Posted: Wed 18 May 2005, 10:08 Post subject:
Beste Samuel,
Ik heb de camera even niet bij de hand, dus het kan zijn dat ik een verkeerde term gebruik, maar ik heb de lichtbalans altijd op bewolkt staan (een professionele fotograaf raadde mij dit aan).
Ik heb de kamera (Nikon D100) altijd op zonlicht staan. De stand bewolkt en nog erger schaduw geven naar mijn mening altijd een wat onnatuurlijke warme tint aan de foto's. Overigens is het zo dat als je met een Nikon in RAW fotogafeerd (met andere merken heb ik geen ervaring) het mogelijk is om achteraf met de door Nikon bijgeleverde software, de witbalans nog anders in te stellen. Voordeel van het kiezen van één stand boven automatisch is: dat je weet wat je doet en niet bent overgeleverd aan de grillen van de automatiek.
Met vriendelijke groet,
Hendrik van Kampen _________________ Nikon, Gitzo
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 19 May 2005, 9:23 Post subject: witbalans auto D70
Aangezien de camera beter in kleuren is dan ik, doe ik "auto". dit gaat in 90% van de gevallen goed (naar mijn idee, hans gebuis weet beter). wel zie je, als je meerdere fotos van min of meer hetzelfde onderwerp hebt, dat er een verschuiving optreedt bij iets verschuiven van de achtergrond en wel/niet wolk voor de zon.
Dat soort gevallen pas ik aan vanuit RAW en de plug-in voor Photoshop elements 2.0 naar zon, bewolkt, schaduw (laatste zelden); in PSE wit instellen op een poepje werkt fantastisch; ad ultimo (0.001%) in PSE 2.0 met de schuiven (moeilijk moeilijk moeilijk, want ik heb geen gecalibreerde ogen en werk meestal 's avonds: bij lamplicht).
peter
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum