Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Hallo vogelaars, vanuit het dorp met de mooiste naam, stel..

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 May 2005, 11:41    Post subject: Hallo vogelaars, vanuit het dorp met de mooiste naam, stel..
Hallo vogelaars,

Vanuit het dorp met de mooiste naam zal ook ik me even voorstellen. Nu dan ook eindelijk hier de technologie van ADSL is doorgedrongen, ben ik tijdens het surfen deze prachtige website tegengekomen.

Ik ben hendrik, 24 jaar en al sinds ik een klein jochie was mag ik graag naar vogels kijken. Het feit dat mijn vader actief (of aKtief, verrekte nieuwe spelling) vogelwachter was en de boekenkast hier vol met vogelboeken stond heeft naar alle waarschijnlijkheid aan mijn "gekte" bijgedragen. Het uren en uren doorbladeren van diverse boeken resulteerde erin dat ik (ook al kon ik nog niet eens lezen) al snel het een en ander over vogels wist.
Op een gegeven moment riep ik eerder dan mijn vader (kijkende door mijn 8 x 40 kijkertje) wat voor soort daar dan wel niet aan het foerageren was.
Toen ik op een gegeven moment alle soorten op de plaatjes en bijvoorbeeld in natuurfilms wist te benoemen, en dus ook in het wild redelijk goed mee kon komen (redelijk, want dat is nog altijd een wereld van verschil met een plaatje uit een boek) ben ik maar de wetenschappelijke namen gaan zitten instuderen. Tot groot verdriet van mijn ouders want wie Latijnse vogelnamen leert, heeft uiteraard geen tijd (of ruimte) meer voor Frans. Dat resulteerde keer op keer in vieren, bij uitzondering een vijf op mijn rapporten. Door examens en daarna werk is het "echte" vogelkijken er de laatste jaren een beetje bij gebleven en moet ik helaas constateren dat ik in "wildlife" steeds meer moeite krijg met determinatie. En de Latijnse namen? Laat maar, ik hou het op ouderdom. Wink Nu ik termen tegenkom als "huiskraai" en Iberische fitis maar ook door vogelnamen die ik al kende als: rode grutto, rosse grutto, IJslandse grutto etc, taiga, toendra rietgans. Denk ik dat ik hier misschien een van de mensen ben met de minste (determinatie) kennis. Ik hield het altijd bij "normale" soorten. Een regenwulp van een wulp onderscheiden was dan al mooi genoeg.
Maar nu genoeg over mijzelf.

Doordat nu eindelijk ook in de zware Friese klei de kabels liggen voor snel internet, kom je hier en daar wel eens wat leuks tegen op het net. (Want met 56k inbel had je altijd het idee dat elke doorgebrachte minuut een uur was, en de rekeningen bevestigden dat idee alleen maar.) Zo ook deze website waarbij je als vogelaar toch echt de kriebels krijgt. Ik ben heel eerlijk; dit is de eerste site die ik via google tegenkwam en ik ben dus gelijk hier gebleven. Misschien is er wel groter, Sexbierum is ook niet een wereldstad maar ik kijk hier mijn ogen uit dus waarom zou je verder zoeken?

Ondertussen heb ik eigenlijk bijna elk topic doorgelezen en natuurlijk heel wat opgestoken. In het bezit van een Canon ixus 430 (zeer goede macro resultaten!) die ik voor de grap achter mijn bresser speed, 8x40 (Wat een monster van een betaalbare kijker) hield, schrok ik eigenlijk van het resultaat. Dat was dus best om aan te zien. De link naar "digiscoping" was er dan al snel, vandaar dat ik nu ook hier zit.

Ik ben mij momenteel aan het orienteren en ben van plan om een telescoop aan te schaffen. Ik denk dat ik met de ixus 430 daar aardige resultaten mee kan behalen. Ik lees dat de meeste mensen een nikon coolpix 4500 gebruiken, logisch gezien de koppeling, lens en de befaamde macro resultaten hoewel ik ook gelezen heb dat die van de canon net wat beter zijn. Ik merk tevens op dat de meeste gebruikte camera's bij digiscoping ongeveer stoppen bij een 3 maal (optische) zoom. Wat ik me afvraag is of een groter bereik uberhaupt enig nut heeft. Hoewel ik sterk het gevoel heb dat je beter op je camera iets extra kunt inzoomen dan met je telescoop. Ik besef dat je dan op een gegeven moment komt te zitten met je uittreepupil van je telescoop oculair en dat het misschien sowieso raadzaam is om een 20 / 30 keer wide er bij te kopen of zelfs alleen maar i.p.v. een 20/60 x zoom. Het is erg verleidelijk om een camera met meer megapixels en een groter (optisch) zoombereik te nemen, zeker als beginner omdat ik direct voordelen op mijn monitor zie in een dergelijk geval. Ik weet trouwens niet of het de bedoeling is om hierop te antwoorden in dit topic (voor wie dat wil uiteraard maar advies zou van harte welkom zijn!) Ik ga dus maar verder.

Naast mijn vogelhobby zet ik momenteel meer vlinders, insecten op de foto bij gebrek aan geschikte apparatuur. Ja, ook met vlinders kan ik mij uitstekend vermaken. Vorig jaar nog een zeer groot aantal libellen gekiekt maar door een PC crash ben ik helaas de meeste foto's kwijt (Nu maak ik dus WEL back ups)

Aangezien Sexbierum op een loopafstand van de waddenkust ligt, ben ik daar dan ook vaak te vinden. Ook bezoek ik van tijd tot tijd het Lauwersmeer gebied en de vogelkijkhut bij Piaam is ook een favoriete stek. (Dit weekend nog een zomertaling met jongen daar gespot) Vreemd genoeg zijn veel leuke waarnemingen gewoon gedaan aan het fietspad naar Harlingen. Daar fietste ik in mijn schoolperiode elke dag langs dus de kans dat je op een gegeven moment wat leuks ziet is dan natuurlijk ook groter. Zo heb ik tijdens mijn fiets tochten in de winter meerdere jaren kunnen genieten van grote zwermen bokjes die vaak bijna (1 x echt) tegen je aanvlogen. (Zeer karakteristiek voor een bokje om op het laatste moment op te vliegen en dan eventueel de verkeerde kant op vliegen......) Ook heeft er enkele dagen een kleine alk op het van harinxma kanaal rond mogen dobberen. Ik had de 2e dag natuurlijk de verrekijker mee naar school genomen en warempel, hij zat er nog. Maar ik geniet evenveel van een putter als van een wat minder algemene soort. Nog wat enkele waarnemingen van mij: krakeend met jongen, tafeleend met jongen (uniek in deze regio) roodmus, roodborsttapuit, roodhalsfuut, ijsduiker, ijsgors, ijsvogel, ijseend, rode en zwarte wouw, grauwe kiekendief, boomvalk, slechtvalk. sperwergrasmus, mandarijneend met jongen (maar dat vetrouw ik nooit) indische en nijlgans (maar die zie je tegenwoordig veel vaker, vanuit gevangenschap ontsnapt en dan voortplanten?) praktisch de meeste "normale" eende en ganze soorten behalve de dwerggans (gebrek aan telescoop)

Hmmm, het verhaal is nu dan toch wel weer uitermate lang aan het worden. (sommige leraren beweerden al dat ik schrijver moest worden) Ik zal in de nabije toekomst waarschijnlijk enkele topics plaatsen m.b.t aanschaf van nieuwe apparatuur. Hopelijk ooit eens mijn eigen foto's up te loaden en uiteraard, indien mogelijk jullie vragen in het forum zo correct mogelijk proberen te beantwoorden!
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jun 2005, 20:16    Post subject:
Ik, provincie genoot, heet je in ieder geval alvast welkom. Wat een lang, boeiend verhaal. Vooral dat Bokje(Of was het de hele zwerm) sprak mij aan. Zo te lezen ben je echt actief in de vogelwereld, het beste dus.
Ik houd mijn verhaaltje toch iets korter.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Daan Schoonhoven
Megavip

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jun 2005, 21:17    Post subject:
Hoi Hendrik, dat is nog eens een binnenkomer! Wat een verhaal! Leuk om te lezen, van harte welkom en veel plezier (je ziet het, ik ben meestal ook kort van stof).
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum