Beste Birdpixers,
Sinds een paar weken bekijk ik met grote bewondering deze mooie foto-collecties. Wat een pracht! Ik wens mij een vaste hand, een creatief oog en héél veel geduld; zulke plaatjes wil ik ook kunnen maken (ooit).
Pas jaren nadat ik een vogelboekje had gekregen heb ik er daadwerkelijk met interesse in zitten bladeren, al turend naar de vogels in mijn tuin. Hier had ik destijds het boekje voor gekregen, maar pas nadat ik 'meegesleurd' werd op een vogel-safari-tocht op Schiermonnikoog, raakte ik enthousiast. Sindsdien met enige regelmaat op pad; Schiermonnikoog, Lauwersmeer, Vooroever (Medemblik-Wervershoof), Oostvaardersplassen en natuurlijk dagelijks als ik onderweg ben. Zovele kilometers gereden op de snelweg, maar pas sinds kort zie ik de buizerds, lepelaars en tig groepen ganzen en smienten, gewoon langs de kant van de weg - daar waar ze altijd al zaten natuurlijk...
Ik had vroeger niet kunnen bedenken dat ik na het zien van een zeearend een vreugdedansje zou maken en met kloppend hart deze enorme vogel na zou staren. Wat een ervaring! Na een dagje vogelen volgt nu steevast een lijstje met gespotte soorten in mijn computertje. En omdat ik daar graag foto's bij wil, maak ik gretig gebruik van het aanbod via internet. Eerst voornamelijk via lauwersmeer.com (zeer aan te raden), maar nu steel ik vooral vanaf Birdpix vanwege de sublieme kwaliteit.
Het liefst zou ik natuurlijk m'n eigen foto's toevoegen, maar dat laat nog even op zich wachten. Net een Canon EOS 300D aangeschaft en ik kon een leuke 100-400mm lens op de kop tikken. Maar zelfs op de rand van het autoraam kan ik met geen mogelijkheid dat gewicht stil houden. Eerst nog een statief zoeken dus. En dan moet ik nog maar zien dat ik voldoende dichtbij kom - zal wel veel met geduld te maken hebben, denk ik. Of toch op zoek naar een telescoop. Verder ben ik niet zo'n fotograaf; voorlopig alles op standaard met een beetje eigen inbreng. Ik ben nu wel aan het experimenteren met scherpstellen, sluitertijd en diafragma, dus ik leer veel van de informatie en commentaren bij de foto's. Waarvoor hier dus wederom mijn dank.
En voor de Noord-Hollanders onder jullie: heeft iemand nog tips voor het vogelen in West-friesland? Hier net buiten Opperdoes is een mooie plek waar veel weidevogels en eenden komen - en bruine kiekendieven. Een genot om 's morgens langs te rijden. Er zijn vast nog wel meer plaatsen die niet bekend, maar zeker de moeite waard zijn. Reacties zijn zeer welkom.
Een vriendelijke groet,
Iris Stuifbergen