPS-apparaat is daartoe in staat, bijv. die van Garmin. Je kunt kiezen uit navigatie (voor de auto, bijvoorbeeld) en handapparaten (om mee te wandelen). Je kunt met beide systemen op eenvoudige wijze waypoints maken, die je later weer kunt terugvinden, zie www.garmin.nl.
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Mon 04 May 2009, 20:58    Post subject:
Aha! De al eerder aangehaalde methode is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar zelf gebruik ik een geotagger die aangesloten wordt op mijn fuji (op de nikon d200 kan hij ook).wordt bevestigd op de flitsschoen en met een draadje naar de ingang voor de afstandsbediening. Kosten ongeveer 100 euri, De naam is Geometr. Zoiets. Heel betrouwbaar, omdat ie automatisch in de camera al de gps gegevens overbrengt naar de exif. Vindt de satellieten ongelofelijk snel. Nadeel is dat ie veel van de batterij vraagt, dat lijkt tenminste zo, want de accu van de camera is wel veel sneller leeg met dat ding er op, en soms wil de camera niet meer afdrukken, omdat ie kennelijk niet genoeg vermogen meer heeft. Lastig als je net die sneeuwuil in de zoeker hebt!
Andere apparaatjes kunnen ook, daarbij synchroniseer je de tijd van je camera met die van het apparaatje, en dan moet je achteraf de exif laten aanvullen met de gps gegevens. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar die zijn wel iets goedkoper en zien er vaak leuk uit.
Mijn eigen apparaatje is een leuk hebbedingetje, maar als je veel foto's wil maken kun je hem beter afkoppelen na de eerste paar opnames op een bepaalde locatie vanwege je stroomverbruik.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

The digital hunter

PostPosted: Tue 05 May 2009, 8:08    Post subject:
hoi !

Zeg Ger M. en Josephine vriendelijk bedankt voor jullie tips Wink

Welke van de twee methodes ik ga gebruiken weet ik nog niet precies , ze hebben beide voor en nadelen en die ga ik eens afwegen tegenover elkaar.
Ik moet zeggen dat ik voorlopig een lichte voorkeur heb voor de Garmin omdat ik met die methode ook ander dingen kan doen.
Nietemin van harte bedankt.

Ronald

Ger M

PostPosted: Tue 05 May 2009, 8:24    Post subject:
@ Josephine: Met geotagging kun je weliswaar laten zien waar je de foto hebt gemaakt, maar je kunt de plek er niet mee terugvinden. Zelf gebruik ik hiervoor een Garmin Vista HCx en voor de foto's een Sony GPS-C1 KA. Met de Garmin kan ik waypoints en tracks maken om routes en posities terug te vinden. Met het Sony-ding voeg ik de coördinaten toe aan de exif-informatie. Twee apparaten dus, voor twee toepassingen.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 May 2009, 13:27    Post subject:
Het klinkt misschien vreemd, maar ik kan van al mijn foto's, en dat zijn er in 4 jaar zo'n 30.000, de locatie nog exact voor mij halen.
Wanneer ik op een locatie loop, of rij, dan weet ik precies wat ik daar al eerder heb gefotografeerd.
Zelfs de boom of tak staat nog in mijn geheugen gegrifd.

Er zullen toch wel meer mensen zijn die dit hebben? Confused

Groet, Aad

maxvogel

PostPosted: Tue 05 May 2009, 13:48    Post subject:
@ aad: datzelfde heb ik ook, al maakte ik (zag ik laatst) het afgelopen jaar 24.000 foto's. maar inderdaad, ik heb diverse landen gezocht het laatste jaar en ik weet van alles nog waar ik welke vogel of dier heb gefotografeerd. overigens gebruik ik in de auto wel een garmin en vaak programmeer ik daar bijzondere gebieden in die ik nogmaals wil bezoeken.
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Tue 05 May 2009, 14:18    Post subject:
Het menselijk brein is tot veel in staat, maar waarom zou je geen hulpmiddelen gebruiken? Zeker als je van de gebaande paden gaat, is een GPS gewoon handig om dat ene plekje terug te vinden waar je eerder baltsende korhoenders of een zeldzame orchidee hebt gezien. En coördinaten in je exif-informatie zorgt ervoor dat je je foto's kunt presenteren met behulp van Google Maps: levert veel oh's en ah's op bij de toeschouwers, weet ik uit eigen ervaring.
Back to top
Reply with quote

The digital hunter

PostPosted: Tue 05 May 2009, 19:55    Post subject:
Beste Aad,

bedankt voor Uw reaktie en ook de andere mensen die proberen mij te helpen.
Maar ik zit met een enorm probleem en dat heeft een naam kijk maar eens op deze link http://www.verenigingops.be/
Dit heeft voor mij als gevolg dat ik niks van getallen of adressen langer dan een minuut kan onthouden.
Zelfs een telefoonnumer of gewoon een voornaam moet ik twee ,drie keer opnieuw vragen.
Dus ,ik ben wel een beetje jaloers op je.
Maar ik probeer toch het beste te maken van mijn hobby.
Ik wens jullie allemaal dan ook heel veel fotoplezier toe.
Bedankt voor de reaktie's.

Mvg.

Ronald
Aad Verkuijl wrote:
Het klinkt misschien vreemd, maar ik kan van al mijn foto's, en dat zijn er in 4 jaar zo'n 30.000, de locatie nog exact voor mij halen.
Wanneer ik op een locatie loop, of rij, dan weet ik precies wat ik daar al eerder heb gefotografeerd.
Zelfs de boom of tak staat nog in mijn geheugen gegrifd.

Er zullen toch wel meer mensen zijn die dit hebben? Confused

Groet, Aad

josephine

PostPosted: Wed 06 May 2009, 7:15    Post subject:
@ger: Ik zou niet weten wat de moeilijkheid is om de lokatie terug te vinden. In een programmatje als Geosetter (niet het meegeleverde met het apparaat in mijn geval, omdat dat niet werkt), voer je de foto in, waarna een lokatiepunt in de landkaart wordt getoond. Visueel zichtbaar en op straatniveau te traceren. Wil je navigatie naar die preciese plek, volstaat het toch om in je losse navigatie de coördinaten in te voeren?
Bovendien zal het bepaald niet altijd nodig zijn om je te laten leiden door je tomtom of wat maar, als je eenmaal weet waar de foto precies is genomen.
Of ik begrijp je opmerking niet goed ..... Laughing
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 06 May 2009, 8:51    Post subject:
Als je een handheld GPS gebruikt, kun je meteen interessante locaties invoeren (een waypoint maken), zodat je die later gemakkelijk kunt terugvinden. Dan hoef je dus niet eerst thuis je foto's (met geotags) in een programma te bekijken, coördinaten over te typen en dan te zoeken. Het hangt ook af van het terrein, hoe vaak je er komt en hoe je je beweegt in dat terrein. Als je bijvoorbeeld rondzwerft in Dovrefjell (Noorwegen) loop je in ongebaand terrein zonder duidelijke herkenningspunten. Posities waar je muskusossen ziet sla je op, zodat je die later terug kunt vinden. Ook de plek waar je je auto hebt geparkeerd sla je op die manier op, zodat je ook die kunt terugvinden!
Maar het is meer een kwestie van gewenning wat de handigste methode is, en zeker geen kwestie van goed en fout.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum