Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

laptop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 17:59    Post subject: laptop
hallo

ik wil graag in raw fotograferen en omdat wij met een gezin met 6 mensen zitten en maar één computer hebben kan ik dat dus niet doen.
nu wil ik een laptop kopen en weet totaal niet wat ik moet kopen. ik heb en het boek dieren fotografie gelezen dat je 4 gigabyte werkgeheugen moet hebben. alleen ik weet niet wat voor merk het beste is. ik wil de laptop graag gebruiken voor het bewerken dus het moet wel goed wezen.
ook moet het natuurlijk ook een goed scherm hebben.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

alvast bedankt

roel pancras
Back to top
Reply with quote

teubie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 18:46    Post subject:
Waarom een laptop? Is daar een reden voor? Zo niet zou ik kijken naar een gewone pc . Een laptop heeft meestal niet echt een lekker scherm om goed te bewerken en dus zou je er ook nog een tweede beeldscherm bij moeten kopen.

Groeten Johan
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

roel pancras

PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 19:07    Post subject:
ik dacht misschien dat een laptop makkelijker is om mee te nemen en het neemt minder ruimte in beslag
Back to top
Reply with quote

teubie

PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 19:42    Post subject:
Ja wat je zegt klopt. Het is een keuze.
Misschien dat je voor je opleiding ook in de toekomst een laptop nodig bent ?
Dan word je keuze wat makkelijker.

Mvg Johan
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 19:48    Post subject:
Roel, een laptop heeft een zgn TN scherm en is niet echt geschikt voor fotobewerking. Het nadeel van een dergelijk scherm is dat de kleur veranderd wanneer je de kijkhoek verplaatst.
Ook zijn dergelijke schermen niet of slecht te calibreren.
Dat is dus de reden om fotobewerking op een desktop te doen met een goed scherm. Deze schermen hebben een ander opbouw en de betere zijn in ips, pva of mva systeem of nieuwere varianten daarop. Een goed scherm kost toch al snel 500 euro maar dan heb je ook wat.
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Sep 2009, 20:29    Post subject:
Hi Roel,

Los van de vraag wat beter is, waarbij opgemerkt dat er laptops en PCs in verschillende kwaliteiten en prijsklassen zijn, snap ik je vraag eigenlijk niet zo goed.
Als je je foto's in (vermoedelijk) jpeg schiet, dan moet je ze op zijn minst ook op een computer beheren. Of is je probleem dat je met RAW beelden nog meer computertijd kwijt bent en dat je die tijd niet hebt omdat je de computer met 5 anderen moet delen?

Een alternatief die ik je wil meegeven is: schiet zowel in RAW als in jpeg en doe vooralsnog je ding met je jpeg's. Als je in de toekomst wel meer beschikking hebt over een computer kun je altijd nog aan de slag met je RAW beelden. Ik zou het doen, want er zijn genoeg anderen geweest die achteraf ook graag hun topplaten in RAW hadden willen maken ...

Succes!
Phil

wblink

PostPosted: Sat 26 Sep 2009, 16:22    Post subject: Re: laptop
roel pancras wrote:
hallo

ik wil graag in raw fotograferen en omdat wij met een gezin met 6 mensen zitten en maar één computer hebben kan ik dat dus niet doen.

Domme vaag: WAAROM kun je geen raw gebruikem icm die 6 mensen die de comp gebruiken? (JGEG blijkbaar wel, waarom dan?).

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sat 26 Sep 2009, 16:28    Post subject: Re: laptop
wblink wrote:
Domme vaag: WAAROM kun je geen raw gebruikem icm die 6 mensen die de comp gebruiken? (JGEG blijkbaar wel, waarom dan?).

Misschien omdat RAW wat meer ruimte in beslag neemt, die er mss niet is als je maar 1/6e van de HD kunt gebruiken?

Ik gebruik zelf een MacBook, ben ik erg over te spreken (al wil ik wel overstappen op een MacBook pro vanwege de snelheid).

Apple stopt in ieder geval erg mooier schermen in hun laptops, prima voor het bewerken van foto's.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 26 Sep 2009, 20:59    Post subject: Re: laptop
roel,

als je met windows xp werkt ipv vista, is een computer met 2 gig Ram ook behoorlijk snel. Verder zijn voor beeldverwerking de grafische kaart en de kloksnelheid van belang.
Verder wil je een zuinige computer, met een stille ventilator.
Je wilt digitale externe aansluiting (niet alleen VGA), zodat je eventueel een echt scherm kunt aansluiten - zie golfman -.
En je wilt een beeldscherm dat de kleuren getrouw weer geeft, en zich ook nog eens laat kalibreren.

Als het een laptop is, dan voldoet een simpele mac-book al een heel eind.
Probeer zo min mogelijk onzin programma's er op te zetten, anders moet je al snel aan een externe harde schijf (e-Sata aansluiting!).
al het andere wat ik gezien heb, had een gruwelijk beeldscherm - oh nee, sony komt een eind.
Back to top
Reply with quote

Falcko

PostPosted: Sun 27 Sep 2009, 12:01    Post subject:
Ik heb een paar maand geleden een laptop gekocht, een 18" inch model.

De Acer Aspire 8930, 4 GB geheugen en 320GB harddisk. En dus een 18,4 inch scherm. Mooi spul voor weinig, was destijds 729 euro (is niet duur).

Voor fotobewerking gebruik ik mijn pc, maar op vakantie is het wel erg handig om een laptop mee te hebben.

www.falcko.com
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Sun 27 Sep 2009, 12:11    Post subject:
Falcko wrote:
Ik heb een paar maand geleden een laptop gekocht, een 18" inch model.

De Acer Aspire 8930, 4 GB geheugen en 320GB harddisk. En dus een 18,4 inch scherm. Mooi spul voor weinig, was destijds 729 euro (is niet duur).

Voor fotobewerking gebruik ik mijn pc, maar op vakantie is het wel erg handig om een laptop mee te hebben.

Het gaat om fotobewerking thuis heb ik begrepen en dan kun je toch beter een PC met een goed scherm hebben.
Ik heb die Acer laptop ook maar dan met 620 gb maar ik vind hem voor fotobewerking niet geschikt.
Op vakantie kun je volgens mij beter een Netbook meenemen i.v.m. het gewicht. Ik ga binnenkort en heb dan al zo'n 15 tot 20 kg aan foto spullen bij me dus een paar kilo extra voor de laptop telt erg aan.

golf-man
Reply with quote

Laurens

PostPosted: Mon 28 Sep 2009, 21:34    Post subject:
Voor serieuze fotobewerking zal een laptop niet snel geschikt zijn.
Dit omdat het scherm zeer moeilijk te calibreren is (altijd ander licht, andere positie etc).
Heb pas voor mn vriendin naar een goede middenklasser gekeken,
en kwam op deze uit.
Natuurlijk zijn er vele mogelijkheden: grote harde schijf, of juist SSD-schijf met externe HDD voor bestanden, grootte van scherm, kwaliteit van videokaart, besturingssysteem, processor, ed.
Bij de bovengenoemde krijg je een upgradepakket naar windows 7, draai ik nu zelf al enkele maanden en ben er zeer tevreden over.

Btw, denk ook aan de aanwezigheid van een kaartlezer in de lpt. Dit kan erg handig zijn, ik vergeet in ieder geval altijd mijn USB-snoertje Laughing Laughing
Succes met je keuze, we lezen het wel Wink
grts
Laurens
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 12:10    Post subject:
Ik heb niet alles gelezen dus excuses als ik met iets aankom wat al besproken is. Maar als het alleen maar gaat om de ruimte op de computer die RAW bestanden in beslag nemen, kijk dan hier eens na.
http://www.sharkoon.com/html/produkte/externe_gehaeuse/sata_quickport_pro/index_en.html?id=8

Hij kost zo rond de 40 euro en je kan er heel makkelijk een HD in hangen. Tegenwoordig koop je voor rond de 60 euro 1TB HD en voor dat je die dan vol heb met RAW foto's ben je wel even verder en als je klaar bent haal je de schijf er weer uit en je heb niks gebruikt van de ruimte voor de overige gezinsleden.
Ik gebruik het ook om backups te maken en het werkt ideaal.
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 14:12    Post subject:
Als het probleem alleen ligt in de ruimte die je kwijt bent op de pc kan je er nog aan denken om een eigen externe schijf te kopen en die op de pc aan te sluiten als je ermee werkt. Dit is veruit de goedkoopste oplossing in dat geval (max. 150 euro voor een schijf van 1 TB of meer).

Wil je echt een andere computer voor jezelf dan zou ik ook geen laptop nemen (vanwege de verschillen in helderheid als je het scherm in een iets andere kijkhoek zet) maar een PC. De eerste de beste computerzaak kan je dan goed informeren denk ik. Hier praat iedereen naar eigen wensen toe (en dat is logisch natuurlijk) maar daardoor kan jij wel eens erg in de war raken omdat iedereen je een ander advies geeft.

Groeten Michel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum