Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Beginners uitrusting

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 May 2009, 13:38    Post subject:
Dag Michel,

Je zou voor een canon 40D of een Sony A700 (700 euro)
kunnen kiezen. Al mijn lenzen heb ik 2e hands gekocht.
Nooit problemen gehad, er is altijd wel iemand die een
lens kwijt wil omdat hij een andere wil.
Een stevig statief heb je voor rond de 300 euro (gitzo).
Mijn lens (sigma 100-300) kun je voor rond de 500 euro
2e hands kopen. Samen met een 1,4 converter (ev.t later)
heb je dan een leuke set. Als je voor canon kiest zou je een 40D
kunnen nemen met een 2e hands 300/4usm is met evt. later een 1,4 converter. Je zit dan wel aan een vast brandpunt. Om het e.e.a. te leren is er een leuke on-line cursus van rollin verlinde. Hij beschrijft op een erg leuke manier de beginselen van natuurfotografie. Maar het meeste leer je natuurlijk door veel te volgen op birdpix/ nederpix. Ik bedoel dan de reacties bij de foto's en de onderwerpen in het forum.
Veel succes!

groet,

Walter van Os
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 07 May 2009, 16:10    Post subject:
en wat denk je van de fuji finepix pro S5 . kost zo,n kleine € 700 .
en daar kun je later als je wat hebt bij gespaard een betere nikon lens op klikken . maar al met al is het wel een lastige keus die je hebt te maken . bedenk wel dat camera body,s met regelmaat worden vervangen door een nieuwere type. een goede lens blijft alltijd een goede inverstering . een camera body zou ik niet al te duur kopen . anders gezegt steek meer geld in een goede lens dan in een body .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Jaco Ottevanger

PostPosted: Thu 07 May 2009, 16:39    Post subject:
Met 1500 euro kun je wel uit de voeten denk ik.
Je zou kunnen kiezen voor een nieuwe/tweedehands 20D/30D/40D. Afhankelijk van de kosten van deze camera's kun je een aantal tweedehands lenzen kiezen, bijvoorbeeld
Canon 100-400
Canon 400 F5.6
Sigma 50-500
Sigma 150-500

en er zijn er nog wel een aantal, maar die schieten me even niet te binnen.

Nogmaals, voor 1500 euro kom je wel een aardig eind.

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote

bacteria

PostPosted: Thu 07 May 2009, 17:36    Post subject: Re: Beginners uitrusting
Bollle wrote:

Welk boek of zelfstandige studie raden jullie mij aan om als beginner het vak als fotograaf een beetje te leren kennen?

Ik heb destijds erg veel gehad aan "Handboek digitale fotografie en beeldbewerking" van Frans Barten. Daarin wordt zo'n beetje alles op het gebied van (digitale) fotografie erg helder uitgelegd. Onlangs in nieuwe druk verschenen, echter wel aan de prijzige kant... http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1320

Veel succes! Michael
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 07 May 2009, 19:16    Post subject:
Quote:
en wat denk je van de fuji finepix pro S5 . kost zo,n kleine € 700

Tja, dat vind ik nu eens een knap advies! Heb het ding ook, en het enige dat er aan mankeert is dat ie "maar" 3 beelden per seconden doet. verder alleen maar top en ligt als een dijk in de hand.
Sigma lens erbij ....
Maar ja, dan krijg ik wel concurrentie! Embarassed
grtz en succes met je keuze, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 07 May 2009, 20:34    Post subject:
wat je ook koopt, zorg dat er canon op staat.
Die leveren de grootste keus aan lenzen, en minstens een zelfde kwaliteit als de andere merken, maar dan goedkoper. Mocht je ooit door willen groeien, dan hoef je niet alsnog over te stappen naar een ander merk. Serieus, dat is een argument.

goedkoopste body en een 400 F5,6 (misschien 2e hands) en een statief van manfrotto is voorlopig genoeg (niet met een tafelkop, maar met een stevig balhoofd). Dat statief zal je gaan vervangen als je de lens vervangt.

ik ben zelf erg tevreden met een nikon-set.

De bedoeling was geweest dat er nu al iets over op papier stond in het natuurfotoblog. Het schiet maar niet op. Embarassed
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Thu 07 May 2009, 21:19    Post subject:
peter , je bedoelt dat merk dat oudere lenzen niet meer repareerd als ze onverhoopt kapot gaan ?
Embarassed of vergis ik mij . Wink
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Thu 07 May 2009, 21:57    Post subject:
nieuw kopen . een 2e handsje voor € 500 is op z,n zachts gezegt
wat veel . enne die fuji finepix pro S5 is echt niet verkeerd . het is een nikon D200 kloon met fuji er op en een in iets andere censor en software als ik mij niet vergis . tevens heb je een areaal aan nikon top lenzen ter beschikking mocht je ooit een groot verdiener worden Wink . , en milimeters heb je altijd te weinig . is mijn ervaring . als ik mijn pc weer terug heb hoop ik wat foto,s in mijn lege pa te kunnen zetten .

met vriendelijke groeten
@leo
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 07 May 2009, 22:08    Post subject:
wat betreft je vraag over hoe je het best iets kan leren over fotografie .... kijk eens bij de oude boeken uit de tijd waar alles nog met de hand gedaan werd . handmatig lichtmeten, focussen, scherptediepte bepalen. Dat is basiskennis die je hard nodig hebt om alle automatische functies naar behoren te gebruiken. Bij de Slegte een paar uurtjes snuffelen. In mijn tijd was Dick Boer de vent die het allemaal goed kon uitleggen.
Over de optische zoom:
De brandpuntafstand die het meest het menselijk zicht benadert is bij kleinbeeld analoog 50 mm. en als je zo'n lens op een digitale zet vergroot ie hem anderhalf keer. De 50-500 mm sigma geeft dus een "vergroting" van anderhalf tot 15 keer. Ik denk dat je dat bedoelt met je optische zoom.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 May 2009, 7:55    Post subject:
De Sigma 50-500 is een 10x zoom. Cropfactor daar wordt je lens niet groter van, is een misverstand die erg hardnekkig blijft opduiken.
Door de cropfactor "lijkt" de lens groter te zijn. Het enige wat er gebeurt is dat je de beeld hoek hebt van bijv. 750mm bij een cropfactor van 1,5.
Hou er wel rekening mee dat de 50-500 op 500mm wat soft tekent, een stukje terug zomen tot bijv 480mm werkt prima.
Succes.

Groet,
Ruud

Thunderbird

PostPosted: Fri 08 May 2009, 8:32    Post subject:
"Wat je ook koopt, zorg dat er Canon op staat".......... #Mad Very Happy Verklaar je nader.
Ik weet dat 90% van de forumleden op Birdpix Canon gebruikt, maar als je enigszins kritisch bent, zou je best eens kunnen ontdekken dat dit merk niet alles zaligmakend is en er ook andere merken zijn die met glans de concurrentie met Canon kan doorstaan!!!!

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 08 May 2009, 8:47    Post subject:
Verklaring staat na je aangehaalde citaat!

Quote:
Die leveren de grootste keus aan lenzen, en minstens een zelfde kwaliteit als de andere merken, maar dan goedkoper. Mocht je ooit door willen groeien, dan hoef je niet alsnog over te stappen naar een ander merk. Serieus, dat is een argument.

Kennelijk voel je je als Nikon=gebruiker aangevallen? Vergeet dan niet dat de schrijver zelf een Nikon-gebruiker is Laughing

Canon, Nikon en andere merken kunnen allemaal prima producten leveren die prima geschikt zijn voor vogelfotografie.

Het advies dat ik zou willen geven bij een budget van Euro 1500 is (als Canon-gebruiker) om te investeren in het glaswerk (Canon 400mm f5.6 voor alleen vogelfotografie of Canon 300mm f4 + 1.4x extender voor vogels, maar ook vlinders en libellen i.v.m. de minimum scherpstelafstand van 1.5 meter) en een 2e hands camera (bijvoorbeeld 20, 30 of 40D).
Objectieven behouden hun waarde, terwijl de camera al na een jaar het grootste gedeelte van zijn waarde kwijt is.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een zoomlens.
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Fri 08 May 2009, 9:05    Post subject:
Neen, ik voel me niet aangesproken en helemaal niet aangevallen (?) als NIKON-gebruiker.
Als het goed is ben je bezig met een investering op lange termijn, die geld kost.
Het gaat meer om dan alleen een merk. Het moet een camera zijn "die bij je past" en daarbij komen een heleboel dingen bij kijken, al is het maar bijv. simpel dat hij lekker in de hand ligt. Ik heb het nog niet eens over kwaliteit, mogelijkheden waar een beginner voldoende aan heeft.
Moraal van het verhaal: Neem de tijd, kijk wat er allemaal te koop is (voor 1500 euro), ga de winkel in neem een camera in de hand etc.

Robbert de Smet

PostPosted: Fri 08 May 2009, 15:03    Post subject:
Hallo,

Even bij google zoeken (op scherpstelafstand) levert al snel op dat de kortste scherpstelafstand van deze lens 100cm is.
Verder nog veel succes met je keuze!

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 08 May 2009, 15:07    Post subject:
En als je beter leest 1 - 3 meter, afhankelijk van het gekozen aantal mm.
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Fri 08 May 2009, 16:59    Post subject:
Oja, misschien nog handige informatie:
Ik heb ruim twee weken geleden een Canon 40D en een Canon 400mm f/5.6 gekocht bij Konijnenberg, maar (naar wat ik begrepen heb) is er in het begin van dit jaar iets mis gegaan bij Canon, waardoor er bepaalde producten, zoals deze lens, nogal lang op een levering laten wachten. Mijn apparatuur is daarom nog niet binnen.
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Fri 08 May 2009, 17:08    Post subject:
Quote:
Het advies dat ik zou willen geven bij een budget van Euro 1500 is (als Canon-gebruiker) om te investeren in het glaswerk (Canon 400mm f5.6 voor alleen vogelfotografie of Canon 300mm f4 + 1.4x extender voor vogels, maar ook vlinders en libellen i.v.m. de minimum scherpstelafstand van 1.5 meter) en een 2e hands camera (bijvoorbeeld 20, 30 of 40D).
Objectieven behouden hun waarde, terwijl de camera al na een jaar het grootste gedeelte van zijn waarde kwijt is.

ik ben het bijna met Arie eens, maar zou toch een 2de hands lens kopen (400mm F5.6 maar eerder de 300mm F4 L IS) en toch voor een nieuwe body gaan (altijd lekker om wat garantie op je body te hebben) hoewel ik zelf ook een 2de hands body heb gekocht en daar helemaal niks mis mee is.

om eerlijk te zijn zou ik 1 van deze 2 canon lenzen verkiezen boven de sigma 50-500.

succes met je keuze.

Robbert de Smet

PostPosted: Sat 09 May 2009, 18:25    Post subject:
Hallo,

Zelf heb ik ook een zoomobjectief (Sigma 150-500mm), ik heb dit objectief onderandere gekozen vanwege zijn zoomfunctie. Nu ik al een tijdje bezigben met fotograferen met deze lens merk ik dat ik bijna altijd foto's maak op 500mm. Wat je wel als voordeel heb bij een zoomobjectief is dat je even kunt uitzoomen, kijken waar de vogel zit en dan daar weer op inzoomen. Dit vind ik zelf soms ook wel handig. Maar naar verloop van tijd krijg je 'het gevoel' (om het maar even zo uit te drukken) en is dit ook niet meer nodig, en kun je gewoon (net zoals met een vaste brandpuntsafstand de vogel (of watvoor object dan ook) direct vinden, zonder eerst uit te zoomen.
Verder nog veel succes met je keuze!

Groeten,

Henc.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum