Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Donker vlekje linksonder en rechtsboven?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 May 2005, 23:12    Post subject: Re: Donker vlekje linksonder en rechtsboven?
Samuel wrote:
Beste forumleden,

Soms, als ik een foto maak van de lucht (bv een vogel in top van de boom, ... dan zie ik dat linksonder in de hoek een klein stukje wat donkerder is en rechtsboven ook.

Ik gebruikt een nikon d70 + 18-70 lens.
.

Kun je een voorbeeld in je PA plaatsen? Weet je of het alleen met max. zoom is? Is het een Nikon lens?
Back to top
Reply with quote

PeterH

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 May 2005, 7:09    Post subject:
Klinkt als vignettering.

Vignettering is iets dat in de lens zit. Vooral bij extreme groothoeken is dat een probleem. Meestal hebben digitale camera's weinig last van vignettering omdat de meeste hiervan niet het hele beeldveld gebruiken, maar alleen het midden. Nu is deze lens geoptimaliseerd voor een 1.5x beeldvergroting en kan ik me goed voorstellen dat je daar last van hebt.

Je kunt de vignettering een beetje voorkomen/terugdringen door grotere F stops te gebruiken, dus f/8 of meer. Je kunt het verschil natuurlijk zelf snel testen door bv de lucht te fotograferen met verschillende f stops.

Succes

Peter
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 May 2005, 7:31    Post subject: vignettering?
peterh,
je kan van je canon houden wat je wilt - en terecht -, maar om te stellen dat een nikon 18-70 mm vignettering oplevert gaat wel heel ver! :) Niks over gelezen ook, men is zelfs laaiend enthousiast over die lens. Misschien toch stof? Ik lees net in de krant dat de statistische onderbouwing dat we allemaal doodgaan door "fijn stof" niet zo goed is. Zo zou je minder last hebben van fijn stof, als je een goede baan hebt. Ik heb enorm veel last van fijn stof in de D70 dus zal aan mijn cariere moeten werken.
peter
Back to top
Reply with quote

Daan Schoonhoven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 May 2005, 18:33    Post subject:
Samuel wrote:
Peter,

Ik moet wel zeggen dat ik mijn zonnekap op had. Dit zal ongetwijfeld wel een grote rol spelen

Ik denk dat je idd zelf het antwoord geeft.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 May 2005, 19:15    Post subject: nikon is niet gek
wat is dat voor een zonnekap daniel?
Als het er 1 is die nikon voor deze lens ontworpen heeft, dan wil ik me er erg verbazen als het daar aan ligt. Af en toe is er iets af te dingen op de kwaliteit van een nikonproduct, maar het zijn geen amateurs (en voor dat geld zou je dat ook niet willen).
peter

PS gelet op de info van peter (zie onder) moet ik me matigen, ik heb geen literatuurverwijzing en heb de lens zelf niet. toch heeft dat ding links en rechts aardig wat aanhangers onder vrij kritisch publiek, vreemd.

Last edited by peter wijn on Mon 23 May 2005, 20:24; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

PeterH

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 May 2005, 19:51    Post subject:
Zonnekap er 90 graden verkeert opgezet? Bij een zogenaamde tulp zonnekap krijg je natuurlijk problemen als je de grote bladeren aan de zijkanten zet ipv boven en onder. Maar dan zou je dus aan de zijkanten vignettering krijgen als gevolg van de zonnekap.

Peter: Die opmerking van vignettering van de 18-70 lens is niet ongegrond hoor. Deze lens heeft wel degelijk last van dit fenomeen, vooral als je niet afstopt. (Als ik heel eerlijk ben is het eigenlijk een hele slechte lens, sorry)

http://www.photozone.de/active/survey/querylenstxt.jsp?filter=%22brand='Nikkor'%20OR%20brand='Sigma%20AF'%20OR%20brand='Tamron%20AF'%20or%20brand='Tokina%20AF'%20or%20brand='Vivitar%20AF'%22

Grz

Peter
Reply with quote

Tom van Hell
Guest

PostPosted: Tue 24 May 2005, 19:10    Post subject:
Ik heb dit ook wel is gehad, het bleek toen dat ik de (tulp)zonnekap net niet genoeg aangedraaid had. gezien dat jij het linksboven en rechtsonder had, klopt dat precies en is dat het geweest
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum