Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

D90 beeldinstellingen beheren

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 11 Jul 2009, 9:05    Post subject: D90 beeldinstellingen beheren
Beste D90 gebruikers,
Ben benieuwd naar andere D90 bebruikers, die in hun camera een eigen profiel hebben aangemaakt voor beste beeldinstellingen.
Maw welke contrast, scherpte, enz instellingen geven de beste resultaten.
Alvast bedankt voor jullie reacties. Groet, Andy

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 9:06    Post subject:
Hoi Andy

Ik zie dat tot nog toe niemand reageert, maar ik zelf heb de D80, anders natuurlijk.
Ik heb al mijn instellingen op neutraal of auto staan, maar ga er dan ook vanuit dat ik de goede opnames toch nog nabewerk en dat gaat nu eenmaal het beste met RAW-bestanden. En die hebben weinig last van verkeerde instellingen in de camera. Valt allemaal later nog te corrigeren, behalve dingen zoals focus, bewegingsonscherpte, hoeveelheid licht die de camera heeft binnengekregen. Al kun je zelfs je belichting in de RAW software corrigeren, maar dat geeft wel kwaliteitsverlies.
Ik weet niet of je al bezig bent met fotobewerking, maar zolang dat nog niet het geval is, zijn de standaardinstellingen over het algemeen goed.
Ik hoop dat hier nog wat meer reactie op komt, zodat je er ook wat aan hebt.

Grtz, Josephine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 14:13    Post subject:
Ich kenne den D90 nicht...
en ik ken je smaak niet

Dat gezegd zijnde, als het een klein beetje op de D300 lijkt - waarschijnlijk wel, dan zit je met 'standaard' vrijwel altijd goed in de buurt. Als je onder harde lichtomstandigheden fotografeert, dan standaard met contrast -1.
Zelf fotografeer ik altijd in raw, en bewerk ik de beelden in nikon capture nx 2. Zodoende maakt het niet uit wat in de camera was ingesteld, kan allemaal weer aangepast worden. Daarom staat bij mij de camera op neutraal, dat is het makkelijkst tijdens het scheiden van de slechte van de goede foto's.
De automatische lichtbalans heb ik aan om een indruk te hebben wat de camera van de kleurtemperatuur vond. Die pas ik later vrijwel altijd aan naar ergens tussen 4800 en 6000, meestal tussen 5200 en 5600K.

Als je Ken Rockwel heet, of als je van de foto's van rudi de bruijne of daniele occhiato houdt, dan moet je voor 'levendig' gaan.

Last edited by peter wijn on Mon 13 Jul 2009, 8:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Andy

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 20:34    Post subject: D90 instellingen
Bedankt voor jullie feedback! Heb inderdaad de instellingen op neutraal gezet. Werk altijd met Raw beelden en bewerk deze dan achteraf in Photoshop elements en dat gaat prima. Weet uit ervaring dat je camera op bewolkt kan zetten en een goed resultaat geeft. Voor de rest veel fotograferen en de camera en lenzen beter leren kennen.
Groet, Andy

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum