Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Oude lenzen op nieuwe camera's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2009, 21:41    Post subject: Oude lenzen op nieuwe camera's
Hallo iedereen,

Ik heb mij laten vertellen dat als je een oude lens van een oude refelexcamera ook op een nieuwe refelexcamera kunt zetten.
Het is dan wel zou dat je wat milimeters verliest.
Behoud je dan een goede kwaliteit van de foto's?

Groetjes

Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 May 2009, 23:03    Post subject:
hou het maar vooral op het laatste.

[/quote]Op een cropcamera bv de Sony A700, Canon 50D, Nikon D90 dan wordt de 50mm een 75mm in ieder geval de beeldhoek.

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2009, 8:00    Post subject:
Op fullframe camera's (Nikon D700,D3 bijv.) kun je de oude autofocus nikkors zonder enig voorbehoud gebruiken Very Happy

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 May 2009, 11:00    Post subject:
Hoi Pascal,

Dit bericht heb ik al eens eerder geplaatst op nederpix toen daar soortgelijke vraag werd gesteld, heb het aangevuld op jou vraag (gebruik van 450D). Voor de duidelijkheid: met "oude lens" bedoel ik in mijn verhaal dus telelenzen zonder autofocus. Sommige oude autofocus lenzen (o.a. oude sigma's met AF) werken niet- of niet goed op de moderne digitale EOS body's.

Ik heb een dikke 2 jaar met een oude lens op mijn 350D gewerkt, de Leica Telyt 560 mm f6.8 (ook wel de "kachelpijp" genoemd Cool ). Dit nav een topic hierover door Karel Mauer:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=8922

Vroeger (jaren '70-'80) was dit voor velen dé vogellens omdat deze op alle cameramerken via speciaal op maat gemaakte aansluitringen te gebruiken was, ook op digitale body's. Bij andere lenzen zoals de oude Canon FD telelenzen (dus niet EF) of zelfs oude teles van Nikon op EOS body's, heb je speciale adapters nodig om het te kunnen aansluiten aan de EOS body. Daarbij komt het vaak voor dat je niet meer op oneindig kunt scherpstellen. Wat ook altijd wegvalt is je automatische belichtingsprogramma's, er zitten geen elektronische contacten in dit soort lenzen om dit aan de body door te seinen. Je moet zelf de belichting instellen en corrigeren, maar dat valt op zich te leren.

Grote voordeel van de Telyt was zijn prijs en bereik. Laat ik het zo zeggen; ik was toen nog student en kon niet veel meer veroorloven. Foto's met deze lens vindt je onder mijn profiel op birdpix. Na wat oefening lukte het scherpstellen op (bewegende) vogels me redelijk, maar toch heb ik veel mooie kansen moeten missen omdat ik niet snel genoeg kon scherpstellen of omdat ik net niet 100% goed zat met de scherpte. Daarnaast had de Telyt last van aberaties (kleurfouten in de randjes van hoge contrasten). Dat laatste zal bij bv. de hoogwaardige ED nikon lenzen of oude Canon FD lenzen met L glas minder voorkomen, maar die hebben dus op EOS body's die onhandige adapters nodig.
Dit alles heeft me toch doen besluiten om in juli 2008 op een echte canon 400 mm over te stappen en tot nog toe geen spijt gehad.

Bij Nikon is het op zich wat handiger; op o.a. de D300 kun je gewoon oude lenzen (met supergoede kwaliteit!) als de 500 mm f4 ED P of de 600 mm f5.6 ED zonder gedoe aansluiten. Met de laatste lens maakte Hendrik van Kampen prachtige opnames van wadvogels. Deze lens leverde ook een foto op in birdpix deel 4. Dergelijke lenzen worden voor ca. 1300 a 1700 euro aangeboden, nog altijd vele malen goedkoper als hun modernere broers met autofocus.

Kort gezegd; als je een dergelijke oude lens voor een leuke prijs kunt krijgen is het een leuke, tijdelijke oplossing. Maar als je het kunt veroorloven, spaar dan direct door naar een telelens met (snelle) autofocus, bijvoorbeeld een (tweedehands!) sigma 500 mm zoom (50-500 of 150-500 OS).

Groet, Joep

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum