Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

tobben 100-400

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 21:25    Post subject: tobben 100-400
ik heb een vraagje komt het wel is voor dat de 100-400 is usm van canon net ietjes verkeerd focust ik heb nu al heel wat vogels met verschillende standen in vlucht geklikt en mijn af in het midden piept netjes ik zie hem vaak in de zoeker ook scherp maar met de foto s is het net of hij er voorbij focust iemand suggesties want ik weet dat je dat moet leren maar er had er op zijn minst 1 goede tussen moeten zitten ondertussen Sad
ik heb al een paar tips gehad en aangehouden diafragma tot f8, sluitertijd,stopje of 2 stopjes overbelichten 1 punts af en het volgen lukt me wel de hele vlucht ben een scoop gewend dat scheelde iets maar ik begin nu te twijfelen .....
mvg rick
Back to top
Reply with quote

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 22:34    Post subject:
Al je dioptrie gecheckt op de body (kleine wieletje naast de zoeker)? Voor de manuele focus dan wel...

Maar andere (logischere) suggesties zijn afstand, sluitertijd, ISO waarde, achtergrond (waardoor ruis), snelheid van aanvliegen...

Jouw body is waarschijnlijk gewoon niet snel genoeg in de autofocus om het beest er daadwerkelijk ook scherp in te houden.

Last edited by temmie on Wed 29 Jul 2009, 22:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 22:37    Post subject:
Ja die heb ik op mijn ogen afgesteld en met de andere lenzen heb ik geen last maar op af mag dat toch niet uitmaken hoop ik want ik draag een bril en neem foto s zonder bril en daar is hij op afgesteld reageert je af daarop dan??????
Back to top
Reply with quote

Marc Gottenbos

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 23:17    Post subject:
Ai-servo aan gezet? Daarnaast merkte ik met deze lens dat je hem een paar mm terug moet zoomen (dus niet vol 400mm) om hem echt scherp te krijgen, bijv. 380mm, maar dat was mijn ervaring.
Gr,
Marc
www.birdimage.nl

temmie

PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 23:18    Post subject:
Ik heb je een beetje op het verkeerde spoor gezet met die dioptrie. Die is enkel belangrijk voor manuele focus, dus daar gaan we het even niet over hebben.

Autofocus + vogels in vlucht = moeilijk.

Wat gebeurt er en wat speelt mee.
1. de camera berekent op basis van contrast de autofocuswaarde, en stuurt die terug naar de lens.
2. als jij je camera op servo hebt staan, doet de camera die berekening continu. Staat de camera niet op servo, dan verlies jij focus tussen het moment van half induwen (autofocus) en het moment dat je afdrukt.
3. De camera doet in het beste geval die berekening goed (veel contrast).

Dan druk je af en het is niet scherp. Wat kan er allemaal gebeurd zijn?
Jij beweegt op het moment van afdrukken.
Je Image Stabilisation corrigeert nog eens voor die beweging, misschien zelfs ongewild.
Jouw body heeft gefocust, maar tussen berekening van de autofocus, uitvoering ervan (door de lens met ingebouwde motor te focussen) en openen van de spiegel na drukken op de sluiterknop zit fysisch gezien (en alles bij elkaar opgeteld) tijd. In die tijd is de vogel (letterlijk) een beetje gevlogen.
Als jouw diafragma helemaal openstond is de scherptediepte kritisch.
Als het diafragma heel erg dicht stond is de sluitertijd misschien te laag, en krijg je bewegingsonscherpte.

Wat kan je door de band (maar iedere situatie is natuurlijk anders) doen om je foto's beter te krijgen:
- een gulden middenweg zoeken in de diafragma opening. Niet teveel, niet teweinig.
- indien vogel in vlucht volgen: IS afzetten of op stand 2 zetten (pannen). Mijn ervaring is echter dat de vogel dan al behoorlijk snel moet vliegen voor de IS eruit gaat.
- autofocus op servo zetten
- monopod gebruiken
- eventueel manueel fotograferen, vaak de enige methode om zonder 'hunten' van de autofocus nog een redelijke foto te maken
- indien een vogel die telkens weer dezelfde vliegroute neemt: manueel focussen op bepaalde afstand, en diafragma genoeg dicht.
-
Back to top
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Thu 30 Jul 2009, 13:15    Post subject:
ja dank je wel er staan 2 dingen in die ik niet in de gaten had ben benieuwd wat er dan gebeurd dus dit word vervolgt ik hoop dat het nu beter gaat harstikke bedankt weer voor de tip Very Happy
Back to top
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Sun 02 Aug 2009, 20:13    Post subject:
Hallo opnieuw
ik begin toch een beetje bang te worden met mijn lens ik heb ipv vogels vandaag kiters genomen en de scherpste is de gene van deze link http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WL6YGWT3.jpg
het moment dat ik de foto nam bewoog hij niet echt verder en is het een groter oppervlak om te focussen ipv kleinere vogel ,
ik heb echt veel instellingen geprobeerd en dit was de beste dat mag niet kunnen lijk me kunt u er opnieuw kritisch naar kijken want ik denk om het is in de winkel te vragen want alle foto s zijn precies allemaal " net niet " en niet 1 goed
alvast bedank mvg rick
Back to top
Reply with quote

Joël Monster

PostPosted: Sun 02 Aug 2009, 20:41    Post subject:
canonfreak wrote:
Hallo opnieuw
ik begin toch een beetje bang te worden met mijn lens ik heb ipv vogels vandaag kiters genomen en de scherpste is de gene van deze link http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WL6YGWT3.jpg
het moment dat ik de foto nam bewoog hij niet echt verder en is het een groter oppervlak om te focussen ipv kleinere vogel ,
ik heb echt veel instellingen geprobeerd en dit was de beste dat mag niet kunnen lijk me kunt u er opnieuw kritisch naar kijken want ik denk om het is in de winkel te vragen want alle foto s zijn precies allemaal " net niet " en niet 1 goed
alvast bedank mvg rick

De foto in de link vind ik wel goed scherp. Vergeet alleen niet dat als je onderwerp heel ver van je vandaan is het vrij lastig is om dan een scherpe foto te maken. Zorg dat je bij vogel en sport fotografie in ieder geval je sluitertijd snel genoeg is.
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Sun 02 Aug 2009, 21:18    Post subject:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RHT8I3OW.jpg
bd sizer stond op sharpen sorry deze is echt alleen geresized
Back to top
Reply with quote

agnes

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 6:39    Post subject:
canonfreak wrote:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RHT8I3OW.jpg
bd sizer stond op sharpen sorry deze is echt alleen geresized

Hoi Canonfreak,

Ik zit ook met hetzelfde te tobben, wij gaan er altijd samen op uit, de één met een 40d 100-400/IS USM en ik met de 50d 28-300/IS USM. Na thuiskomst komt er uit de 50d geen enkele ECHT scherpe foto, de combi met de 40d wel. Nou waren we zaterdag bij Kamera Express en vertelde dit is hun verhaal; ik kreeg de tip om de body en de lens te laten kalibreren. Helaas had ik op dat moment de set niet mee. maar het is wel de enige optie. Wellicht is dit ook jouw probleem?

Groetjes Agnes
10-22

Last edited by agnes on Mon 03 Aug 2009, 10:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 7:24    Post subject:
hoi ik zat ook al aan zoiets te denken of de snelheid van de eos1000 ik moet alleen uitkijken dat mijn andere lenzen dan kloppen ik gaat dalijk naar camera express ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt Very Happy
word vervolgd....
groetjes rick
Back to top
Reply with quote

agnes

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 10:06    Post subject:
canonfreak wrote:
hoi ik zat ook al aan zoiets te denken of de snelheid van de eos1000 ik moet alleen uitkijken dat mijn andere lenzen dan kloppen ik gaat dalijk naar camera express ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt Very Happy
word vervolgd....
groetjes rick

Hoi Rick,
Als het goed is stellen ze de body af op de lens en niet de lens op de body. Anders zouden wij problemen krijgen met de andere body. Maar ik ben zeer benieuwd wat ze zeggen....EN hoelang je de camera kwijt bent....Wij kunnen helaas zelf deze hele week niet....Wil je me op de hoogte houden? Heel veel succes,
Groetjes Agnes
10-22
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 12:24    Post subject:
hoi rick

ik ben zelf nikon gebruiker dus ken de terminologie van canon niet zo goed, maar als je zegt dat je op het piepje moet wachten, staat je camera niet op continu scherpstellen. dit moet wel voor bewegende onderwerpen.
verder is de kitesurfer goed scherp, het is normaal dat je een foto moet naverscherpen. probeer alleen wel iets dichter bij je onderwerp te komen. de surfdude op je foto neemt nog geen 10% van het beeld in beslag, als je dat naar vogels vertaalt moet je wel erg veel croppen om een beetje veren in beeld te krijgen.
ook lees ik dat je 2 stopjes overbelicht? klinkt nogal veel. probeer met zon eens een 0.7 onder te belichten, geeft bij mij betere resultaten bij automatisch belichten.(doe verder alles handmatig)
de beperkingen van zoomlenzen in acht nemend, zou ik zorgen dat je eerst alle instellingen perfect hebt, voordat je ermee terug naar de winkel gaat.
hopelijk heb je hier wat aan, succes verder.

groet, sikko

canonfreak

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 20:34    Post subject:
Hallo opnieuw
er zat een foutje in de lens ,ik ben teruggeweest naar camera express en ben netjes geholpen om het euvel te vinden.
Nu kunnen we echt gaan oefenen en de shoots van vandaag leverden pas resultaten dat je zegt ja daar kan ik wat mee Very Happy Very Happy
weinig missers meer ik begon al aan mezelf te twijfelen maar ik ben blij dat ik niet gek ben en nog steeds een vaste hand heb.
ik weet nu wel dat na een aantal spullen bij camera express gehaald te hebben dat je daar netjes geholpen word en dat het personeel geduld en kennis heeft mag wel vermeld worden denk ik ..toppie
Very Happy
Voor joel een paar onbewerkte niet gecropte testresultaten uit de hand op onderstaande link
groetjes rick
http://www.mijnalbum.nl/Album=3EJOYHTM
Back to top
Reply with quote

Joël Monster

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 20:42    Post subject:
canonfreak wrote:

Voor joel een paar onbewerkte niet gecropte testresultaten uit de hand op onderstaande link
groetjes rick
http://www.mijnalbum.nl/Album=3EJOYHTM

Gaat de goede kant op Rick en met je nieuwe EOS 50D moet het helemaal goed gaan komen.
Als je nog vragen hebt dan weet je me te vinden.

gr. Joel
Reply with quote

canonfreak

PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 21:00    Post subject:
Ja dank je joel ik waardeer het zeker ik waardeer hulp zeker en ben blij dat het toch goed kwam Very Happy
op naar het volgende stuk glas...lol
ow ps de jpg's op die link waren medium quality zag ik net de raws zijn beter Very Happy
Back to top
Reply with quote

Frnk27

PostPosted: Sun 09 Aug 2009, 8:57    Post subject: 100-400 van canon zit ook te tobben
Hoi ik zit met een dilemma waar langzaam zicht op komt. Want ik wil toch voor kwaliteit gaan, ik heb gekozen voor de 100-400 is usm lens van canon. Maar ik zelf heb een camera canon 350d, en mijn vraag is, is het zonde om met een lens van 1400 euro plaatjes te gaan schieten met een 350d camera erop?
Ik zelf heb momenteel de 100-400 nog niet gekocht.
Ik hoor wel

teubie

PostPosted: Sun 09 Aug 2009, 9:34    Post subject:
Neen, beter een wat duurdere lens op een goedkope body als andersom.
Als je toe bent aan een nieuwe/andere body verhuist de lens gewoon mee.

Groet Johan.
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

Frnk27

PostPosted: Sun 09 Aug 2009, 10:25    Post subject: 100-400 van canon zit ook te tobben
Bedankt voor je snelle reactie, hetzelfde idee had ik ook al een beetje. Maar wat heeft het te zeggen over de kwaliteit van de foto? Ik weet natuurlijk wel dat de nieuwere modellen meer megapixels hebben enzo, maar ik heb gehoord dat aantal megapixels niet zo heel veel zegt enzo.
Ik heb met de 100-400 al test foto`s mogen maken en die waren super ze waren wel gemaakt van een saaie tv schotel. Als ik tijd heb wil ik de verschillende fotoos hierop de site zetten, ik heb met verschillende lenzen foto`s gemaakt bij konijnenberg, maar ik was wel meteen verkocht toen ik de 100-400 uit probeerde (als laatste hoor het was eigenlijk geen optie 1400 euro maarja ik heb hem aangeraakt he), die was echt supersnel en het resultaat was er ook nog eens, voormij de enigste optie om vogels te spotten.
Je kunt als je wilt met de 100-400 gewoon zonder statief foto`s schieten, ik koop er natuurlijk wel een statief bij, maar dat het kan geeft toch een meerwaarde, en dat lukt je niet met de 50-500 van sigma die is gewoon bijna 2 kg je kunt dan alleen maar met statief foto`s maken, en dat wil je toch niet altijd. En hij maakt net iets scherpere foto`s pcies wat je wilt zien, ook met de 350d.
Dus ja de keuze is gemaakt! Alleen die prijs doet wel erg veel pijn!

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum