Gender: Male Age: 59 Joined: 25 Dec 2007 Posts: 7 Location: doornenbrug
Posted: Thu 30 Jul 2009, 20:28 Post subject: wie heeft ervaring met goedkope telelens 800mm spiegellens
Mijn vraag is er 1 die vast vaker wordt gesteld en waar je dan vaak leest niet aan beginnen.
Maar ik ben een hobby fotograaf met kleine beurs en wil toch graag een 500 mm of meer telelens gebruiken voor het fotograveren van vogels etc.
Nu staan op marktplaats en ebay diverse spiegellensen etc. te koop voor een betaalbare prijs rond de twee hondereuro.
Oke je moet ze handmatig scherpstellen maar dat heeft iets.
maar graag wil ik horen wat de kenners vinden en kan ik er wat mee.
wat zijn de voor en nadelen???
of zeggen jullie helemaal niet aan beginnen en hebben jullie voor het zelfde bedrag een andere betere oplossing
ik heb dus sinds kort een sony a200 body
ik lees graag van jullie _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
In de regel geld alle waar naar zijn geld . geen geld is ook geen goede lens . nu zijn er wel wat manieren om aan geld te komen .
1) je beroofd een bank 2 ) je erf en fikse zak met poen 3 ) je trouw een vrouw met of een vet betaalde baan of Zeer rijke ouders . of je neemt een krantewijk . deze laatste is de minst riscovolle oplossing . Alleen duurt het effe voor je voldoen geld bij elkaar hebt . succes met je zoektocht
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Thu 30 Jul 2009, 22:52 Post subject:
Klik even op het kopje "zoeken" > zoeken in het forum, en typ spiegellens. Je zult zien dat al vaker aan de orde is geweest.
Hier staat het antwoord op je vraag.
Posted: Fri 31 Jul 2009, 0:04 Post subject: Spiegellens
Minpunten spiegellens:
- Vast diafragma, meestal f8 of meer.
- Tonvormige focusringen in de onscherpe delen van een foto.
- Scherpteverloop naar de randen toe meestal slecht.
Het is vaak wat ze zeggen, goedkoop is duurkoop. Misschien beter investeren in een schuiltentje / camouflagenet waardoor je wat dichterbij de vogels kan komen ? Stuk goedkoper ook...
Succes met je keuze. _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Gender: Male Age: 31 Joined: 21 Jan 2008 Posts: 107 Location: Bergen
Posted: Fri 31 Jul 2009, 19:30 Post subject:
Ik heb iemand hier op birdpix zeer nette resultaten met de sony 500mm f8 zien halen! _________________ Canon eos 30d
Canon ef 300mm f4 L IS USM
Canon ef-s 10-22mm f3.5-4.5 USM
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Posted: Fri 31 Jul 2009, 20:43 Post subject:
Ik lees niet veel belovend over dit type lens .
en ja verder doorsparen is een optie .
die ik ook te harte neem maar toch nog wat vragen wat is dan wijsheid ik ga maar eens zoeken in de forums .
300 mm 500 mm zoom vast ??????????????????
en ook die zie je voor een bedrag van 250 euro zonder autofocus
is dat beter of krijg ik nu de zelfde antwoorden? _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
Posted: Fri 31 Jul 2009, 21:18 Post subject:
Goed (lees loodvrij, chromatisch aangepast) glas is duur, dus slecht glas is.... je raad het al.... goedkoop.
Die 2e hands Minolta spiegellens is zo gek nog niet. Mijn advies: blijf ver weg van de 'mindere' merken als Walimex, Opteka en dergelijke. Da's echt geld weggooien.
En ja, een vast brandpunt is in de regel altijd beter dan een zoom. Toch zou je eens kunnen kijken voor 2e hands MINOLTA lenzen. Die passen allemaal op je Sony. Je hebt al een goede APO 100-300mm lens voor een leuk bedragje. Ook de 100-400mm APO is best redelijk al is deze op 400mm f6,7. Wellicht voor zoiets kijken?? Ze zijn niet echt lichtsterk, maar wel van heel goede kwaliteit glas (APO) en maken mooie scherpe beelden. Ook een Sigma 100-300 f4.0 kan wellicht een mooie opstap zijn ?
Posted: Fri 31 Jul 2009, 22:08 Post subject: bedankt ron
ja ron je eertse reactie was al heel belangrijk voor mij maar de tweede ga ik zeker van harte nemen.
maar nog even waar staat apo voor?
en kijk direct op marktplaats. _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
Posted: Fri 31 Jul 2009, 22:22 Post subject: APO glas
APO staat voor Apochromatisch. Normaal glas buigt de verschillende kleuren van de lichtbundel af in verschillende lengtes. APO glas is 'gecorrigeerd' waardoor alle kleuren op hetzelfde punt samenkomen en je dus een veel kleurechter en vaak ook scherper beeld krijgt. De randen van contrastrijke plekken op je foto zijn niet 'gebroken' in verschillende dicht bij elkaar liggende kleuren, maar liggen netjes allemaal over elkaar.
Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.
Groet,
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum