Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Scherpte test Sigma 150-500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 May 2009, 13:11    Post subject: Scherpte test Sigma 150-500
N.a.v. testen op het Nikon forum hebben mijn pa en ik vorige week ook wat zitten stoeien met ons kanon, de Sigma 150-500. We hebben de scherptekaarten van Norman Koren gebruikt. Ik moet erbij zeggen dat ik ze op mijn Hp printertje op fotokwaliteit geprint heb (glanzend papier), maar het blijft slechts een eenvoudig printertje (hp psc 2175), dus geen fotoprinter. Overigens moet ik zeggen dat de kaarten over het algemeen erg scherp geprint zijn. Maar ja...wat is scherp? Daar gaat deze vraag juist over Confused

Uit voorgaande draadjes van mijn hand op het Nikon forum bleek al dat onze 150-500 niet de scherptste is, vandaar deze testen. Alle foto's zijn genomen vanaf statief met afstandsbediening. De afstand was ongeveer 8 meter en de foto's zijn niet verscherpt.

Graag jullie commentaar op deze klus. Is de lens onscherp of is deze gewoon soft?

Nu de resultaten:

500 mm F6.3 (Deze plaatjes van de balkjes zijn in werkelijkheid zo'n 25x6.5 cm)

Deelvergroting 100%

500 mm F8

Deelvergroting 100%

500 mm F11

Deelvergroting 100%

500 mm F29

Deelvergroting 100%

Ik heb ook nog foto's op 300 mm gemaakt (op 5.5 m afstand) maar die moet ik nog even snijden en uploaden. In vergelijking met de 70-300 van Nikon (op 300 mm) kwam de Sigma er overigens wel scherper uit (maar goed die Nikon kost ook maar 120 euries).

Graag de visie van de kanonnen experts over deze test.

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 May 2009, 15:10    Post subject:
Ik heb hem ook, bevalt me nog prima!
Zelf heb ik de lens altijd op F8 staan, en net niet op 500mm, en zijn (voor mijn gevoel) wel scherp!

Zie voor voorbeelden hier op BP en op www.vissertjeerd.nl

Groeten Tjeerd Visser

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

JerryBig

PostPosted: Wed 13 May 2009, 17:31    Post subject:
Ziet er goed uit Tjeerd. Prachtige foto's!!

Jammer dat de EXIF ontbreekt bij zo'n flash site. Bij het studeren op andermans resultaten helpt dat wel een hoop. Duidelijk dat een scherpe 150-500 perfecte resultaten oplevert. Vraag blijft, hoe scherp is de mijne? Er schijnen nogal wat onscherpe, softe, exemplaren te zijn. Maar gezien het gebrek aan vergelijkingsmateriaal blijft het nog koffiedik kijken.

Twee voorbeeldjes (kunnen niet vliegen, dus horen hier eigenlijk niet thuis). Ze zijn minimaal verscherpt, beide op 500 mm.

1

2

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 May 2009, 17:35    Post subject:
Nou Gerrit, mijn complimenten in ieder geval over je werkwijze. Onlangs stond er namelijk een "test" in Focus van dit kanon en bleef het alleen bij een aantal foto's genomen tijdens een safari. Conclusie uit die test was dat deze lens wel geschikt is voor ....doelen (zal tzt nog eens een quote plaatsen). Maar scherptekaarten? Ho maar... Confused Hulde dus voor deze test! Als enige tip kun je misschien nog onbewerkte 100% crops van bovenstaande foto's plaatsen.

Over softe exemplaren; ik krijg het idee dat dit bij iedere (tele)zoomlens wel voorkomt. Van de Canon 100-400 mm IS heb ik al meerdere berichten voorbij zien komen, en zelfs van de volprezen 70-200 mm f4 werden foto's getoond die op een soft exemplaar zouden duiden...

wessel320

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 May 2009, 19:24    Post subject:
TJa de lens lijkt mij met een kleinere diafragma toch iets meer scherpte te hebben dan bij een opening van F6,3.
Je ziet het al aan de tekst onder in de testfoto,s
Zijn de test foto,s gemaakt als RAW of als JPEG bestand?

MVG Wessel

Nikon D80, Sigma 500 F4.5, Nikkor 70/300 VR
Back to top
Reply with quote

JerryBig

PostPosted: Thu 14 May 2009, 9:13    Post subject:
Alle foto's zijn in RAW gemaakt. Bij de testfoto's (de balkjes) heb ik alleen zwart- en witpunt ingesteld, gecropped en als hoogste kwaliteit als JPG weggeschreven. Bij deze foto's heb ik overigens ook het UV filter verwijderd. Bij de dierenfoto's niet.

De tijger (ondersteund door fototas) en het olifantje (uit het handje) zijn behalve op zwart- en witpunt een klein beetje opgehaald, een beetje contrast en een beetje onscherp masker (25%) in Capture NX.

Van de tijger heb ik ook een versie met 75% onscherp masker en die oogt (uiteraard) veel scherper. Als ik tijd heb van het weekend zal ik eens kijken of ik wat 100% crops kan plaatsen van bijvoorbeeld het gebied rond het oog van de tijger, zowel bewerkt als onbewerkt.

Ik zal ook nog een linkje leggen naar de allereerste foto's die ik gemaakt heb met de lens van enkele eenden. Die waren uit de hand en daar was ik niet tevreden over. Ik ervaar dan ook wel dat je moet leren fotograferen met zo'n kanon, heel anders dan met een groothoekje.

i.a.quist

PostPosted: Thu 14 May 2009, 15:22    Post subject:
Ik ben ook in het bezit van deze lens.

Zeker in het begin ook behoorlijk aan het stoeien geweest om scherpe foto's te krijgen.

Het diafragma iets knijpen tot bijv. F8 helpt al een hele hoop.
Zelf merk ik niet echt een duidelijk verschil als je op 480mm ipv op 500mm fotograveerd.

Als je in JPEG fotografeerd zijn de camera instellingen ook behoorlijk van invloed. Denk aan de instellingen voor verscherping, contrast en verzadiging. Het is niet in elke situatie mooi om deze allemaal in de + te zetten maar vaak wel.

Ik weet niet goed of deze instellingen ook invloed hebben op een foto die in RAW is gemaakt. Ik vermoed dat dit weer afhankelijk is van het programma waar de foto mee geopend wordt.
Zelf fotograveer ik met Nikon en zie dat Capture NX deze instellingen wel overneemd en bijvoorbeel Picasa niet. Van Lightroom of Photoshop weet ik het niet, ik dacht dat deze programma's de instellingen van mijn Nikon camera niet overnemen omdat Nikon deze gegevens niet vrijgeeft.

De weersomstandigheden zijn ook van grote invloed op de scherpte van een foto. Een foto gemaakt op een warme dag met een onderwerp op grote afstand zal niet scherp zijn door trilling van de lucht. Het zal ook voor het zicht verschil uitmaken of het onderwerp beschenen wordt door de zon of dat het bewolkt is. Een foto met wat meer contrast oogt nu eenmaal scherper.

Een nadeel van deze lens vindt ik de beperkte lichtsterkte. Om uit de hand scherpe foto's op 500mm te maken heb je toch minimaal een sluitertijd van 1/320 nodig. En als je het diafragma dan ook nog eens knijpt tot f8 heb je best wat licht nodig.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker van deze lens. En ja als ik het geld zou hebben zou ik gaan voor een Nikkor 500mm lens met een vast brandpunt. Helaas........
Reply with quote

JerryBig

PostPosted: Thu 14 May 2009, 17:45    Post subject:
Zoals in mijn vorige bericht al aangekondigd, enkele van de allereerste plaatjes die ik geschoten heb met de 150-500. Hierbij viel mij de onscherpte al enigszins op. Hierbij moet aangetekend worden dat een aantal wel op korte afstand genomen zijn (2.5 - 5 m). Mogelijk heeft dit ook invloed.

Er heeft weinig verscherping plaatsgevonden bij deze foto's.

1

2

3

4

5

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum