Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Transcend geheugenkaarten 32 GB

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 14:18    Post subject: Transcend geheugenkaarten 32 GB
Met het oog op de dubbel zo grote bestanden die mijn nieuwe camera levert en een lange buitenlandse trip moet er wat extra geheugen worden aangeschaft. Het meest compact en goedkoop zijn een aantal geheugenkaarten erbij van 32 GB. Die van Transcend zijn het meest aantrekkelijk qua prijs bij een behoorlijke schrijfsnelheid. Iemand ervaring mee? Voorheen gebruikte ik altijd de Sandisk Extreme III van 8 GB. Dat zou in 32 GB een dure aangelegenheid worden. Vandaar deze vraag.

Alvast bedankt.

Bas

P.s. Imagetank Epson van 40 GB hebben we ook mee, maar daar redden we het niet mee. Bovendien zijn extra kaarten wat btrouwbaarder ..

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 16:30    Post subject:
Ha Bas,

Gebruik zelf ook Transcend en die bevallen prima. Ik heb geen 32 Gb kaart, enkel de 4 Gb's.

Als je een laptop en externe HD hebt, zou ik die meenemen (externe HD zijn erg klein tegenwoordig en de voeding gaat via de USB). Had ze mee naar Antartica/Falklands en dat beviel uitstekend.

De imagetank kun je dan in het veld gebruiken, en dan erna legen op die HDs.

Grtz, Phil

Jocrisse

PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 16:36    Post subject:
Niet met de 32GB-versie, wel met die van 8GB. Prima kaartjes. Ik merk geen verschil met mijn Sandisk Extreme III-kaartjes, afgezien van de veel lagere prijs.
Gekocht bij geheugen-online.com. Daar hebben ze jouw beoogde kaartje ook, voor € 87,50 excl. €3,50 verzendkosten.
Volgens de pricewatch van Tweakers zijn ze daar het goedkoopste.

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 19 Mar 2009, 16:49    Post subject:
Bedankt voor de tips! Had ze ook gezien bij geheugen-online.com.
Laptop van Phil is geen optie omdat we mogelijk meerdere dagen zonder stroomvoorziening zitten. Vandaar dat de imagetank ook minder gunstig is.

Voorheen ging gewoon alles op de imagetank en leegde ik de 8GB kaart. Vervolgens kopieerde ik via de imagetank de 'toppers' over naar een 4 GB kaartje voor de zekerheid. Omslachtig, maar wel erg veilig.
Een stel 32 GB kaartjes mee is wel heel erg gemakkelijk.

Gr,

Bas

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 8:49    Post subject:
Bas, niet aan twijfelen maar doen ! Ik gebruik al een hele tijd 16Gb's naast m'n 4gB extreme III's , er is een klein verschil in wegschrijftijd maar da's maar marginaal. Los daarvan heeft de mk3 toch een behoorlijke buffer en heb je aan die Transcend's ruim voldoende. Ik heb ook al jaren andere Transcendkaartjes en nog nooit heb ik ook maar één probleem gehad.
Sinds een weekje of 3 heb ik ook nog 3 stuks 32gB versies erbij gekocht voor gebruik met m'n 5D2 want daar gaat het extreem hard... Omdat we op onze komende Canada reis geen laptop of imagetank willen meenemen heb ik simpelweg voldoende kaartjes voorzien, nog steeds de beste oplossing volgens mij.

Zeker aan te raden !

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 10:18    Post subject:
Nogmaals bedankt voor de tips. Die had ik even nodig voor het vertrouwen ...

Gr,

Bas

Digibird

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 13:25    Post subject:
32 Gb x aantal kaartjes is natuurlijk al gauw een boel.

Maar heb je dan ook een backup onderweg? Een alternatief is wellicht om desnoods selectief de imagetank daarvoor te gebruiken en er een grotere schijf in te zetten (en desnoods neem je een losse HD mee? ). Wel van tevoren goed testen thuis want sommige tanks kunnen maar een max. grootte aan en je moet ze op de juiste wijze inrichten.

Als het enkel bij schijfjes blijft zou ik meer dan voldoende meenemen; in geval je er een verliest of er een kaduk gaat (kleine kans, maar toch).

Wat betreft Trancend ervaring: ik heb 1x gehad dat een kaartje een paar onleesbaar werd. Thuis was alles met freeware te re-storen maar onderweg mis je dus een kaartje. Sindsdien maak ik dagelijks 1 of 2 dumps, ook al heb ik maar 10 foto's gemaakt op 1 dag.

Succes en groet!
Phil

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 13:42    Post subject:
Digibird wrote:
32 Gb x aantal kaartjes is natuurlijk al gauw een boel.

Maar heb je dan ook een backup onderweg? Een alternatief is wellicht om desnoods selectief de imagetank daarvoor te gebruiken en er een grotere schijf in te zetten (en desnoods neem je een losse HD mee? ). Wel van tevoren goed testen thuis want sommige tanks kunnen maar een max. grootte aan en je moet ze op de juiste wijze inrichten.

Als het enkel bij schijfjes blijft zou ik meer dan voldoende meenemen; in geval je er een verliest of er een kaduk gaat (kleine kans, maar toch).

Precies: ik zou zelf niet zo snel van dergelijke grote kaarten meenemen ivm risicospreiding. Onderweg backuppen lijkt me eerder regel dan uitzondering...
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 13:52    Post subject:
Dat zijn wel goede overwegingen, ja .. Ik denk dat ik de imagetank selectief in ga zetten en van daaruit weer selecties wegschrijf naar een apart kaartje van 4 GB of zo.

@Phil, weet jij of je in die Epson (P2000) een grotere schijf kunt zetten en of je vanuit een dergelijke tank naar een externe HD kunt schrijven via de usb? Dat zou helemaal lekker zijn.

Het voordeel van al je foto's verliezen is dat je weer terug moet.

Gr,

Bas

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 14:22    Post subject:
Bas Breetveld wrote:

Het voordeel van al je foto's verliezen is dat je weer terug moet.

Gr,

Bas

Die ga ik onthouden Laughing

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 14:46    Post subject:
Ha Bas,

Vanuit de Epson naar een andere schijf zonder pc/laptop ertussen kan niet. Helaas ...

Grotere schijf dan 40 Gb zou misschien kunnen, ik denk zelf max 80 Gb maar dat moet je voor de zekerheid even bij de specs nazoeken (of Google). Zelf heb ik tegenwoordig ook de beschikking over een Jobo van 80 Gb en die is een heel stuk sneller met wegschrijven.

Aanhakend bij wat Luc schreef: je kunt als je geen backups besluit te maken ook kiezen voor een hele stamp kleinere kaarten. 8 Gb bv.
En anders kun je inderdaad altijd nog een keer terug gaan Smile

Suggestie: je kunt ook zo'n kleine laptop (Acer of weet ik veel) meenemen ipv veel grote kaarten en dus wachten met een backup maken totdat je weer stroom hebt ergens mocht de laptop leeg zijn.
Als backup kun je voor die paar dagen natuurlijk gewoon je imagetank van 40 Gb of meer gebruiken, en de kaartjes dan even niet legen totdat ze op de laptop staan.
Als het misschien toch een laptop wordt, neem vooral ook een losse cardreader mee ... als dat interne ding nl. gezeik geeft, ben je alsnog zuur.
Zo beperk je je risico tot enkele dagen i.p.v. een hele trip. En hoef je ook niet zo lang terug als het misgaat Smile Smile
Een groot nadeel: weeeeeer extra meuk om mee te slepen. Een voordeel: in het vliegtuig zullen ze er niet over mekkeren.

Ben heel beneuwd wat je keuze uiteindelijk wordt.
Groet en ik zie je binnenkort vast wel weer!
Phil

peter wijn

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 19:50    Post subject:
of als je in een internetcafe komt, daar je kaarten legen op een meegebrachte extra kleine externe HD van 160 of 250 GB.
Ik gebruik met alle vertrouwen in een sandisk 16 GB (genoeg voor een dolle dag in Oman), maar die is net zo duur als die transcends van 32.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 Mar 2009, 20:01    Post subject:
Goede suggestie, Peter. Ik las ook je artikel over dit onderwerp.

Om op het back-uppen terug te komen. Het maakt mij weinig uit of ik de foto van mijn leven op 5 kilomter afstand van mijn huis op een geheugenkaart heb staan of 10.000 kilomter van huis. Ik voel dus erg veel voor een aantal kaartjes in de tas.

Het idee van Peter vind ik wel het overwegen waard. Kaartlezertje en HD-tje mee, die hebben we toch al.

In ieder geval allemaal bedankt voor de ideeen!

Bas

HJDT

PostPosted: Sat 21 Mar 2009, 0:45    Post subject:
Digibird wrote:
Suggestie: je kunt ook zo'n kleine laptop (Acer of weet ik veel) meenemen ipv veel grote kaarten en dus wachten met een backup maken totdat je weer stroom hebt ergens mocht de laptop leeg zijn.

Ik ben me als voorbereiding op onze volgende reis ook op aan het oriënteren maar het lijkt er sterk op dat mini laptops met een CF card reader schaars zijn. Tot nu toe vind ik ze alleen met SD-combi reader. Niet zo'n groot probleem omdat je altijd een externe cardreader mee kunt nemen maar toch. In het geval dat je een image tank meeneemt kun je trouwens ook overwegen om geen externe card reader mee te nemen. Je image tank is immers een (groot uitgevallen) externe card reader.

Groeten Michel
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sun 22 Mar 2009, 7:42    Post subject:
Wat Michel schrijft kan inderdaad ook heel goed; zo heb ik het op Antartica e.o. ook gedaan trouwens.

Er is een (klein) nadeel: de tank heeft 'n externe stroombron nodig, USB-cardreader niet. Natuurlijk kun je het zonder stroombron doen, maar als tank-accu dan leeg is bij de laatste foto kun je weer opnieuw beginnen...
Voordeel van via de imagetank vond ik dat je de boel kon aanzetten en het overpompen ging dan vanzelf zonder gewissel van kaartjes tussendoor.
Ik vond het trouwens flink tijdrovend allemaal, het gaat nooit snel genoeg Smile.

peter wijn

PostPosted: Sun 22 Mar 2009, 21:52    Post subject:
HJDT wrote:
.... Niet zo'n groot probleem omdat je altijd een externe cardreader mee kunt nemen maar toch. In het geval dat je een image tank meeneemt kun je trouwens ook overwegen om geen externe card reader mee te nemen. Je image tank is immers een (groot uitgevallen) externe card reader....

mijn image tank (zonder scherm) heeft maar 60 Gig. Als ik niet vooraf foto's uitselecteer doe ik daar maar een kleine week mee. Uitselecteren doe ik alleen op een redelijk goed scherm.
Wel geschikt als card-reader.
Wel geschikt als back-up NA uitselecteren.
Niet geschikt voor langere fotoreis dan ca 5 dagen.
(Voor mij)
Maar er zijn snelle image tanks - zonder scherm - met 160 of zelfs 250 Gig hd (niet heel goedkoop ~250 euro, wel een stuk goedkoper dan uh 1, 2, 3, ... 8 CF-kaartjes van 90 euro).

En dan thuis komen en 250 Gig uit moeten zoeken. Gatsieprik. Dat duurt een jaar.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 9:06    Post subject:
Moet er ook niet aan denken om met 250 GB aan foto's thuis te komen. Dat zou het doel wel heel erg ver voorbij schieten. Vakantie is vakantie, geen 'werk' graag en zeker niet er achteraan.
Voor mij worden het 2x 32 GB kaarten (voor 86,- per stuk, Peter) + nog wat kaartjes die ik al had en de goede oude Epson P2000 om selectief af en toe wat te back-uppen, als ik daar zin in heb, anders niet. In die kaarten zitten geen bewegende delen en zijn erg betrouwbaar.

Gr,

Bas

Ed Agter

PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 14:44    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Bedankt voor de tips! Had ze ook gezien bij geheugen-online.com.
Laptop van Phil is geen optie omdat we mogelijk meerdere dagen zonder stroomvoorziening zitten. Vandaar dat de imagetank ook minder gunstig is.

Voorheen ging gewoon alles op de imagetank en leegde ik de 8GB kaart. Vervolgens kopieerde ik via de imagetank de 'toppers' over naar een 4 GB kaartje voor de zekerheid. Omslachtig, maar wel erg veilig.
Een stel 32 GB kaartjes mee is wel heel erg gemakkelijk.

Gr,

Bas

Ik heb de Hyperdrive imagetank en daar kan ik 100gb op zetten zonder opnieuw te moeten opladen.
Overigens ben ik ook voor grote kaarten en met Trancend één maal een probleem gehad en werd direct tegen verzendkosten omgeruild.
Een Netboek is ook een mogelijkheid! De nieuwste 6 cel batterijen gaan ca 7 uur mee! weegt ook maar 1.3 kg en kunt er een 320 gb schijf in kwijt.
Ik koop er een voor mijn volgende reis naar Namibië in oktober.

Golf-man
Reply with quote

Walter Soestbergen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 15:09    Post subject:
ik denk dat de snelheid afhangt van de camera en welk kaartje je gebruikt

Transcend heeft eigenlijk nooit hele snelle kaarten gemaakt. Dat kan ook niet voor die prijs.

Test van internet gehaald van de 5DMKII 1e waarde = jpg 2e waarde is RAW en dit betreft schrijfsnelheid.

Transcend 133X 16GB CF I 16GB 7.6MB/s 9.8MB/s
SanDisk Extreme III 30MB/s 16GB CF I 16GB 20MB/s 23.2MB/s

zelfde test met 50D

Transcend 133X 16GB CF I 16GB 6.8MB/s 9.3MB/s
SanDisk Extreme III 30MB/s 16GB CF I 16GB 18.4MB/s 23.4MB/s

Deze test komt uit de Rob Galbraith SD/CF database.

Behalve of de kaartjes snel genoeg kunnen schrijven van de buffer naar de kaart moet je ze ook nog eens kopieren naar een ander medium. En dat scheelt al snel minuten.

Zoals Peter aangeeft zijn er snelle imagetanks. Nexto 2700 extreme is er zoeen. Kopen als lege kast voor 119 euro en er een 400GB schijfje in voor rond de 70 euro indoen en je bent goedkoper uit dan er 1 aanschaffen waar een 400GB schijf in zit.

op 1 batterij lading kan je meerdere keren per dag meerdere dagen achtereen kopieren. Bijvoorbeeld 8 GB (Sandisk xtreme iV 8GB) in 4.32 minuten.

Komt tevens met een auto lader.

Een goedkope prijs is niet alles en de belemering gaat zeker zitten in de buffer schrijfactie naar de CF kaart. Daarna ga je je ergeren aan de snelheid van terug lezen naar je computer.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 16:53    Post subject:
ToXiQ wrote:

Transcend heeft eigenlijk nooit hele snelle kaarten gemaakt. Dat kan ook niet voor die prijs.

mvgr Walter

Trancend heeft ook 300x kaartjes en die zijn toch echt wel snel!
Natuurlijk zijn ze dan ook duurder!

Golf-man
Reply with quote

Walter Soestbergen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Mar 2009, 22:00    Post subject:
golfman wrote:
ToXiQ wrote:

mvgr Walter

Trancend heeft ook 300x kaartjes en die zijn toch echt wel snel!
Natuurlijk zijn ze dan ook duurder!

Golf-man

Je hebt helemaal gelijk maar hier werd geschreven dat de kaartjes alleen maar goedkoper waren en geen verschil in snelheid hadden en was mijn woordkeuze niet geheel correct. De 133x en de extreme 3 werden met name genoemd dan wel gelinkt. Deze twee zijn niet vergelijkbaar in snelheid en in prijsklasse.

Dat heb ik proberen te onderbouwen (had nog niemand gedaan)

die 300x zijn vergelijkbaar met de Extreme IV van sandisk en ook wat prijs betreft Smile. Maar dan nog blijft de Sandisk sneller.

mvgr Walter
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 20:46    Post subject:
golfman wrote:
Een Netboek is ook een mogelijkheid! De nieuwste 6 cel batterijen gaan ca 7 uur mee!

Er is de laatste tijd nogal wat aandacht besteed (oa. door Tros Radar) aan de levensduur van de batterijen van netbooks. De beloofde 7 uur word geloof ik door vrijwel geen enkel merk daadwerkelijk gehaald. Meestal is 1-2 uur veel gebruikelijker. Gebruikers van die netbooks hebben, onder garantie, al meerdere malen nieuwe accu's ontvangen maar deze bleken net zo slecht te zijn. De laatste stand van zaken is dat die problemen nu opgelost zouden zijn volgens de fabrikant maar bevestiging daarvan is nog niet gekregen vanuit de consumenten die klachten hadden. . . .

golfman wrote:
. . . en kunt er een 320 gb schijf in kwijt.Golf-man

Voor zover ik nu kan vinden zijn die netbooks er niet met schijven met een grotere capaciteit dan 160 GB. Voo mij zou dat genoeg zijn denk ik, maar een beetje overcapaciteit is nooit weg natuurlijk.

Groeten Michel
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 23:30    Post subject:
[quote="HJDT"]
golfman wrote:
Een Netboek is ook een mogelijkheid! De nieuwste 6 cel batterijen gaan ca 7 uur mee!

Er is de laatste tijd nogal wat aandacht besteed (oa. door Tros Radar) aan de levensduur van de batterijen van netbooks. De beloofde 7 uur word geloof ik door vrijwel geen enkel merk daadwerkelijk gehaald. Meestal is 1-2 uur veel gebruikelijker.

Dat is met een 3 cels batterij. Ik heb kortgeleden een veldtest gelezen van het nieuwe type HP 2140 met een 6 cel batterij die het ruim 7 uur uithield. Het is even zoeken maar er is er in ieder geval 1.

golfman wrote:
. . . en kunt er een 320 gb schijf in kwijt.Golf-man

Voor zover ik nu kan vinden zijn die netbooks er niet met schijven met een grotere capaciteit dan 160 GB. Voo mij zou dat genoeg zijn denk ik, maar een beetje overcapaciteit is nooit weg natuurlijk.

De schijf is uit te wisselen en verschillende hebben dat gedaan tot aan 500gb aan toe. Daarom schreef ik ook dat je er 320 gb in kwijt kunt. Standaard zijn ze inderdaad vaak tot 160 maar ik heb ook al groter gezien.
Kijk op bijgaande link. http://tweakers.net/nieuws/57657/hp-introduceert-mini-2140-netbook.html
De nieuw HP2140 heeft een MINIMALE schijf van 160 gb, dus kan ook groter!

Groeten van,

Ed
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 22 May 2009, 13:47    Post subject:
Na lang wikken en wegen gaat deze het worden, mede op aanraden van 'Mad Ruud':
http://www.4memory.nl/500gb-nexto-extreme-nd2700-gratis-autolader-p-1015.html?osCsid=ed802e5e5f882e87dab43d25578c9e38
Voorlopig weer genoeg geheugen op zak en schijnt bovendien erg betrouwbaar te zijn door bit voor bit verificatie. Peli-doosje erbij en er kan weinig mee gebeuren. De prijs is ook aan de vriendelijke kant.
O ja, die Transcend kaarten zijn ineens niet meer zo goedkoop ...

Gr,

Bas

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum