Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Oproep: Grauwe ganzen met halsband gezocht!

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 11:08    Post subject: Oproep: Grauwe ganzen met halsband gezocht!
Wageningen 28 augustus 2009

Sinds enkele weken zijn de 4e jaars wildlife management studenten Andre van den Born en Madieke Gehem van het Van Hall Larenstein, opzoek naar de geringde ganzen rondom de Reeuwijkse plassen en de omgeving van de Westwouderpolder. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van de verspreiding van grauwe ganzen en hun habitat gebruik. Dit doen zij in opdracht van Alterra die in samenwerking met SOVON de ganzen in juni van een halsband heeft voorzien.

Het onderzoek
Om een beeld te krijgen van de beïnvloedende factoren op habitat voorkeur en de verspreiding van grauwe ganzen heeft Alterra in samenwerking met SOVON en vrijwilligers in juni 2009 een groep van 983 ganzen van een halsband voorzien. De meeste ganzen (>10 geringd) zijn in de volgende gebieden terug te vinden: Arkemheen, Bisonbaai, De Deelen, Lent, Loenderveen, Molengreend, Reeuwijkse plassen, Rijpwetering, Schellinkhout, Tetjehorn/Woudbloem, Texel, Vinkeveen, Vlietberg, Westbroekplas, Westwouderpolder, Westzaan, Zoetermeer en Zwanenwater.
In vier van deze gebieden zijn er ook ganzen voorzien van een GPS-logger waardoor het mogelijk is de gans nog beter te volgen. Deze logger slaat 10 keer per dag de locatie van de gans op en kan met een ontvanger worden uitgelezen. Deze vijf ganzen zijn geringd in: Reeuwijk (SXE), Westwouderpolder (S00), Texel (SBS) en in de Ooijpolder (NEU en ZHH). Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen zijn er veel waarnemingen nodig hoe meer mensen een waarneming doorgeven hoe meer we te weten komen over deze vogels.

Ook ganzen volgen?
Niet alleen grauwe ganzen zijn voorzien van een halsband ook diverse andere soorten ganzen zijn voorzien van een halsband in het kader van onderzoek. Op deze manier is er steeds meer bekend geworden over het trekgedrag van ganzen. Ganzen met een halsband zijn voorzien van een unieke code bestaande uit een Grote letter en een cijfer dan wel letter combinatie die van boven af afgelezen moet worden. Wilt u ook meer weten over de door u waargenomen ganzen? Vul de codes van uw ganzen dan in op www.geese.org hier vind u informatie over de ringplaats, levenscyclus en kunt u zien wie de ganzen nog meer heeft gezien.

NB Discussies over of dit onderzoek al dan niet zinvol is en of discussies over ringen en halsbanden worden verwijderd.
Back to top
Reply with quote
 
DeBob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Jul 2008
Posts: 92
Location: Heelsum
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 12:14    Post subject:
Ik wil graag helpen bij zo'n onderzoek maar er zijn me toch nog een paar dingen onduidelijk:

Ik heb ik de Ooijpolder regelmatig Grauwe Ganzen gezien met een groene halsband. Gaat het alleen om deze groene halsbanden of om elke denkbare kleur? En gaat het dan om enkel de waarnemingen van na Juni 2009 of ook van daarvoor en kan ik de banden van na Juni herkennen aan het (type) nummer?

Ik kan me ook een aantal foto's hier op BP herinneren met deze halsbanden, zouden die ook wat toe kunnen voegen aan dit onderzoek?
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=146370

Daarnaast is er op de genoemde site niks terug te vinden over de Grauwe Ganzen. Ik zie enkel infromatie over de Kol-, Brand-, Rot- en Rietgans... Gaat het wel om de Grauwe Gans?

Gr. Bob
_________________
Canon EOS 7D mark II, Canon EF 500mm f/4.0 L USM
Back to top
Reply with quote
 
Falcko


Gender: Male
Age: 45
Joined: 15 Jun 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Sep 2009, 11:23    Post subject:
Okee dank voor de info!

Ik heb een aantal maanden geleden een aantal ganzen gevolgd met een halsband in "De Deelen" (Friesland). Zal de nummers eens opzoeken en op die site opzoeken.
_________________
Canon 5D mark II, Canon 16-35 F2.8, Canon 24-105 F4 L, Sigma 150 F2.8 Macro, Canon EF 500mm F 4.0 L USM IS

www.falcko.com
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 20:24    Post subject:
@Bob: de genoemde site is bedoeld voor het invoeren van de waarnemingen en biedt (met name oude) informatie over wat ganzensoorten.

De site met meer info is: http://www.goosetrack.nl/ . Deze site is sinds +/- 1 jaar samen gegaan met geese.org. Hierbij voorziet goosetrack in de informatie en geese.org dient dus voor de invoer.

Je kunt hier voor de meeste ganzensoorten ringwaarnemingen doorgeven. Dit zowel halsbanden (in meerdere kleuren) als pootringen. Je moet echter wel een login aanvragen voordat je waarnemingen kunt doorgeven !

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote
 
andre_madieke




Joined: 28 Aug 2009
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Sep 2009, 11:52    Post subject:
Falcko: Wat leuk dat je ook een tijd ganzen hebt gevolgt ik ben zeer benieuwd!
DeBob: Wat een komisch gezicht. Het ziet er inderdaad raar uit zo'n halsband maar het leverd waardevolle informatie op.

Het onderzoek wat wij doen gaat wel degelijk om grauwe ganzen. Echter staat er inderdaad geen informatie over de grauwe gans op de website www.geese.org zoals al uit bovenstaande reactie blijkt is dit een website om je data in te voeren en kun je via deze website je gans volgen en zien wie hem nog meer waarneemt en waar. De site www.goosetrack.nl is inderdaad nu samen gegaan met geese.org maar bestaad nog wel.

Wat betreft de kleuren: Naar mijn weet zijn de grauwe ganzen die voor dit onderzoek zijn gevangen alle geringd met een groene halsband. Er zijn dit jaar (juni 2009) bijna 1000 ganzen voorzien van een ring maar er vlogen er al heel wat rond. Er zijn dus meer dan deze 1000 ganzen te vinden. De gegeven gebieden in dit bericht zijn de gebieden met nieuwe geringde ganzen (waar er meer dan 10 zijn geringd). Ik kan de andere gebieden ook door geven maar hier zijn helaas vaak maar rond de 5 ganzen met een halsband voorzien.
Om nog even duidelijk terug te komen op de kleuren. Voor dit onderzoek gaat het dus om grauwe ganzen met groene halsbanden maar alle andere ganzen waarnemingen zijn altijd welkom voor andere lopende onderzoeken en kun je doorgeven op dezelfde site. Op de website kun je de volgende kleuren invoegen: wit, zwart, geel, lichtgroen, donkergroen, blauw en alleen pootring(metaal) of gekleurde pootringen.

Helaas heb ik geen lijst met alle mogelijke combinaties. Dat is ook eigenlijk geen doen met meer dan 1000 geringde ganzen. Ook hebben wij al gemerkt dat er veel gevlogen wordt. Hiermee bedoel ik dat we ganzen hebben vanuit allerlei plekken in Nederland in de twee gebieden die wij bestuderen. Ook hebben we al een gans waargenomen die al 2 jaar niet is terug gemeld.

Ik hoop hiermee alle onduidelijkheden te hebben opgelost en wij zijn zeer benieuwd naar alle waarnemingen die gaan komen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum