Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Voetenwerk
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 15:38    Post subject: Voetenwerk
Heel belangrijk in de vogelfotografie is het voetenwerk.
Het werk dat de voeten verzetten, zeg maar.

Voor vogelfotografie is dat meestal buiten, soms in je eigen tuin, soms op de openbare weg, maar ook vaak op het terrein dat van een ander is.

Zijn er mensen die hier iets over willen vertellen vanuit hun eigen ervaringen?

Ik denk aan het gevoel van die voeten zelf, bijvoorbeeld op asfalt, badstrandzand, gazon- of juist pollengras, tuinaarde, bloemenperk, bosgrond, braamstruik, moerasplas, pitrus, heideveld.

Over dat wat zich vervolgens onder de voeten afspeelt.

Over wat voor invloed die voeten hebben op andere voeten.

En over wat voor invloed dat heeft op de foto's die je een dag, een week of een maand later kunt maken.
Back to top
Reply with quote

Gert van Binsbergen

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 15:44    Post subject:
Als ik eerlijk ben, snap ik er geen hol van... Maar dat kan aan mij liggen Rolling Eyes
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 15:48    Post subject:
Ik heb het gevoel dat Peter duidelijk wil maken dat iedereen naast goed naar vogeltjes ook moet kijken waar hij/zij zijn voeten neerzet. Dit kan zo maar een kwetsbaar biotoopje van eenander organisme zijn. Zeker op de wat drukker bezochte plekken lijkt het wel of er een kudde koeien ipv fotografen is geweest.....

Michel
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:01    Post subject:
Misschien moeten we dan maar blij zijn dat er aardig wat vogelfotografen zijn die hun voet alleen op het gas- en rempedaal en de koppeling houden?

Of wacht: is dit het jaarlijks terugkerende item over de blauwborst in Houten?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:07    Post subject:
Houten?

Marijn dat kan helemaal niet want daar zijn helemaal geen foto's gemaakt dit jaar.

En als ik me goed herinner vorig jaar ook niet.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 16:11    Post subject:
Volgens mij heeft iemand zijn of haar voet te hard op jouw hoofd gezet Very Happy

Maaruh...ik snap je punt...ben bang dat het weinig losmaakt.
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 20:44    Post subject:
OK Peter,
ik ben het met je eens dat je voeten heel wat te verduren kunnen krijgen tijdens het fotograferen. Ik betrap me er wel eens op dat ik ergens op stap als ik word afgeleid door een fotografeerbaar vogeltje. Dat stappen beperkt zich meestal tot grasveldjes, paardenpaden en andere minder kwetsbare stukjes, maar bij mijn werk stond ik pas op nieuw geplante struikjes (die stonden er de vorige keer nog niet en ik rekende er dus niet op).
Minder gewenst voetenwerk laat ik tegenwoordig door schade en schande wijs geworden meestal achterwege. In het verleden wilde ik op het havenhoofd van Scheveningen nog wel eens een stap maken met de camera in de aanslag, maar nadat ik een keer in een gat in het midden van een betonblok terechtkwam (anderhalve meter val plus de nodige schaafwonden aan armen en lens) heb ik me aangeleerd om meer op zoek te gaan naar een laag standpunt. Kortom, zitten of kruipen is veiliger en zorgt voor minder voetenwerk.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 20:52    Post subject:
16:38 is al vroeg om heel wat alcohol naar binnen geslagen te hebben! Dus na de rest van de reacties gelezen te hebben snap ik je punt ook wel. Bij mij sneuvelt er inderdaad ook wel eens iets onder mn voeten.

Groet
Job
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 21:27    Post subject:
maar er is nog zoveel meer te zeggen over het voetenwerk. Leo geeft een goede aanzet!

Namelijk hoe je die voor elkaar zet als je dichterbij had willen zijn terwijl de vogel al op de juiste plek zijn ding zit te doen.

Je kunt recht op het beest aflopen en hem overhoop schieten. Of je dit behoedzaam doet of snel, het maakt de vogel niet uit. Deze gaat vliegen tenzij hij debiel is, of hormonaal gestoord of vastgebonden.

Je kunt bevoorbeeld - als leo in het havenhoofd - duiken en sluipen. De vogel vliegt dan pas weg als ie je weer ziet. Dat doet ie niet als ie je niet opmerkt. Wil wel eens lukken, met name aan zee.

Of je kunt zoals Arie Ouwerkerk birdpixers 4 jaar geleden uitlegde doen alsof je neus bloedt, of je geheel ergens anders mee bezig bent en schijnbaar wat staan dralen naar links en naar rechts en zoals hans gebuis 3 jaar geleden uitlegde, - onverschillig naderen terwijl je je steeds kleiner maakt. Een kans van 5 % dat je dichterbij komt. Bij sommige beesten dan.

Allerbeste manier is de vogel voor te zijn en te zorgen dat ie naast je komt zitten. Wat geinig is in het gebiedje wat ik ken, is dat de rood-wit-blauwe wensvogel dit nog doet ook. En als er dan naast je nog iets moois staat waar die op kan gaan zitten, dan kun je daar fijn een foto van maken.....
Moet er wel nog iets overeind staan natuurlijk. Anders moet je weer verder lopen.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 23:14    Post subject:
Ik heb ooit eens in Brazilië in de Amazone een joekel van een specht naar me toe gelokt door met een tak op een boom te roffelen. Deed die specht ook (zonder tak) en ik had het eens op TV gezien in een docu van Sir David A. maar was toch wel zeer verbaasd toen 'ie daadwerkelijk aan kwam vliegen om polshoogte te nemen vanuit een boom naast me. Dan sta je toch wel even gek te kijken. Ik doe ook vaak vogelgeluiden na, behalve als er andere mensen in de buurt zijn. Wil natuurlijk niet afgevoerd worden in een wit busje. Pimpelmees en rietgors zijn simpele fluittonen en soms lijken ze zich daarop te concentreren. Of het is wishful thinking. Stokstijf blijven staan werk naar mijn idee het beste maar is niet altijd even comfortabel. Bovendien als je dan plotseling een beweging maakt schrikken ze vaak. Kikkers kwaken soms echt terug en padden kon ik vroeger als kind al lokken door hun geluid na te doen en met twee vingers in het water te spetteren. Dan kwamen de mannetjes aanzwemmen en die klemden zich om mijn vingers, echt waar! Maar ja, die hadden dan ook wel heel veel last van hormonen.
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 23:40    Post subject:
Een goede methode is de harmonicamethode. Tijdens de vele uren heb ik die op mijn telpost uitgebreid geoefend en gecultiveerd. De telpost is een ronde heuveltop met net onder de kruin houtstapels. Afstand tot de top is zo'n 30 meter. Op de houtstapels hebben veel vogels hun uitkijkposten. Het werkt niet om bij de uitkijkposten op fotografieafstand te gaan wachten. De vogels gaan gewoon naar een andere plek. Wat wel helpt is om de vogels vanuit de top voorzichtig te benaderen (Arie Ouwerkerk methode) tot aan hun kritische grens. Kom je ondanks alle voorzichtigheid onbedoeld te dichtbij dan vertrekt de vogel naar de volgende uitkijkplek uiteraard met verkeerd licht. Er achteraan blijven lopen heeft geen zin en dat zou ook een overtreding zijn. Nee, weer terug naar de top, de vogel zijn plekje teruggeven en de volgende gelegenheid afwachten. Die komt altijd. Na enkele keren leer je precies de afstand kennen die de vogel acceptabel vindt. Na verloop van tijd (weken) leert de vogel jou ook kennen en kan je fluitend naar de plek vlakbij de vogel lopen om jouw plaatjes te schieten. Niets mooier dat je dan ziet dat de vogel zich niets meer van jou aantrekt. Probeert iemand anders dat na te doen, dan blijkt het spel helemaal van voren af aan te moeten beginnen. Ook vogels weten wie ze kunnen vertrouwen.
Op zo'n dagje trektellen loop je toch nog heel wat af. In de brandnetels en distelveldjes buiten het broedseizoen.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 7:03    Post subject:
Quote:
Op zo'n dagje trektellen loop je toch nog heel wat af. In de brandnetels en distelveldjes buiten het broedseizoen.

buiten het broedseizoen.... da's een aardige toevoeging.

Stel je voor dat er 20 fotografen op een plekje staan en ze struinen op de voorzichtige arie-ouwerkerkmanier, om de beurt naar een vogelbeest toe. De kans dat 1 een goede foto krijgt lijkt op het eerste gezicht groot (al maakt 20 keer 5% de 100% niet vol), maar ondertussen is het aantal verstoringen van de ene vogel 19 keer. Buiten het broedseizoen was de vogel allang gevlogen. Binnen het broedseizoen verlaat ie toch wel vóór de 12e keer verstoren zijn broedsel.

Dit staat dan weer los van wat de 19 fotografen vinden van die ene fotograaf die de vogel opjaagt. Marcel, je stond waarschijnlijk niet met heel veel vogelfotografen op die telpost?

Last edited by peter wijn on Wed 08 Apr 2009, 9:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 8:06    Post subject:
Nee zeker niet met twintig fotografen. Meestal ben je daar alleen, hooguit met zijn tweeën. En dan kan je heel goed afwisselen en in mijn geval de ander coachen. De essentie van die methode is dat de vogel niet wegvliegt en een eventueel nest niet verstoord wordt. Met 20 man zo'n beest fotograferen? Daar moet je niet eens aan beginnen.
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 8:24    Post subject:
Een ander methode is de zg. tijgersluipgang, daar gebruik je je voeten niet en is soms heel vermoeiend.........

josephine

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:52    Post subject:
Sluipen doe ik ook wel, op mijn buik liggend op de grond en moeizaam vooruit. Hevig hopende dat niet alleen de vogels, maar ook menselijke toeschouwers mij niet opmerken. Echt prachtplaten levert dat nog niet eens op, omdat je in die houding je camera niet zo heel stabiel kan vast houden. Het lastige is weer opstaan. Je moet de weg terug weer hetzelfde parcours afleggen, en pas op een flinke afstand weer op je benen zien te komen. Kan in mijn geval knap pijnlijk zijn.
Maar ik begrijp inmiddels dat ik deze actie nog wat moet bemoeilijken door ook op te letten op de flora waar ik niet overheen moet schuren. Weer wat geleerd!
Zinvolle discussie dus.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:58    Post subject:
Overigens toen ik de gier die mijn avatar uitbeeldt fotografeerde, ging dat botweg op de manier van: zo dichtbij zien te komen als mogelijk, en dat was behoorlijk dicht bij. Recht er op af, zonder te bukken of te sluipen of zo. Dacht alleen aan mijn eigen gevaar, omdat het beest op het randje van een forse afgrond zat. Hij liet zich veel te makkelijk benaderen, een jong en onervaren dier, die waarschijnlijk uitgeput was en niets liever wilde dan op de vleugels gaan.
Uiteindelijk hebben we hem met rust gelaten, en de afstand is toch altijd zeker 20 meter gebleven. Zo weinig scrupules had ik zelfs toen nog niet.
Nog steeds ben ik apetrots op mijn fotosessie van toen, al is dat inmiddels toch wel met een licht gevoel van schaamte ....

Leerzaam, birdpix!

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 10:40    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Met 20 man zo'n beest fotograferen? Daar moet je niet eens aan beginnen.

echt leuk is anders, maar het kan best hoor.
en in theorie hoeft niets of niemand er onder te leiden.

het hangt wel een beetje van het voetenwerk af.

vandaar
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 11:14    Post subject:
Het moraal van het verhaal is: hoe groter je tele des te minder je voetenwerk...... #Mad Very Happy

JMKimstra

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 11:38    Post subject:
Als we allemaal engeltjes (...) waren konden we zweven en deed voetenwerk niet terzake.

Janneke
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 11:47    Post subject:
Thunderbird wrote:
Het moraal van het verhaal is: hoe groter je tele des te minder je voetenwerk...... #Mad Very Happy

Heb ik iemand anders ook buiten horen zeggen. Terwijl die op weg was om op een mooi plekje 4 meter voor zijn neus te gaan staan, precies waar de doelvogel vaak en mooi kwam zitten.

Het is 100% onwaar.

Je voeten worden toch echt aangestuurd door je verstand en niet door je telelens.

Met geduld kun je wachten tot het beest op de juiste plek komt te zitten, of sparen en een buitenkans afwachten.
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 12:58    Post subject:
Als ik een 800mm tele heb, benader ik de vogel toch echt niet tot 15 meter......... #Mad #Mad tenminste dat zegt mijn verstand #Mad #evil

peter wijn

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 15:01    Post subject:
of bedoel je dat je met zo'n zware lens dieper in de modder zakt?

met een 800 heb je een buizerd behoorlijk in beeld op 15 meter.
Back to top
Reply with quote

Thunderbird

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 16:22    Post subject:
Volgens mij heb jij geen idee wat voor een effect een 800mm op 15 meter heeft, want dan zou je een ander antwoord hebben gegeven.... Very Happy #Mad

Kobus Kuch

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 22:11    Post subject:
Beste medefotografen,

Ik snap wel dat je de natuur zo weinig mogelijk nadelig wil beinvloeden, maar er zijn zo wel een aantal dingen die mij dan opvallen..

ten eerste als je net begint, is het soms als amateur(tje) moeilijk in te schatten wat je nabijheid op de vogel uitoefent
ten tweede als je net begint heb je als amateur(tje) waarschijnlijk niet de mogelijkheid om een 500mm of grotere lens te kopen, waardoor je soms ten goede van de vogel meer afstand kan houden..
ten derde zien we ondanks deze waarheden wel al te graag de vogel 'beeldvullend' (wat ik met de twee bovenstaande dingen wel is in strijd vind, maar goed..)

Het is natuurlijk dan de vraag aan de birdpixers om uitleg over de soort (zoals ik laatst vroeg over de velduil)

Dus wat er over blijft is meer vraag en antwoord / informatie rond spotten van vogels, waarbij het gewenst is dat de ervaren BP'ers.
een duidelijke educatie kunnen geven over een desbetreffend te fotograferen vogelsoort..

Gr (Amateur) Koos
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 09 Apr 2009, 11:49    Post subject:
Kobus, man van mijn hart. Jij snapt het.

Opvallend is dat ik juist dit birdpix gebruikt heb - naast redelijk wat buiten zijn - om veel (alles is relatief) over vogels te leren. Je kon 'vroeger' een vraag bij een mooie foto stellen hoe de fotograaf zo dichtbij gekomen was. Welke lens hij had gebruikt etc.

Sterker nog. Het staat nog heel vaak bij foto's. Zie hier een mooie foto van een gruwelijk slim beest.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=168599[/url]
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum