Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Eénpoot geeft geen scherpere foto's
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 13:10    Post subject: Eénpoot geeft geen scherpere foto's
Omdat ik binnenkort naar de Extremaduro ga o.a. om vogels te fotograferen e.e.a. maar weer eens uitgeprobeerd.

Ik heb een Sony a700 en een Tamron 200-500mm.

Met en zonder éénpoot heb ik een flink aantal foto's gemaakt bij verschillende sluitertijden.
Bij een sluitertijd van 1/320 was handgeschoten 70% scherp en de rest bruikbaar, indien niet teveel gecropped behoeft te worden.
Met de éénpoot was de score niet beter, zelfs leek het iets minder.

Bij 1/640 90% scherp, rest bruikbaar.

Bij 1/160 slechts 10 % echt scherp, 40 % bruikbaar, 50% slecht.

De conclusie dat de éénpoot geen verbetering brengt verbaasd me niet echt. Ik had al het idee dat mijn foto's sinds het gebruik van de éénpoot niet echt beter waren.
De éénpoot is overigens een degelijk ding van Manfrotto.

Hebben anderen vergelijkbare of juist tegengestelde ervaringen?

Pieter

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 13:16    Post subject:
Eénpoot kan best goed werken voor actie wanneer je wat langer de lens in de aanslag moet houden als je zit te wachten. Het vereist wel enige oefening. Zelf leg ik mijn arm over de gehele lengte van de lens en heb daar erg goede resultaten mee.

Gr,

Bas

Ton van Mourik

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 13:23    Post subject:
Ik heb ooit uit alle macht met een eenpoot proberen te werken, maar werd er nooit vriendjes mee. De resultaten leken vaak te veel op #Beer ....

Terwijl anderen erbij zweren, heb ik 'm met plezier aan een mede-Nederpixer overgedaan.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 13:41    Post subject:
Ik moet er ook bij zeggen dat ik hem voor vogels nooit zal gebruiken. Daarbij is veel bewegingsvrijheid vanuit de hand juist erg handig of juist de starheid van een statief. Die eenpoot is meer iets voor grotere zoogdieren en veel wandelen als een statief weer te zwaar is om mee te nemen.
Ik was ooit bezig iets te construeren waarmee ik snel een poot van het statief los kon halen om deze als eenpoot te gebruiken. Handig voor op reis .. Ga er weer eens over nadenken.

Gr,

Bas

manfred

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 14:21    Post subject:
Ik heb het geprobeerd vanaf een een poot, maar ik kan er niet mee overweg, ( totaal geen stabiliteit ) en de foto,s werden eerder slechter dan beter, ik gebruik hem nu af en toe als ''wandelstok'', en staat voor de rest werkloos in de gang, ik verkies toch de rijstzak en drie poot.

Gr Manfred

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 15:31    Post subject:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Zo uitzonderlijk waren mijn bevindingen dus niet.
Had een beetje de indruk gekregen dat een éénpoot toch wel het
minste is om met 500mm scherpe foto's te kunnen maken.

Ik heb nog iets: handmatig scherpstellen bij vogels in de vlucht.

Maak ik een nieuw topic van.

Pieter

Misja

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 16:56    Post subject:
Eenpoot gebruik ik ook wel eens. Werkt best aardig maar je moet er wel mee leren omgaan inderdaad. Verder laat ik altijd de IS aan (ook op driepoot trouwens). Vaak is het lastig om het heen en weer bewegen van een lange lens te voorkomen (van links naar rechts en omgekeerd). Oplossing die aardig werkt is om je toestel met twee handen stevig vast te houden en de camera stevig tegen je gezicht aan te drukken. Ik heb eens ergens een artikel gelezen over het gebruik van een eenpoot, zal eens kijken of ik die weer kan vinden. (niet meer kunnen vinden)
Las net nog wel een tip om met 1 hand je balhoofd of bovenkant van de eenpoot te pakken en die naar beneden te drukken voor een betere stabiliteit. Maar driepoot is vele malen beter vind ik.

Vr gr Misja

Last edited by Misja on Sat 05 Sep 2009, 17:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 17:26    Post subject:
Ik laat zeker ook IS aan. Heb allerlei grepen geprobeerd het beste leek nog de poot tegen je knie aan te trekken, maar het blijkt niet echt te helpen. Ik heb nog overwogen om aan de onderkant een afneembaar dwarstaafje te maken om in ieder geval de torsiebeweging kwijt te zijn. Maar ik geloof dat ik me er maar bij neerleg.

Pieter

Simon Post

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 18:10    Post subject:
Ik werk hoofdzakelijk met een eenpoot. Uiteraard zullen de foto's met een normaal statief iets scherper zijn als het onderwerp netjes blijft zitten maar in de praktijk komt dat meestal niet voor. Met een eenpoot ben je veel sneller. Minder gesjouw en tevens kan je hem makkelijk bevestigen aan je rugzak en vooral voor vliegbewegingen vind ik de eenpoot ideaal.

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 18:24    Post subject:
Meestal fotografeer ik uit de hand, maar als ik met mijn 600 mm op stap ga, mag altijd mijn eenpoot mee. Voor het fotograferen van vogels met laag standpunt, leg ik meestal mijn lens op mijn fotorugtas of op een rijstzak, maar voor het andere werk gebruik ik de eenpoot (in combinatie met een Manfrotto schommelkop). De combinatie bevalt mij erg goed en natuurlijk hou ik rekening met de sluitertijd, maar dat is ongeveer hetzelfde als bij het uit de hand fotograferen. Tot ongeveer 1/125 seconde heb ik er toch vaak een behoorlijk percentage scherpe foto's tussen zitten. Langs het strand bij storm loopt dit percentage wel wat terug, omdat je met een grote lens veel wind vangt.
De belangrijkste reden om niet met een driepoot te werken is voor mij het extra gewicht, waardoor een wandeling ineens niet meer tot de mogelijkheden behoort. Maar natuurlijk heb je bij een eenpoot in principe dezelfde trillingen als bij het fotograferen uit de hand. Het voordeel is dat je niet het gewicht van de lens hoeft te tillen tijdens het fotograferen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 18:41    Post subject:
Bij een Tamron speelt dat gewicht argument niet. Die weegt slechts 1,3 kg. Kan me voorstellen dat de 600mm heel wat meer weegt!

Pieter

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 19:47    Post subject:
Ik heb de éénpoot een aantal keer geprobeerd, maar kwam vaak met slechte resultaten thuis. Ik dacht dat ik er niet lekker mee om kon gaan.
Nu ik jullie berichten lees, herken ik dit direct.
Hij ligt bij mij nu ook uit te rusten in de berging. Dan maar iets meer sjouwen met mijn statief. (2,51 kg)

Groet, aad

PGever

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 21:21    Post subject:
Simon, heb je wel eens getoetst of je met de éénpoot betere resultaten hebt dan gewoon uit de hand. Of is het bij jou ook een "must" i.v.m. het gewicht van de lens?
Pieter

Simon Post

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 7:36    Post subject:
Pieter, ik weet bijna zeker dat wanneer ik een eenpoot gebruik de foto's scherper zijn dan uit de hand. Bij vliegbewegingen klap ik de eenpoot in, heb dan een goede houvast en kan dan de vogel zonder schokken volgen.

PGever

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 8:28    Post subject:
Simon. Misschien ook een keer een proefje doen?
Ik heb van enige afstand een boek gefotografeerd. Bij 3 verschillende sluitertijden. Telkens 10 foto's met poot en 10 zonder, met het vermelde resultaat. Geen enkele tendens dat de éénpoot betere resultaten gaf. Zoals ik zei :eerder andersom.

Waar ik wel nog over loop te denken is: aan de onderkant iets maken dat de torsie beweging voorkomt. De voet werkt nu als een soort "taats" waar de poot gemakkelijk op kan draaien.

Pieter

Kees de Jager

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 13:51    Post subject:
Ik gebruik zelf regelmatig een eenpoot. Vooral om de lens (500/f4) te ondersteunen. Dit levert een stuk minder vermoeide armen op en daardoor (uiteindelijk) ook minder bewogen beelden.

Voor vliegbeelden koppel ik echter de eenpoot (als het even kan) los. Vind dat je dan de vogel toch prettiger kan volgen, anders is je eenpoot altijd net te kort (nog meer gewicht tillen) of te lang (vogel uit beeld ...).

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 20:53    Post subject:
Zoals gezegd, het is een ding waar je mee moet leren werken en zeker niet te hoge verwachtingen van moet hebben. Het moet ook een beetje bij je 'passen'. Het beste voorbeeld van wat je bij goed gebruik met monopod kunt bereiken zijn in mijn ogen de foto's van Arie Ouwerkerk. Naar eigen zeggen is hij met monopod "lekker flexibel". Wel is het goed om te vermelden dat hij een IS objectief gebruikt (500 mm f4), dat maakt de mogelijkheden weer wat beter.

Ik denk dat Leo en Kees het grootste voordeel van de eenpoot opnoemt; het voorkomen dat je het gewicht van een (zware) tele zelf moet dragen. Daarmee heb je dus minder inspanning nodig om de lens op de goede plek te houden en kun je dus je beter concentreren op de foto zelf. Ook kun je langer aan een stuk doorwerken. Maar, het is inderdaad geen wondermiddel, rijstzak of stevig statief is vanzelfsprekend beter. Bij vliegende vogels vind ik de losse hand of statief inderdaad ook fijner werken. Hier in ieder geval een voorbeeldje van mij:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=174865

Ik was toen op verkenning en had daarbij geen zin om met de driepoot te slepen. Nu heb ik wel daarbij veel opnames gemaakt zodat ik toen verzekerd was van scherpe resultaten, maar ik weet zeker dat 1/200 uit de losse hand veel minder scherpe foto's had opgeleverd. Ik gebruik de monopod ook voor landschapopnames bij langere sluitertijden en ook bij macro.

Groeten,

Joep

Last edited by Joep Tomlow on Mon 07 Sep 2009, 21:02; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 21:00    Post subject:
Mooie foto Joep.
Hét argument voor het gebruik van een éénpoot lijkt toch het gewicht van de lens te zijn.
Pieter

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 21:39    Post subject:
alle lenzen houd je beter stil met een eenpoot. Ik heb het - op uitnodiging - geprobeerd tot aan een 12mm lens toe. Probeer maar eens uit door de camera met of zonder eenpoot voor je oog te houden. Voor groothoekjes is het heel handig om een enigszins rechte horizon te houden tijdens het kaderen.

Dat een eenpoot niet altijd stil genoeg is om een scherpe foto te krijgen, da's iets anders, maar wel altijd scherper dan zonder eenpoot.

Uitgezonderd misschien wanneer je het geheel - niet geheel handig - rond probeert te draaien om een vliegend vogelske in beeld te houden, dan ben je soms beter af zonder.
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 22:02    Post subject:
Peter,
Mijn proefje gaf een ander resultaat. Ik heb een boek vanaf een zekere afstand met verschillende sluitertijden gefotografeerd met en zonder éénpoot. De resultaten met éénpoot waren volstrekt niet beter. Ik moet wel opmerken dat ik met een relatief lichte lens werk. Het boek vloog overigens niet.
Pieter

Last edited by PGever on Mon 07 Sep 2009, 22:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 22:02    Post subject:
Een eenpoot werkt het fijnste als je erbij zit en het ding niet te ver is uitgeschoven. Dat scheelt enorm.

Gr,

Bas

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 22:23    Post subject:
???

Was alles een beetje in balans? scherpe foto's is ook een kwestie van toeval, kansen. Die kun je verbeteren met 'lange lens'techniek. op het goede moment van je ademhaling afdrukken enzo. Als ik in een moeilijke houding lig, dan vermindert de kans op een scherpe foto aanzienlijk.

op zich, ik zal niet heel veel met een eenpoot gaan doen. maar toch, mijn beperkte ervaringen zijn heel positief bij behoorlijk lange sluitertijden. Kan schelen dat ik vibratie reductie in de (lange) lens heb.
Back to top
Reply with quote

PGever

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 22:38    Post subject:
Alles was in balans, gebruik de éénpoot al meer dan een jaar. Als je iets koopt wil je ook dat het werkt, maar naar verloop van tijd groeit het idee dat het misschien tegenvalt. De A700 heeft ook vibratiereductie. Maar dat werkt uiteraard én voor uit de hand én voor de éénpoot. Wat betreft de kansen: ik heb meer dan 30 foto´s met en zonder éénpoot gemaakt in de zelfde situatie. Dat is statistisch behoorlijk relevant lijkt me.
Pieter

peter wijn

PostPosted: Tue 08 Sep 2009, 7:46    Post subject:
tja, vanaf 5 consistente waarnemingen begin ik vertrouwen te krijgen dat er iets aan de hand is.
dan kun jij er ook niks meer aan doen Smile

ik blijf het wonderlijk vinden. Alleen al door te leunen tegen een boom, huis of pilaar bereik ik een hele verbetering in sluitertijden.

Voordat je het ding helemaal de deur uit mikt:
een zekere H. van Kampen gebruikt een eenpoot statief met name om aan de goede kant van het wad te blijven op zijn zilte tochten. proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat dit type statief op het wad een enorm voordeel oplevert. Met of zonder camera/lens.
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Tue 08 Sep 2009, 11:43    Post subject:
Quote:
proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat dit type statief op het wad een enorm voordeel oplevert.

"Nu bij aankoop van een Gitzo eenbeenstatief een volledig verzorgd weekend wadlopen voor twee personen."

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum