Gender: Male Age: 39 Joined: 25 Jun 2008 Posts: 43 Location: Ede
Posted: Sun 20 Sep 2009, 17:43 Post subject: Fotograferen van watersnippen
Beste mensen,
vlak bij mijn huis zitten zo'n 60 watersnippen in een klein stukje vochtig grasland. Ik heb al even in mijn schuiltentje gezeten om ze te fotograferen, maar ze kwamen niet te voorschijn. Heeft iemand tips om deze prachtige vogels op de foto te zetten.
groeten Nathan _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Te midden van het grasland lijkt me dit niet gemakkelijk. Vaak worden ze toch op een waterpartij gefotografeerd. Meestal fourageren ze daar, als je ze al enkele keren geobserveerd hebt weet je ze wel goed te vinden. Als je dan mits de nodig voorbereiding en geduld met jou tentje post moeten ze toch voor de lens passeren.
Ik heb zo'n vermoedden dat je wel weet wat je moet doen maar dat alleen het geduld nog ontbreekt. Zeker als er zo'n 60 stuks zitten kan het haast niet anders of ze passeren wel eens.
Posted: Mon 21 Sep 2009, 6:02 Post subject:
Ik heb zeker wel geduld, maar ik heb er gisteren zo'n 4 uur gezeten en er kwam niets langs, dus ik dacht: "Zijn er misschien speciale manieren om ze te fotograferen."
groetjes Nathan _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Tue 22 Sep 2009, 19:09 Post subject:
Hoi Nathan,
Als ik het goed heb, plaats je dus een tent midden in een (verder kaal) grasland? Ik vermoed dat dit de reden is dat de snippen niet dichtbij komen; als er ineens een (voor snippen) groot bouwwerk verschijnt, zullen ze deze plek mijden. Ik denk dat het beter is als je een camouflagenet of -doek zo laag mogelijk aan de grond gebruikt voor deze plek/vogels. Daarmee val je zo min mogelijk op en zit je gelijk laag aan de grond, dat zorgt voor een gunstig standpunt voor deze vogels. Kleed je wel goed aan, zal zeker niet comfortabel liggen in een nat grasland
Verder eens met m'n voorgangers; menig (snippen)foto hier op bp is met de nodige voorbereiding, doorzettingsvermogen en geduld pas tot stand gekomen.
Groet en succes,
Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Wed 23 Sep 2009, 13:23 Post subject:
Oké dank jullie wel. Ik ga er werk van maken. Natuurlijk is wachten niet altijd leuk Bart, maar als het dan lukt, des te leuker en des te meer kick geeft het!
groetjes Nathan _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Nathan,
Ik lees zojuist dat je in Veenendaal woont.
Dichterbij zitten Watersnippen in de Jufferswaard in Renkum.
Op mijn homepage staat een foto die ik maandag j.l. heb gemaakt.
Groeten, Nico
Gender: Male Age: 55 Joined: 13 Aug 2004 Posts: 406 Location: Enschede
Posted: Wed 23 Sep 2009, 15:42 Post subject:
Vorige week heb ik er een aantal gezien voor de kijkhut aan het Julianapad. Dit ligt aan de Oostvaardersdijk nabij de OVP
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum