Dag Marcel,
In jou geval zou ik sowieso de 100-400 afstrepen omdat deze nogal het bereik van je 70-200 f4 overlapt. Bij vogels wil je immers meestal maximaal bereik. De 100-400 zou ik uitsluitend nemen als je perse niet van lens wil wisselen die dag en dus lekker flexibel wil zijn (zoals Jürgen aangeeft).
Blijft de 300 mm f4 IS of 400 mm f5.6 over. Sja, ik ben heel tevreden over de laatste, kan niet anders zeggen dat het een heel fijne lens is. Over die 3,5 meter scherpstellen; ja, het kan wel eens een nadeel zijn, zeker als je 'ook' die libel of vlinder wil meepikken of eens een portret van een kleinere vogel wil maken. Maar bij vogels ben ik zelden aan het stoeien met deze grens. Sterker nog, vaak schakel ik de AF switch op 8 meter ipv 3,5 meter. Vooral bij vliegende vogels wordt de AF een stuk sneller hierdoor. Over de IS valt wat meer te zeggen, heb nog geen ervaring hiermee, maar handig lijkt het me wel.
Kort gezegd: als je ook libellen etc. wil meepikken; de 300 met 1.4, als 3,5 meter geen bezwaar vormt dan volstaat de (goedkopere) 400 mm. O ja, de Canon 1.4 extender past ook op de 70-200 f4 met behoudt van werking van alle scherpstelpunten.
Succes met je keuze,
Joep