Gender: Male Age: 59 Joined: 25 Dec 2007 Posts: 7 Location: doornenbrug
Posted: Mon 12 Oct 2009, 9:36 Post subject: optie telecoverter
Goede dag
sinds enige tijd heb ik dus spiegelreflex van sony
nu een vraag heb al een sigma 300mm 5.6 enmaar wil natuurlijk meer .
maar budget blijft klein .
dus ben van alles aan het bekijken wat voor kleine beurs het beste is.
Oke eind resultaat kan niet worden wat ik van jullie zie,want jullie hebben allemaal topmateriaal.
Maar jullie kennis is groot vandaar de volgende vragen.
met deze300 mm lens is de aanschaf van een 1.7 of 2 converter dan zinvol?
En wat zijn de gevolgen van het gebruik van de converter?
klopt het dat het diaframma dubbel wordt dus f11
of kan men beter een 500 mm f8.0 lens kopen?
en klopt het dat maximale bereik van lens altijd minder is? _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 12 Oct 2009, 9:54 Post subject:
Een paar antwoorden op je vragen:
Bij een 2x converter verlies je 2 stops, dus f5.6 wordt f11.0. dat is opzich geen probleem, ware het niet dat je hoe dan ook je autofocus kwijt bent. Dus met de hand scherpstellen (hoeft dat geen probleem te zijn, deed ik ruim 30 jaar geleden ook). Verder is het zo dat je scherpte met een 2x converter wat terug loopt. Dus je moet dan diafragmeren, en je zit al op f11! Ik zou er met deze combinatie in ieder geval niet aan beginnen.
Je zou eens kunnen kijken of er een 300mm f2.8 op de kop te tikken is, dan kan je wel weer met een 2x converter werken, met behoud van autofocus. Maar ik weet niet of dat binnen je budget is. Voor een 1,7x converter gaat ongeveer hetzelfde op.
Je hebt het verder over de 500mm f8.0, dit zijn spiegelobjectieven.
Je zal ze hier op Birdpix niet zien (of bijna niet). Dat heeft zo zijn redenen:
1: vast diagfragma
2: manual focus
3: vaak irritante cirkeltjes in de achtergrond (zeker bij tegenlicht)
4: gebrek aan scherpte
Deze objectieven zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Je zal ook zien dat de grote merken ze ook niet meer maken.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Mon 12 Oct 2009, 12:30 Post subject:
Beste Ruud
Bedankt voor dit stukje info maar ik bedoel niet specifiek een spiegel lens.
nee er zijn ook wel wat minder llichtsterke en minder dure lensen op de markt .
http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/26278/walimex.html
oke zal geen top zijn maar voor hobby???
zijn er mensen met gebruik ervaring?
dit soort lensen bedoel ik _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Mon 12 Oct 2009, 13:06 Post subject:
Die heb ik voor het gemak maar helmaal vergeten
Hier een stukje van een Amerikaans forum:
for the ppl who seem serious about getting such a lens: the images it produces even in focus seem so incredibly soft you have to ask yourself if you would be happy with this kind of IQ and would any of these shots actually be good enough to make it into your portfolio. if not then it seems like a waste of money. for that $$ you could buy a canon 55-250 or one of their many variaton on the xx-300mm which I'm sure will net you a lot more keepers and is a lot more practical & portable. i think most people who haven't shot with a long lens before don't realize that most subjects that you use a tele for move quite fast (birds, animals, planes, sports, etc.) and you need AF for that. attempting to MF on a moving subject with a FOV that narrow is extremely dificult.
Which is exactly the kind of stuff I wouldn't be using this lens for
I mean, it's basically a very very cheap telescope with a zoom capability. Which is precisely what I would be using it for. I'd never expect something this cheap or long to perform under any other circumstances.
Absoluut ongschikt om mee te fotograferen.
Waar je dan beter voor kan sparen is een Bigma 50-500mm of een 150-500mm ook van Sigma. Daar heb je veel meer plezier aan. Kijk maar op de site. Er zijn genoeg fotografen die met deze 2 lenzen werken en er hele goede resultaten mee behalen.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Mon 12 Oct 2009, 13:29 Post subject:
weer een stukje wijzer en weer een optie minder .
maar ga kijken wat sigma bied .
oke spiegel zie je niet veel sony heeft hem wel met autofocus.
maar oke ook nadelen.
zoeken dus marktplaats. of winkel tweedehands?
wie heeft goede winkel idee? _________________ sony H9 met tele converter
en een sony a200
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum